dieta jabłkowa fot. Adobe Stock, pilipphoto

Dieta jabłkowa: jadłospis, zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta jabłkowa to restrykcyjna monodieta o działaniu odchudzającym. Przez 3 dni jesz wyłącznie jabłka w różnych postaciach. Efektem może być utrata nawet 5 kg. Dieta jabłkowa występuje też w wersji jednodniowej lub tygodniowej.
/ 14.07.2021 11:26
dieta jabłkowa fot. Adobe Stock, pilipphoto

Dieta jabłkowa to dieta przynosząca spektakularne efekty. Rekordziści chudną na niej nawet 10 kg w 7 dni. Jadłospis diety jabłkowej jest łatwy i opiera się na prostych zasadach.

Spis treści:

  1. Dieta jabłkowa - zasady
  2. Rodzaje diety jabłkowej
  3. Dieta jabłkowa - jadłospis
  4. Efekty diety jabłkowej
  5. Przeciwwskazania do stosowania diety jabłkowej

Dieta jabłkowa - zasady

Dieta jabłkowa to kuracja oczyszczająca, która polega na spożywaniu przez 3 dni wyłącznie jabłek, w dowolnej ilości. Dieta ta jest restrykcyjna i nie powinno się jej przedłużać. To typowa monodieta, stosowana czasem w celach oczyszczających.

Na 3-4 dni przed rozpoczęciem diety jabłkowej stopniowo ograniczaj porcje tego, co zwykle jesz. Zrezygnuj całkowicie z wędlin, słodyczy, alkoholu, kawy oraz czarnej, mocnej herbaty. Postaraj się też do minimum zmniejszyć spożycie soli.

Jedz za to jak najwięcej warzyw i owoców, kasz (gryczana, pęczak, jaglana) oraz pełnoziarniste pieczywo.

  • Dzień zaczynaj od szklanki wody z dodatkiem octu jabłkowego, który ma szerokie właściwości.
  • W ciągu dnia wypijaj 2 litry płynów. Unikaj mocnej herbaty. Wskazane są herbatki ziołowe i owocowe.
  • Jabłka zjadaj ze skórkami – są bogate są w błonnik pokarmowy i witaminy.
  • Jeżeli źle się poczujesz, będziesz osłabiona lub pojawią się bóle głowy – sięgnij po dodatkową przekąskę. Jeżeli dolegliwości będą się powtarzać lub nasilać, koniecznie przerwij dietę.

Rodzaje diety jabłkowej

Najpopularniejszym rodzajem diety jabłkowej, jest 3-dniowa dieta oczyszczająca polegająca na wyłącznym jedzeniu jabłek przez jej czas trwania. Dieta jabłkowa występuje też w innych odsłonach. Często jako uzupełnianie diety jabłkowej stosuje się ocet jabłkowy na odchudzanie.

Dieta jabłkowa 7 dni

Dieta jabłkowa 7-dniowa - trwa tydzień i polega na wyłącznym spożywaniu jabłek i piciu soku jabłkowego przez kolejne 7 dni. Ta restrykcyjna odmiana nie jest polecana przez ekspertów z uwagi na potencjalne niedobory. Choć jabłka są zdrowe, nie dostarczają wszelkich niezbędnych składników odżywczych. Dieta jabłkowa 7-dniowa jest jednak stosowana w celu utraty masy ciała. Rekordziści mówią, że udało im się zrzucić aż 10 kg przez 7 dni diety.

Dieta jabłkowa 5 dni

Kompromis pomiędzy dietą 3- i 7-dniową. Pozwala uzyskać potencjalnie lepsze efekty ze zminimalizowaniem skutków ubocznych.

Jednodniowa dieta jabłkowa

Zwana inaczej jabłkową kuracją oczyszczającą. Najmniej wymagająca i restrykcyjna dieta. Przez jeden dzień jesz tylko jabłka. Dobrym momentem na przeprowadzenie tej diety jest jesień, gdy jabłka są świeże i najsmaczniejsze.

Sokowa dieta jabłkowa

Niektórzy modyfikują też dietę jabłkową i łączą ją z dietą koktajlową lub dietą sokową. Najczęściej polega to na codziennym piciu odpowiednio: koktajli i soków opartych o jabłka. Niekiedy do tych napojów można dodawać także inne warzywa lub owoce dla większego urozmaicenia.

Inne rodzaje diet jabłkowych

Pamiętaj, że nie musisz się określać i wybierać żadnej z tych diet. Jeśli chcesz skorzystać z dobrodziejstw jabłek, po prostu włącz je do jadłospisu i odżywiaj się zgodnie z zasadami zdrowego żywienia.

