Dieta bananowa fot. Adobe Stock

Dieta bananowa: zasady, efekt jo-jo, ile można schudnąć

Starasz się zgubić kilka kilogramów? O dziwo, może pomóc ci w tym banan. Zerknij, na czym polega dieta bananowa.
/ 19.09.2019 14:55
Dieta bananowa fot. Adobe Stock

Banan jest sycący, smaczny, kaloryczny, więc skąd pomysł na banana w diecie? Czy można schudnąć na diecie bananowej?

Dieta bananowa została opatentowana przez japońskiego lekarza Hitoshi Watanabe. Zrobiło się o niej głośno po tym, jak jedna ze śpiewaczek operowych przyznała, że schudła dzięki niej 7 kg.

Na skróty:

Zasady diety bananowej

Dieta bananowa nie jest skomplikowana, ale ma kilka wariantów. Głównymi zasadami diety bananowej, to spożywanie posiłków 3 razy dziennie (śniadanie, obiad i kolację). Niedozwolone są słodycze i alkohol.

3-dniowa dieta bananowa

Każdego z 3 dni zjadamy po 3 banany, wypijamy 3 szklanki mleka i 2 litry niegazowanej wody. To pozwala zrzucić nawet 3 kg.

7-dniowa dieta bananowa

Trzy posiłki dziennie powinny opierać się na bananach i płatkach owsianych. 

3-dniowa dieta bananowa

Polega ona na tym, że codziennie przez miesiąc jesz śniadanie: 1 duży banan ze szklanką wody niegazowanej, a następne 2 posiłki układasz według własnego uznania. Możesz na niej schudnąć nawet 7 kg.
 

Dieta bananowa to rodzaj diety niskotłuszczowej i niskobiałkowej, dlatego nie zalecamy jej stosować dłużej, niż tydzień.

Co możesz jeść na diecie bananowej?

Najpopularniejszy wariant to 3-dniowa dieta bananowa. To na nią najczęściej decydują się panie, które nie mają zbyt dużej nadwagi. 

  • banany – są wysokokaloryczne, więc stanowią bazę diety; zawierają dużo witamin, w tym z grupy B, betakarotenu, pierwiastków i białko roślinne
  • jabłka – jako przekąski
  • soki owocowe niesłodzone
  • prawdziwy miód – źródło witamin i minerałów, a także cukrów owocowych
  • płatki owsiane – wpływające ochronnie na jelita
  • woda mineralna – uzupełnianie pierwiastków i płynów
  • zioła wspomagające trawienie, np. mięta, rumianek

Z tych produktów przyrządzasz bananowe musli, które jest podstawą twojej diety.

Musli bananowe - składniki:

  • ½ pokrojonego banana,
  • 3 płaskie łyżki płatków owsianych,
  • szklanka soku,
  • 1 łyżeczka miodu.

Oprócz tych 3 dań głównych, można sobie pozwolić na 2 przekąski: 2 nieduże jabłka

Nie zapomnij o nawadnianiu organizmu, najlepiej wodą mineralną. Warto też popijać napary ziołowe. 

Dieta bananowa - efekty

Dieta bananowa to dobry sposób na zrzucenie niewielu kilogramów. Nie zawiera soli, dlatego zauważa się spadek masy ciała o około kilogram na dzień. Trzeba uważać na efekt jo-jo. 

Banany są jednym z nielicznych owoców, który w części składa się ze skrobi (podobnie jak np. ziemniaki). Skrobia nie podnosi gwałtownie stężenia cukru, przez co nie pobudza gromadzenia tkanki tłuszczowej. 
 

Wartościowym składnikiem banana jest także magnez. Pierwiastek ten redukuje ospałość i zmęczenie niwelując oznaki stresu.

Dieta bananowa a picie kawy 

Czy banan i kawa stoją w sprzeczności? Nie! Filiżanka parzonej lub rozpuszczalnej kawy (200 ml) zawiera przeciętnie ok. 8 mg magnezu, a porządne espresso - aż 48 mg!

Po wypiciu kawy odnotowujemy wyższe wydalanie moczu, a w nim sodu i magnezu, ale uwaga - w ciągu 24 godzin od wypicia tracisz ok. 4 mg. Bilans jest zatem dodatni. 

Kto nie może stosować diety bananowej?

Choć z pozoru ta krótka i prosta dieta może posiadać same zalety, to niestety nie sprawdzi się u dużej liczby osób. Nie mogą jej stosować ciężarne i kobiety karmiące.

Również osoby po zabiegach chirurgicznych i po przebytych chorobach powinny z niej zrezygnować z uwagi na małe właściwości odżywcze. 

Podczas jej stosowania należy zrezygnować z nadmiernej aktywności i pracy fizycznej. Może warto wypróbować inne sposoby na utratę wagi?

Przeczytaj także:
Wartości odżywcze bananów
Jakie węglowodany jeść, by nie tyć?