Płatki owsiane fot. Adobe Stock

Płatki owsiane - kalorie (kcal), właściwości, płatki owsiane górskie a błyskawiczne

Płatki owsiane mają 376 kcal w 100 g, ale w porcji tylko 113-188 kalorii. Są źródłem błonnika pokarmowego, magnezu, żelaza i witamin z grupy B. Wybieraj zwykłe lub górskie płatki owsiane.
/ 30.12.2019 09:20
Płatki owsiane fot. Adobe Stock

Spis treści:

Płatki owsiane kalorie

Większość osób obawia się, że płatki owsiane mają dużo kalorii. W rzeczywistości należą one do produktów zbożowych o średniej kaloryczności. W 100 g płatków jest 376 kalorii (kcal) i choć na pierwszy rzut może ci się wydawać, że to dużo to pamiętaj, że do przygotowania owsianki dodajesz mniejsze ilości płatków. Zazwyczaj na jedną miseczkę zużywasz od 3-5 łyżek, czyli od 30 do 50 g płatków owsianych, które dostarczają od 113 do 188 kcal.

Płatki owsiane w trakcie przygotowywania bardzo dobrze nasiąkają wodą, mlekiem czy napojem roślinnym. Dzięki temu zwiększają swoją objętość, a ty masz wrażenie, że zjadasz więcej.

Płatki owsiane właściwości

Dowiedz się, jaką wartość odżywczą mają płatki owsiane, które są polecane osobom:

  • odchudzającym się,
  • z cukrzycą typu II i insulinoopornością,
  • z podwyższonym stężeniem cholesterolu,
  • sportowcom,
  • dbającym o zdrową dietę.

Indeks glikemiczny płatków owsianych

Płatki owsiane to produkt zbożowy, którego głównym składnikiem są węglowodany złożone, w tym przede wszystkim skrobia. Im mniej oczyszczone płatki, tym niższy jest ich indeks glikemiczny (IG - współczynnik, który informuje o tym, jak szybko dany produkt podnosi stężenie glukozy we krwi).

Płatki owsiane górskie mają indeks glikemiczny wynoszący 57 (średni), a owsianka przygotowana na ich bazie, na wodzie ma IG 51 (niski). Mogą je jeść osoby chorujące na cukrzycę (diabetycy), ale żeby dodatkowo ograniczyć wpływ płatków na poziom cukru warto łączyć je z produktami będącymi źródłem białka np. z jogurtem naturalnym i nie dosładzać.

Źródło błonnika pokarmowego

Płatki owsiane są źródłem błonnika pokarmowego. To właśnie ten składnik sprawia, że po owsiance długo czujesz się najedzona. W płatkach owsianych znajduje się beta-glukan, który należy do błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Dzięki niemu treść pokarmowa w jelitach zwiększa swoją objętość. Związek ten wpływa także na zwolnienie przyswajania cukrów oraz ogranicza wchłanianie cholesterolu.

Płatki owsiane dostarczają składników mineralnych i witamin

Płatki owsiane są bardzo dobrym źródłem wielu składników mineralnych, takich jak:

  • żelazo,
  • magnez,
  • fosfor,
  • cynk,
  • miedź,
  • mangan.

Dzięki temu kompleksowo wspierają funkcjonowanie organizmu zapobiegając anemii, stabilizując gospodarkę hormonalną i ograniczając negatywne skutki stresu. Walkę ze stresem dodatkowo wspierają witaminy z grupy B, przede wszystkim witamina B1 i B5, które stabilizują działanie układu nerwowego zmniejszając napięcie psychiczne i zmęczenie.

Płatki owsiane a gluten

Owies naturalnie jest zbożem pozbawionym glutenu, a zatem płatki owsiane są bezglutenowe. Jednak w procesie produkcji często dochodzi do ich zanieczyszczenia zbożami, które zawierają gluten. To właśnie dlatego osoby chorujące na celiakię i stosujące dietę bezglutenową powinny kupować płatki owsiane oznaczone charakterystycznym przekreślonym kłosem.

Płatki owsiane kalorie (kcal)
fot. Adobe Stock

Rodzaje płatków owsianych

Rodzaj płatków owsianych zależy od tego, w jaki sposób się je otrzymuje. Wyróżniamy trzy rodzaje:

  • zwykłe - produkowane są z całego, obtłuszczonego ziarna owsa;
  • górskie - otrzymywane są z krojonego lub łamanego ziarna;
  • błyskawiczne - najcieńsze i najdrobniejsze, otrzymywane z drobno pokrojonego ziarna i poddane obróbce hydrotermicznej.

Które płatki są najzdrowsze? Im mniej przetworzone płatki owsiane tym lepiej. Najwyższą wartością odżywczą charakteryzują się zwykłe i górskie płatki owsiane. Płatki błyskawiczne mają znacząco wyższy indeks glikemiczny oraz mniejszą zawartość składników mineralnych i witamin.

Płatki owsiane przepisy

Płatki to nie tylko pożywne, lecz także łatwy do przygotowania produkt. Można je spożywać na wiele sposobów: zalewać wodą, mlekiem, napojem roślinnym, kefirem, jogurtem czy maślanką w zależności od upodobań. Płatki owsiane są tanie i uniwersalne smakowo, dlatego można je wykorzystać nie tylko do owsianki, także jako składnik:

  • panierki do mięsa,
  • ciastek,
  • placków,
  • jajecznicy.

Wypróbuj nasz przepis na jajecznicę z cebulą, pieczarkami i płatkami owsianymi.

Jajecznica z cebulą, pieczarkami i płatkami owsianymi

Składniki:

  • 2 jajka,
  • mała cebula,
  • 2 pieczarki,
  • 2 łyżki płatków owsianych,
  • masło klarowane,
  • posiekana natka pietruszki,
  • nasiona czarnuszki,
  • sól, pieprz.

Przygotowanie:

  1. Płatki owsiane zalej wodą i odstaw do napęcznienia.
  2. Cebulę drobno posiekaj, pieczarki pokrój w plasterki.
  3. Na rozgrzanym maśle podsmaż cebulę i pieczarki.
  4. Dodaj jajka i odciśnięte z wody płatki owsiane.
  5. Wszystko dokładnie wymieszaj i dopraw solą i pieprzem.
  6. Podawaj z posiekaną natką pietruszki i ziarnami czarnuszki.

Dowiedz się więcej o płatkach owsianych:
Najlepsze dania z płatków owsianych – przetestuj 7 przepisów!
Dieta owsiankowa - dieta na bazie płatków owsianych + opinia dietetyka
Owsiane ciasteczka dietetyczne z orzechami: przepis