Dieta niełączenia Haya – opinia eksperta

W walce o szczupłą sylwetkę popularne stają się radykalne metody odchudzania. Zanim zdecydujemy się na którąś z tych diet, przyjrzyjmy im się dokładnie, tym razem diecie dr. Haya. Czy dieta niełączenia Haya jest skuteczna?
/ 07.10.2016 15:45

Suszone owoce.

Zasady niełączenia

Podstawą diety dr. Haya jest niełączenie produktów z grupy węglowodanów (słodycze, makarony, pieczywo, ziemniaki) z produktami białkowymi – nabiałem i mięsem. Obie grupy produktów można natomiast łączyć z tzw. produktami neutralnymi, czyli warzywami, masłem. Koniecznie należy wypijać około 2 litrów płynów dziennie – herbat ziołowych, wody niegazowanej. W ciągu dnia możesz zjeść tylko 3 główne posiłki i 2 przekąski. W diecie tej śniadanie składa się tylko z owoców i soków. Całkowicie należy wyeliminować kawę z jadłospisu. Podobnie jak mocną herbatę i alkohol oraz sól, cukier, napoje gazowane, czekoladę.

Zobacz także: Czy wiesz, że drogą do chudnięcia jest jedzenie?

Trzy grupy produktów

  • Neutralna (N) np. warzywa, nasiona, miód, oleje, oliwa, napoje, wędzone ryby i mięso, fermentowane napoje mleczne.
  • Białkowa (B) – gotowane mięso, ryby, drób, wędliny, mleko, ser, owoce (bez bananów), suche warzywa strączkowe.
  • Węglowodanowa (W) – pieczywo, ryż, ciastka, makaron, kasze, ziemniaki, suszone owoce, banany, cukier, kukurydza.

Produkty z grupy (B) i (W) można łączyć tylko z grupą (N) a (B) i (W) nie mogą być spożywane w 1 posiłku!

Więcej plusów czy minusów?

Nie ma wyjaśnienia naukowego, które potwierdzałoby zasadność stosowania diety niełączenia. Redukcja masy ciała w czasie jej stosowania jest związana prawdopodobnie z mniejszą ilością spożywanych produktów i w związku z tym mniejszą wartością energetyczną diety. Dieta dr. Haya jest także trudna do zastosowania, ponieważ tradycyjne posiłki są komponowane właśnie na zasadzie łączenia produktów węglowodanowych i białkowych.

Zobacz także: Czym zastąpić bomby kaloryczne?