Masło w diecie strukturalnej

Masło to także składnik diety strukturalnej. Co zawiera masło? Kto powinien ograniczać jego spożycie?

masło w diecie strukturalnej

fot. Fotolia

Ile masła spożywać?

Masło jest tłuszczem zwierzęcym i zawiera głównie nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol. W związku z tym należy spożywać je w niewielkich ilościach, ale nie oznacza to wykluczenia diety.   Masło zawiera również jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe choć mniej niż oleje roślinne.

Warto zauważyć, że masło jest tłuszczem łatwo strawnym i najlepiej przyswajalnym tłuszczem zwierzęcym. Masło powstaje w wyniku naturalnych procesów i nie zawiera żadnych sztucznych dodatków.

Zobacz także: Masło – w jakiej ilości możesz je tak naprawdę jeść?

Co zawiera masło?

W maśle możemy znaleźć naturalnie występujące rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, D oraz E. Dla przykładu margaryny do smarowania również zawierają witaminy A i D natomiast są one dodawane do tłuszczu roślinnego w procesie fortyfikacji czyli wzbogacania. Ma to na celu upodobnienie margaryny do masła.

Masło nie nadaje się do smażenia np. kotletów czy placków, ale jest dobrym tłuszczem do smażenia omletów czy jajecznicy. Jest idealnym dodatkiem do pieczywa oraz jako składnik ciast czy deserów zamiast utwardzanej margaryny.

Przede wszystkim masło polecane jest dla dzieci do 3 roku życia. W tym czasie rozwija się mózg i układ nerwowy dziecka, który składa się głównie z cholesterolu. Ograniczyć masło powinny osoby:

  • z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi,
  • cierpiący na choroby krążenia, miażdżycę,
  • zagrożeni zawałem serca,
  • z nadciśnieniem tętniczym.

Zobacz także: Cholesterol w jajku – fakty i mity