Jak rozpoznać pieczywo pełnoziarniste?

Pieczywo pełnoziarniste jest bardzo zdrowe. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby serca, raka, cukrzycy, otyłości i przedwczesnej śmierci należy jak najczęściej sięgać po produkty pełnoziarniste.

Pieczywo pełnoziarniste jest bardzo zdrowe. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby serca, raka, cukrzycy, otyłości i przedwczesnej śmierci należy jak najczęściej sięgać po produkty pełnoziarniste.

W przeciwieństwie do produktów oczyszczonych, zawierają one mnóstwo błonnika i przeciwutleniaczy, działają przeciwnowotworowo, zmniejszają poziom cholesterolu we krwi ryzyko zakrzepów, a także zawierają cenne minerały, takie jak cynk, selen, magnez.

Jak rozpoznać pieczywo pełnoziarniste?

Pieczywo pełnoziarniste przygotowuje się z mąki nieoczyszczonej. Oznacza to, że przed zmieleniem z ziaren nie usuwa się zewnętrznej warstwy (tzw. okrywy nasiennej), która zawiera cenne składniki odżywcze, m.in. błonnik, witaminy i minerały. Natomiast w przypadku mąki białej mieli się samo bielmo ziarna. Podczas jej produkcji odsiewa się łupiny (otręby) i zarodki, przez co traci ona większość wartości odżywczych.

Pieczywo pełnoziarniste teoretycznie można produkować w zasadzie z każdego rodzaju zboża, niemniej jednak ze względu na walory smakowe, najczęściej wypieka się z maki żytniej (pełnoziarnista mąka pszenna ma  gorzkawy smak).

Mąka żytnia z pełnego przemiału jest grubsza i ciemniejsza niż biała pszenna. Chleb razowy jest ciężki, lekko „gliniasty” i ma szarobrązowy kolor. Długo pozostaje świeży i wilgotny. Nie powinien się kruszyć; na nożu mogą co najwyżej zostawać drobne lepkie „wałeczki”. Ale uwaga!, nie każdy ciemny chleb jest razowy! W sklepach często można spotkać ciemne pieczywo pod nazwą pełnoziarnisty, a w zasadzie kolor zawdziecza tylko karmelwi, który został dodany. Zawsze zatem czytajcie skład na etykiecie. Ziarna słonecznika czy pestki dyni również nie mają wpływu na pełnoziarnistość pieczywa. Jedynym jej wyznacznikiem jest zawartość co najmniej 50 %. mąki razowej.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 lata temu
Bardzo przydatne informacje bo często jest pieczywo karmelizowane, tak samo makarony. Żeby nie dać się oszukać też warto kupować w sprawdzonych sklepach. Ja np kupuję w tobio.pl i wiem, że mnie nikt nie oszukuje w składzie produktów ;) Warto wybierać takie punkty ze zdrową żywnością, a jak już się zdarzy w marketach to "macać" i czytać etykiety ;)