Sezon na zdrową rybę

Ryby stanowią nieodłączny składnik prawidłowej diety. Czy hamują również proces starzenia? Ryby morskie czy ryby chude – które dostarczają nam większych porcji zdrowia? Jak wybrać zdrową rybę? Jakie korzyści dla naszego organizmu wynikają ze spożywania świeżych ryb? Dlaczego musimy unikać smażonych ryb?
/ 24.07.2012 11:50
Zdrowa ryba/fot. Sxc.hu

Co wiemy o rybach?

Ryby uznawane są za nieodłączny składnik prawidłowej diety. Wzmacniają serce, opóźniają procesy starzenia, mają też pozytywny wpływ na wygląd skóry i włosów. Najbardziej cenione są gatunki morskie, zawierające dużą ilość kwasów tłuszczowych omega-3, odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego. Ich bogatym źródłem jest zwłaszcza łosoś, halibut, sardynka czy śledź.

Porcji zdrowia dostarczą nam także chude ryby, takie jak sandacz, sola, pstrąg lub okoń, polecane zwłaszcza osobom będącym na diecie. Co więcej, gatunki o niskiej zawartości tłuszczu obfitują w witaminy z grupy B

Jak wybrać zdrową i świeżą rybę?

Wybierając dania z ryb w nadmorskich kurortach, zwróćmy uwagę czy są to gatunki występujące w danym regionie. Istotny będzie także sposób ich przyrządzenia.

„Najzdrowsze są świeże ryby, gotowane na parze, pieczone w folii lub na grillu. W ten sposób zachowują one cenne kwasy tłuszczowe i witaminy. Zdecydowanie unikajmy dań rybnych w oleju, sosach czy smażonych w grubej panierce”podpowiada Agnieszka Faryniarz, dietetyk z Centrum Naturhouse.

Aby mieć pewność, że zjemy zdrowy posiłek, najlepiej wybrać się do mniejszych smażalni, działających w sąsiedztwie gospodarstw rybnych. W takich miejscach możemy także najczęściej kupić świeżą rybę i samemu ją przyrządzić. Decydujmy się na mniejsze okazy, mające naturalny zapach oraz sprężystą, błyszczącą skórę i bladoczerwone skrzela. Odpowiednio wybrane i przygotowane ryby będą nie tylko smaczne, ale przede wszystkim dostarczą naszemu organizmowi wielu cennych składników odżywczych.

Zobacz też: Tabela kalorii - ryby

Same zalety

Lista korzyści wynikających ze spożywania ryb jest bardzo długa.

„Ich podstawową zaletą jest duża zawartość białka, które charakteryzuje się wysoką strawnością, wynoszącą około 93-97%, a więc wyższą od strawności białek mięsa wołowego (87-89%)”przyznaje dietetyk.

Dodatkowo, białko hamuje apetyt i wspomaga proces odchudzania. Mięso ryb zawiera również:

  • ważne sole mineralne (selen, wapń i magnez);
  • jest źródłem witamin (m.in. A, D i E) – wspomagających pracę układu pokarmowego, wzmacniających pamięć i koncentrację;
  • jest także źródłem jodu, odgrywającego ważną rolę dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy.

Z uwagi na tak liczne właściwości dla zdrowia i kondycji organizmu, warto sięgać po ryby nie tylko podczas pobytu nad morzem. Zgodnie z zaleceniami dietetyków, dania z ryb powinniśmy spożywać minimum dwa razy w tygodniu.

Źródło: materiały prasowe/JM

Zobacz też: Wędliny - co o nich wiesz?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)