winogrona a cukrzyca fot. Adobe Stock, Alliance

Winogrona a cukrzyca. Czy winogrona są zakazane przy diecie cukrzycowej?

Winogrona nie są najbardziej polecanymi w cukrzycy owocami. Mają sporo cukru (ok. 17 g/ 100 g), średni indeks glikemiczny (IG winogron to ok. 50) i podnoszą poziom glukozy. Cukrzycy nie muszą całkowicie rezygnować z jedzenia winogron, ale nie powinni jeść ich w formie osobnej przekąski. Odpowiednia porcja winogron dla cukrzyka to ok. 60 g świeżych owoców.
/ 20.09.2022 05:03
winogrona a cukrzyca fot. Adobe Stock, Alliance

Cukrzycy nie mogą jeść winogron jako odrębnej przekąski z uwagi na zbyt dużą zawartość cukru. Winogrona w diecie cukrzycowej można jednak umieścić w głównym posiłku np. w sałatce do obiadu, lub dodać kilka sztuk do jogurtu z przyjazną cukrzycy granolą. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o winogronach w diecie cukrzycowej.

Spis treści:

  1. Węglowodany i cukry w winogronach
  2. Indeks glikemiczny winogron
  3. Czy cukrzycy mogą jeść winogrona?
  4. Czy winogrona podnoszą cukier we krwi?
  5. Jak umieścić winogrona w diecie cukrzyka?

Węglowodany i cukry w winogronach

Różne odmiany winogron różnią się nieznacznie zawartością cukru. Winogrona o dużych i słodkich owocach mają więcej cukrów, niż kwaśniejsze winogrona o małych gronach. Winogrona mniejsze będą miały więcej błonnika i zdrowych tanin, niż winogrona większe. Wszystkie winogrona można uznać jednak za owoce wysokocukrowe. Oto dokładna zawartość poszczególnych węglowodanów w winogronach.

Składnik Winogrona białe Winogrona czerwone Rodzynki
Węglowodany ogółem 20,02 g 18,6 g 80 g
Cukry proste i dwucukry, w tym: 17,3 g 16,1 g 65,7 g
sacharoza <0,25 g <0,25 g 0 g
glukoza 8,17 g 7,49 g 31 g
fruktoza 9,17 g 8,65 g 34,7 g
maltoza <0,25 g <0,25 g 0 g
Błonnik 1,5 g 1,5 g 6,8 g

Indeks glikemiczny winogron

Winogrona mają indeks glikemiczny w zakresie od 43 do 59. Winogrona mają więc niski (<55) lub średni (>55) indeks glikemiczny.

Wyższy indeks glikemiczny mają winogrona słodkie, bezpestkowe, o dużych owocach. Niższy IG mają winogrona małe, ciemne i kwaśniejsze (częściej uprawiane w Polsce).

Indeks glikemiczny rodzynek

Rodzynki, czyli suszone winogrona, mają indeks glikemiczny równy 65. To więc produkt o średnim indeksie glikemicznym, blisko granicy oznaczającej już produkty z wysokim IG.

Czy cukrzycy mogą jeść winogrona?

Cukrzycy mogą jeść winogrona, ale muszą być niezwykle ostrożni z ich porcją. Winogrona mają znacznie więcej cukru, niż inne owoce. Mają ponad 3 razy więcej cukrów prostych, niż maliny i truskawki. Jeśli szukasz owoców najbardziej przyjaznych diabetykom, winogrona do nich nie należą. Truskawki w cukrzycy, maliny w cukrzycy, a nawet gruszki w cukrzycy, są bardziej polecane.

Mimo tej wady, cukrzycy nie muszą unikać winogron jak ognia. To w dalszym ciągu o wiele bardziej wartościowa przekąska w diecie cukrzycowej, niż słodycze.

Jeśli cukrzycy chcą umieścić winogrona w swoim jadłospisie, powinni włączyć je do głównego posiłku, np. śniadania, obiadu lub kolacji i zjeść w formie zbilansowanej potrawy. Jeśli chcesz jeść winogrona osobno, jako przekąskę, zjedz je na deser, a nie na pusty żołądek.

