Pozycja na rowerze fot. Adobe Stock

Prawidłowa pozycja na rowerze - czyli jaka?

Pozycja na rowerze szosowym będzie inna, niż postawa na rowerze miejskim. Prawidłowa pozycja na rowerze zapobiega wystąpieniu bólu szyi, pleców, ramion i kolan, więc jest bardzo ważna.
/ 02.04.2021 15:01
Pozycja na rowerze fot. Adobe Stock

Prawidłowa pozycja na rowerze to taka, która jest wygodna. Bolące mięśnie i stawy to zazwyczaj wynik źle ustawionego siodełka i kierownicy. Nieprawidłowa postawa na rowerze skutkuje gorszym samopoczuciem i bólami w różnych odcinkach kręgosłupa.

Spis treści:

  1. Pozycja na rowerze - o czym pamiętać?
  2. Prawidłowa pozycja na rowerze szosowym
  3. Prawidłowa pozycja na rowerze górskim
  4. Prawidłowa pozycja na rowerze miejskim

Prawidłowa pozycja na rowerze - o czym pamiętać?

Efekty jazdy na rowerze to zgrabne uda, sposób na cellulit i szczupła sylwetka. Trzeba jednak wiedzieć, jak na rowerze... siedzieć. O tym warto pamiętać:

  • ramiona powinny być ustawione w stosunku do tułowia pod kątem prostym,
  • jadąc na rowerze nie zaciskaj zębów, głowę trzymaj stabilnie,
  • co jakiś czas zmieniaj ustawienia rąk na kierownicy, nie zaciskaj ich zbyt mocno, uginaj łokcie gdy jedziesz po wertepach,
  • nogi powinny być podczas jazdy lekko ugięte w kolanach.

Pozycja na rowerze szosowym

W przypadku jazdy na rowerze szosowym, im większe zgięcie łokci, tam bardziej aerodynamiczna sylwetka. Siodełko w rowerze szosowym powinno być ustawione poziomo, a kierownica - nisko.

Im niżej ustawiona kierownica, tym mniejszy opór powietrza, a co za tym idzie - lepsze osiągi.

Mostek kierownicy montuje się 2-2,5 cm poniżej siodełka.

Prawidłowa pozycja na rowerze górskim

Rower górski także powinien mieć kierownicę ustawioną niżej niż siodełko. W razie napotykania przeszkód na drodze, łatwiej wówczas rozłożyć masę ciała i zamortyzować uderzenia.

Należy wtedy unieść pupę nad siodełko, aby nie czuć wstrząsów.

Prawidłowa pozycja na rowerze miejskim

Jaki rower wybrać, by jechać w pozycji wyprostowanej? Oczywiście miejski. Postaraj się tak ustawić kierownicę i siodełko, by mieć jak najbardziej wyprostowaną sylwetkę.

Nie garb się, gdy jedziesz rowerem - wówczas nawet właściwe wyregulowanie wysokości może skutkować bólem pleców.

Ciężar powinien opierać się na siodełku, a nie na nadgarstkach, dlatego mostek kierownicy powinien znaleźć się co najmniej 5 cm nad siodełkiem.

Czytaj więcej:Kodeks rowerzysty - najważniejsze przepisy dla rowerzystówJazda rowerem po chodniku - czy jest dozwolona?Modne akcesoria na rower