morsowanie a odchudzanie fot. Adobe Stock, Dudarev Mikhail

Morsowanie a odchudzanie: czy moczenie się w lodowatej wodzie pomaga zgubić zbędne kilogramy?

Morsowanie a odchudzanie – jak pokazują najnowsze badania, morsowanie może być tym, co pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów. Lodowate kąpiele zmniejszają też ryzyko wystąpienia chorób i zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu, które sprzyjają tyciu. Dlatego morsować warto, żeby schudnąć, ale też po to, aby utrzymać szczupłą sylwetkę.
Ewa Cwil / 03.01.2023 05:15
morsowanie a odchudzanie fot. Adobe Stock, Dudarev Mikhail

Morsowanie może wspomagać odchudzanie. Tak sugerują wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Norweskiego Uniwersytetu Arktycznego w Tromsø w 2022 roku. Jednak wcale nie chodzi o to, że zimna kąpiel pozwala spalić dużą liczbę kalorii, bo tak nie jest. Mechanizm wspomagający odchudzanie wskutek morsowania jest bardziej skomplikowany. W dodatku nie wystarczy kilka lodowatych kąpieli.

Spis treści:

  1. Ile się chudnie podczas morsowania?
  2. Czy morsowanie jest dobre na cellulit?
  3. Ile razy w tygodniu powinno się morsować?

Spalanie kalorii podczas morsowania

Sama sesja morsowania nie spala wielu dodatkowych kalorii. Choć metabolizm potrafi pod wpływem zimna przyspieszyć aż pięciokrotnie, szacuje się, że 10 minut spędzonych w lodowatej wodzie pozwala spalić do ok. 20 dodatkowych kalorii, a to przecież bardzo mało. Zatem pojedyncza sesja morsowania nie przyczynia się do spalenia znaczącej ilości tkanki tłuszczowej. Gdyby przeliczyć te 20 kcal na spalony tłuszcz, wyszłoby, że pojedyncza sesja w lodowatej wodzie (o ile uda się w niej wytrzymać 10 minut) pozwala w najlepszym przypadku spalić niecałe 3 g tłuszczu.

Odchudzające działanie morsowania polega nie tylko na chwilowym przyspieszaniu metabolizmu. Zanurzanie ciała w zimnej wodzie stymuluje organizm do zwiększenia ilości tłuszczu brunatnego w ciele, a jest on, w przeciwieństwie do zwykłej tkanki tłuszczowej, tkanką aktywną metabolicznie. To ona uwalnia pod wpływem zimna hormon zwany adiponektyną, który wspomaga metabolizm glukozy, uwrażliwia mięśnie i wątrobę na działanie insuliny, zmniejszając ryzyko wystąpienia insulinooporności i cukrzycy.

Morsowanie nie może być jedynym działaniem, jakie ktoś podejmie w celu pozbycia się nadwagi. Najważniejsza pozostaje w dalszym ciągu dieta i regularna aktywność fizyczna. Morsowanie może jedynie spełniać funkcję wspomagającą proces odchudzania.

Czy morsowanie jest dobre na cellulit?

Tak. Regularne poddawanie ciała niskiej temperaturze usprawnia działanie układu krwionośnego i limfatycznego, co może poprawić jakość skóry i zmniejszyć widoczność cellulitu.

Choć początkowo w zimnej wodzie naczynia krwionośne w skórze obkurczają się, a przepływ krwi zmniejsza się, to po wyjściu z lodowatej kąpieli naczynia krwionośne mocno się rozszerzają, a przepływ krwi zwiększa znacznie ponad stan wyjściowy. To pozwala skuteczniej skórę dotlenić i odżywić, co poprawia jej jakość.

Morsowanie to jeden z naturalnych sposobów na pozbycie się cellulitu.

Ile razy w tygodniu powinno się morsować?

Morsować w celu wspomagania odchudzanie powinno się przynajmniej raz w tygodniu i nie częściej niż raz dziennie. Aby morsowanie maksymalnie skutecznie wspomagało odchudzanie, warto morsować minimum 2-3 razy w tygodniu. Taka częstość zimnych kąpieli skutecznie stymuluje brązową tkankę tłuszczową i sprzyja zwiększaniu jej ilości w organizmie. A im jej więcej, tym korzystniejsze efekty dla zdrowia i figury.

Kiedy morsować: rano czy wieczorem? Pora dnia nie ma znaczenia, jeśli chodzi o odchudzanie. Warto jednak wiedzieć, że poranne morsowanie dodaje energii na cały dzień, a wieczorne pozwala się odstresować.

Źródło: Didrik Espeland, Louis de Weerd, james. B. Mercer, „Health effects of voluntary exposure to cold water – a continuing subject of debate”, 22.09.2022, International Journal of Circumpolar Health, doi.org/10.1080/22423982.2022.2111789

Czytaj także:
Jak zacząć morsowanie?
Morsowanie – przeciwwskazania
Dlaczego „morsy” nie moczą rąk?