fitness, ćwiczenia, pompki, dom, kobieta, nastolatka, sport, ruch, wysiłek, uśmiech, zajęcie, aktywność fizyczna/fot. Fotolia/Edipresse fot. Fotolia

Trening w domu – co i jak ćwiczyć?

Jak ćwiczyć w domu, aby schudnąć, ujędrnić ciało i poprawić kondycję? Jak przeprowadzić trening w domu? Skorzystaj z naszych przykładów ćwiczeń na poszczególne partie ciała, opracuj swój plan treningowy i... do dzieła!
/ 02.03.2010 15:55
fitness, ćwiczenia, pompki, dom, kobieta, nastolatka, sport, ruch, wysiłek, uśmiech, zajęcie, aktywność fizyczna/fot. Fotolia/Edipresse fot. Fotolia

Czy warto przeprowadzać trening w domu?

Żeby zachować formę i mieć dobry nastrój, wcale nie musisz wydawać fortuny na karnet do klubu fitness. Regularne ćwiczenie w domu pozwoli ci wzmocnić mięśnie i zrzucić zbędne kilogramy, wpłynie pozytywnie także na twoje zdrowie, wspomagając pracę serca i układu krwionośnego.

Jakie ćwiczenia wykonywać?

Wybór odpowiednich dla ciebie ćwiczeń zależy od efektów, jakie zamierzasz osiągnąć. Jeżeli zależy Ci na ogólnej poprawie zdrowia i gibkości, zacznij, na przykład, od wykonywania ćwiczeń rozciągających. Jeżeli z kolei twoim problemem jest wystający brzuszek, postaw na ćwiczenia wzmacniające mięśnie tej partii ciała – brzuszki i skłony.

Dobrym pomysłem jest wykonanie aerobicznej szóstki Weidera – 42 dniowego planu treningowego na mięśnie brzucha.

Zajrzyj do naszego działu Fitness i wybierz takie, które najbardziej ci odpowiadają:

Jeżeli chcesz...

...ćwiczyć biodra, ramiona lub ręce,

...wzmocnić się i rozciągnąć,

...pozbyć się brzuszka,

...ukształtować sylwetkę,

...popracować nad pośladkami lub biustem,

...popracować nad udami i pośladkami.

Jak wykonać trening w domu?

Najważniejsza w uprawianiu sportu jest regularność. Tylko wtedy możemy liczyć na dobre efekty. Ćwiczenia powinny stać się twoim nawykiem. Spróbuj stworzyć sobie rytuał – jeżeli masz czas o poranku, ćwicz zaraz po tym, jak wstaniesz, jeżeli wolisz ćwiczyć wieczorem, rób to codziennie po wiadomościach.

Ile ćwiczyć?

Jest to uzależnione od stopnia twojej wytrzymałości i poziomu kondycji. Zasada jest prosta: mięśnie zaczynają się wzmacniać i rozwijać dopiero, gdy się zmęczą, czyli po ok. 20 minutach treningu. Jeżeli po ćwiczeniu nie czujesz zmęczenia, to wysiłek był zbyt mały.

Kolejnym istotnym elementem planu, jakiego powinniśmy się trzymać, ćwicząc w domu, jest robienie postępów. Jeżeli czujesz poprawę kondycji, a ćwiczenia, wykonywane w dotychczasowym rytmie i ilości, nie powodują fizycznego zmęczenia, stopniowo zwiększaj obciążenie organizmu.

Filmy instruktażowe

Jeżeli nie masz pewności, jak poprawnie wykonywać jakieś ćwiczenie lub szukasz inspiracji, warto poszukać w sieci filmów instruktażowych. W popularnych serwisach typu youtube dostępna jest ogromna ilość tego typu materiałów. Korzystając z nich, możesz stworzyć namiastkę klubu fitness w swoim domu.

Zobacz też: Sportowe kanały na Youtube, które pomogą ci schudnąć!