Bób - właściwości zdrowotne fot. Fotolia

Bób - właściwości, wartość odżywcza i kalorie. Czy bób jest tuczący?

Bób jest bogaty w kwas foliowy, składniki mineralne, izoflawony i błonnik pokarmowy. To cenne składniki odżywcze! Jedz nasiona bobu póki trwa sezon. Dowiedz się, dlaczego warto!
/ 21.05.2019 15:04
Bób - właściwości zdrowotne fot. Fotolia

Spis treści:

Wartość odżywcza bobu

Bób (Vivia faba) należy do warzyw strączkowych, które charakteryzują się wysoką zawartością białka roślinnego. Z tego powodu jest to ceniony składnik diety wegetariańskiej i wegańskiej. Sezon na bób zaczyna się na pod koniec czerwca i trwa do początku sierpnia. Wbrew powszechnej opinii nie jest kaloryczny, choć w porównaniu do innych warzyw, które mają znacznie więcej wody (np. pomidor, papryka, ogórek) dostarcza więcej kalorii. Warzywo to jest prawdziwą skarbnicą kwasu foliowego, który bierze udział w procesie powstawania czerwonych krwinek. Dostarcza także dużych ilości składników mineralnych: żelaza, magnezu, manganu, potasu, cynku, miedzi i selenu.

100 g surowego bobu dostarcza:

  • Wartości energetyczna (kalorie): 76 kcal
  • Białko: 7,1 g
  • Węglowodany przyswajalne: 8,2 g
  • Tłuszcz: 0,4 g
    • w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 0,06 g
  • Błonnik pokarmowy: 5,8 g
  • Sól: 0,018 g

Białko roślinne – gdzie go szukać? Wegańskie produkty bogate w białko

Bób - jakie ma właściwości?

Wysoka wartość odżywcza bobu i zawarte w nim składniki bioaktywne sprawiają, że warzywo to ma cenne właściwości zdrowotne. Jakie?

Chroni przed rakiem piersi

b jest bogaty w izoflawony i roślinne sterole. Izoflawony, takie jak genisteina i daidzeina, działają ochronnie na piersi, chroniąc je przed nowotworami. 

Wspomaga odchudzanie

Nasiona bobu to połączenie dużej ilości białka i błonnika pokarmowego. Takie zestawienie składników sprawia, że warzywo to syci na długo. Bób bardzo dobrze sprawdza się, jako przekąska w czasie odchudzania.

Podkręca gospodarkę hormonalną

Bób charakteryzuje się wysokim stężeniem aminokwasu zwanego lewodopą (prekursor dopaminy), który działa jako neuroprzekaźnik w mózgu i zwiększa syntezę hormonu wzrostu nasilającego spalanie tkanki tłuszczowej.

Stabilizuje pracę jelit i obniża stężenie cholesterolu

Nasiona bobu są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który pobudza jelito grube do pracy. Błonnik działa jak miotełka drażniąc ścianę jelita. Dzięki temu maleje ryzyko zaparć. Wykazano również, że bób zmniejsza poziom cholesterolu we krwi, ponieważ wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym.

Komu bób może szkodzić?

Nasiona bobu nie są wskazane dla osób, które cierpią na dnę moczanową i mają tendencję do powstawania kamieni szczawianowych w nerkach. 

Bób może też sporadycznie powodować poważne reakcje alergiczne, znane jako fawism. Do wystąpienia objawów chorobowych dochodzi u osób posiadających określoną mutację genetyczną. Zjedzenie bobu, a nawet sam kontakt z surowym warzywem lub jego pyłkiem może zakończyć się poważnymi problemami zdrowotnymi. Najpoważniejszą konsekwencją fawismu jest ciężka anemia związana z rozpadem czerwonych krwinek. 

Warzywo będzie szkodzić także osobom z zespołem jelita drażliwego, ponieważ wywołuje silne wzdęcia i gazy. Objawy te wywołują tzw. oligosacharydy, które nie są trawione, ale rozkładają je bakterie jelitowe. Obawiasz się sensacji żołądkowych? Zdrowa osoba może jednorazowo zjeść szklankę ugotowanego bobu (3 g oligosacharydów). Ważny jest także odpowiedni sposób gotowania nasion.

Dieta FODMAP - łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego (etapy + lista produktów)

Jak gotować bób?

Zalej wyłuskane nasiona bardzo gorącą wodą, odstaw na godzinę, wylej wodę i ponownie ugotuj w nowej wodzie, soląc na koniec gotowania. Niektórzy zalecają gotowanie nasion z dodatkiem kopru, zwłaszcza jeśli ktoś nie lubi zapachu gotującego się bobu. Możesz dodać też sok z cytryny i inne, świeże zioła.

Jak kupować bób?

Bardzo młody bób, podobnie jak groszek cukrowy, może być jedzony na surowo. Najczęściej sprzedawany jest już łuskany i przechowywany w szczelnych, strunowych torbach z tworzywa sztucznego. Nie wiadomo jednak czy jest on świeży i dlatego najlepiej jest kupować go w strąkach. Powinny one być intensywnie zielone, bez przebarwień i pleśni. Bób przechowywany w lodówce zachowuje wartość odżywczą przez około tydzień. 

Te artykuły także mogą ci się spodobać:
Przygotuj pyszną zupę krem z bobu
Jakie owoce i warzywa powinniśmy jeść najczęściej?
Czy jedzenie fasoli utrudnia odchudzanie?