Możesz też dowolnie modyfikować dietę jabłkową, na przykład poprzez zamienienie jednego posiłku dziennie na jabłko, albo spróbować wykorzystywać jabłka do gotowania.

Dieta jabłkowa jadłospis

Zobacz przykładowy jadłospis diety jabłkowej 3-dniowej.

Dzień 1.

  • Możesz jeść tyle jabłek, na ile masz ochotę.
  • Wypij 3–4 szklanki naparu z rumianku lub mięty oraz niegazowaną wodę mineralną (minimum 2 litry).
  • Wieczorem możesz odczuwać ból głowy, który wiąże się z niskim stężeniem cukru we krwi.

Dzień 2.

  • Nadal jedz tylko jabłka, pij wodę mineralną.
  • Możesz cierpieć na biegunki, które związane są z wyższym spożyciem błonnika pokarmowego.

Dzień 3.

  • Jedz tylko jabłka, pij co najmniej 8 szklanek płynów.
  • Pamiętaj, że nie musisz jeść wyłącznie jabłek surowych. Owoce możesz też upiec lub spożywać w formie niedosładzanego musu.

Powrót do normalnej diety po diecie jabłkowej

Po upływie 3-dniowej diety jabłkowej stopniowo wracaj do normalnej diety, ale wciąż przemycaj jabłka w co najmniej 2 posiłkach dziennie. Jak możesz je wykorzystać?

Śniadania:

  • mus z jabłek z jogurtem naturalnym;
  • jabłko z kefirem i cynamonem;
  • płatki owsiane z jogurtem i surowe jabłko;
  • pełnoziarniste pieczywo z białym serem i musem jabłkowym;
  • naleśnik z białym serem i musem jabłkowym;
  • wafle ryżowe z jabłkiem.

Obiady:

  • zupa jabłkowa;
  • pierś kurczaka, pieczone jabłka, ryż brązowy;
  • pierś indyka zapieczona z jabłkiem, brokuł gotowany na parze, ryż;
  • stek z jabłkami, kasza pęczak, surówka z kiszonej kapusty;
  • grillowany łosoś z jabłkami, ryż brązowy.

Przekąski:

  • chlebek chrupki z chudym twarożkiem i jabłkiem;
  • kompot jabłkowy z całymi kawałkami owoców;
  • naturalny jogurt/kefir z jabłkiem.

Kolacje:

Dieta jabłkowa jadłospis
fot. Adobe Stock, Pixel-Shot

Efekty diety jabłkowej

Efekty diety jabłkowej są rewelacyjne, choć nietrwałe, jeśli nie zmienisz nawyków żywieniowych na stałe. Według opinii osób, które ją stosowały, można schudnąć nawet 5 kg w ciągu 3 dni

Jabłka są niskokaloryczne. Średni owoc ma około 90 kcal. Utrata kilogramów na diecie jabłkowej spowodowana jest ujemnym bilansem energetycznym i utratą wody z organizmu. Jesz maksymalnie do 1000 kcal dziennie. Dla większości kobiet to zdecydowanie za mało.

Zalety i wady diety jabłkowej

Dieta jabłkowa jest tzw. monodietą i przez większość dietetyków oceniana jest negatywnie. Specjaliści tłumaczą, że niczego nie uczy, może wywoływać osłabienie, zaburzenia koncentracji, biegunki i bóle głowy. Przeciąganie diety jabłkowej może skutkować nawet niedoborami pokarmowymi

Z drugiej strony zwolennicy diety jabłkowej twierdzą, że wymiata ona z przewodu pokarmowego toksyny i poprawia wygląd skóry. Regularnie powtarzana, łagodzi dolegliwości przy zaparciach i bólach reumatycznych.

Dieta jabłkowa jest polecana tym, którzy mają problem z pasożytami przewodu pokarmowego (wiciowcami jelitowymi, tasiemcami, robakami). Może wspomóc w walce z nieproszonymi gośćmi.

Przeciwwskazania do diety jabłkowej

Należy pamiętać, że diety jabłkowej nie mogą stosować osoby:

  • z wrażliwym żołądkiem, 
  • ze skłonnościami do zgagi,
  • cierpiące na chorobę wrzodową,
  • chorujące na zespół jelita drażliwego,
  • chorujące na wrzodziejące zapalenie jelita grubego czy chorobę Leśniowskiego-Crohna.

Na podstawie artykułu opublikowanego pierwotnie 20.08.2008 przez Agatę Bernaciak.

Czytaj także:
Dieta owsiankowa - jednodniowa i tygodniowa - zasady i efekty
Dieta Dukana - zasady, efekty, fazy, produkty
Dieta karniwora, czyli dieta mięsna – zasady, wady, produkty