Sugerowana porcja winogron dla cukrzyka, która dostarczy 1 wymiennik węglowodanowy (1 WW) to 58 g winogron białych i 62 g winogron czerwonych.

winogrona w diecie cukrzykafot. Winogrona mogą pojawiać się w diecie cukrzyka, ale rzadko i w niewielkich ilościach/ Adobe Stock, Alliance

Winogrona, choć dla cukrzyków i osób z insulinoopornością (IO) mają dużą zasadniczą wadę, mają też sporo właściwości prozdrowotnych. Winogrona są świetnym źródłem antyoksydantów i to dzięki nim owoce te są zdrowe. Mają szczególnie dobry wpływ na zdrowie serca i układu krążenia: zapobiegają odkładaniu się blaszki miażdżycowej, obniżają ciśnienie i chronią wyściółkę tętnic przed uszkodzeniami. Dla cukrzyków najzdrowsze są z tego powodu winogrona czerwone, z niższą zawartością cukru i kwaśniejsze.

Czy cukrzycy mogą jeść rodzynki?

Cukrzycy nie powinni jeść rodzynek, są one naturalnym, ale skoncentrowanym źródłem cukru. Nic nie stanie się cukrzykowi, który zje jedną lub dwie rodzynki, które będą np. elementem zdrowych ciastek przyjaznych diecie cukrzycowej. Mimo wszystko lepiej ich unikać, a na pewno nie powinno się jeść przy cukrzycy garści rodzynek w formie przekąski.

Czy winogrona podnoszą cukier we krwi?

Winogrona, jak wszystkie inne produkty zawierające węglowodany przyswajalne, podnoszą cukier we krwi. Mała porcja winogron nie robi tego gwałtownie, dlatego winogrona mają IG określony jako średni lub nawet niski. Łatwo spożyć jednak na raz większą porcję winogron, która znacząco wpłynie na poziom glukozy. Z powodu znaczącego wpływu na poziom glukozy we krwi, winogrona jedzone w większych porcjach są odradzane cukrzykom.

Czy rodzynki podnoszą cukier we krwi?

Rodzynki, ponieważ mają znaczną ilość cukru i wyższy indeks glikemiczny, znacznie mocniej podnoszą cukier we krwi. Mogą być traktowane jako posiłek awaryjny przez cukrzyków typu 1, którym mogą posilić się, gdy ich cukier we krwi zbyt mocno spadnie.

Jak umieścić winogrona w diecie cukrzyka?

Jeśli bardzo lubisz winogrona, ale poziomy cukru nie pozwalają ci na ich swobodne jedzenie, mamy kilka sposobów na bezpieczniejsze włączenie ich do jadłospisu:

  • zawsze jedz winogrona z pestkami i ze skórką: to dodatkowy błonnik obniżający tempo wchłaniania cukrów;
  • jedz winogrona z innym produktem dostarczającym białka i cukru, np. koreczki z winogron i sera pleśniowego, winogrona z orzechami i jogurtem naturalnym;
  • umieść kilka winogron w śniadaniówce lub pudełku na lunch, zjedz je po głównym elemencie posiłku (np. kanapce), nie podbiją mocno cukru;
  • nigdy nie zjadaj większych porcji winogron na raz, ogranicz się do maksymalnie 60 g;
  • dodawaj winogrona do sałatki ze świeżych warzyw: w tej formie nie podniosą za mocno cukru;
  • całkiem unikaj jedzenia suszonych winogron, czyli rodzynek.

Czytaj także:
Słodkie lekarstwo Indian na cukrzycę. Świdośliwa to owoc, który powinien poznać każdy diabetyk
Czereśnie a cukrzyca. Ile czereśni mogą zjeść bezpiecznie diabetycy?
Bób a cukrzyca. Jak obniżyć indeks glikemiczny bobu, by mogli jeść go cukrzycy?
Wielka pomyłka naukowców na temat arbuza. Przez lata źle oceniano jego właściwości