POLECAMY

BMI – co to takiego?

Czym jest BMI? Do czego służy? Jak można go wykorzystać w codziennym życiu? Na te i inne pytania odpowiada nasz artykuł.
BMI – co to takiego? fot. Fotolia

BMI co to takiego?

BMI (Body Mass Index), czyli wskaźnik masy ciała, pozwala monitorować przyrost lub spadek zawartości tłuszczu w organizmie, pokazując, czy mieści się on w normie. Może to prowadzić do pewnej frustracji, ponieważ nawet najlepsze wagi wykazują wahania, bez żadnego widocznego uzasadnienia. Stąd należy zwracać uwagę na tendencje, jakie zarysowują się w pomiarach. Trafią się dni, kiedy pomiary wskażą przyrost tkanki tłuszczowej, mimo ograniczania liczby spożywanych kalorii i intensyfikacji treningów. Jeśli zdołamy skupić się na wypełnianiu swojego planu, polegającego na kontrolowaniu spożycia i zwiększaniu albo utrzymywaniu aktualnej ilości ćwiczeń, osiągniemy swój cel.

Podczas zwiększania ilości ćwiczeń można początkowo zaobserwować wzrost wagi, co jest zdrowym objawem, dzięki temu treningi będą lepsze i łatwiejsze (zwiększona objętość krwi, więcej glikogenu do zasilania mięśni itd.).

Zobacz też: Wysokie BMI - co mi grozi?

Jak wyliczyć BMI?

Do obliczania wskaźnika masy ciała służy proste równanie, wymagające zastosowania dwóch zmiennych: aktualnej wagi i wzrostu. Ta metoda ewaluacji stała się już międzynarodowym standardem, a większość osób może się dzięki niej dowiedzieć, czy mieszczą się w normie, czy mają nadwagę lub czy są otyłe. Niewielka grupa bardzo szczupłych, ale muskularnych osób może uzyskać w tych obliczeniach wynik wskazujący na przekroczenie normy. Jeśli podejrzewasz, że tak właśnie jest w Twoim przypadku, skonsultuj się ze swoim lekarzem.

Należy ujednolić swoją codzienną procedurę pomiarową. W tym celu należy używać tej samej wagi i dokonywać pomiarów od razu po przebudzeniu, zanim jeszcze coś zjesz albo wypijesz. Sporządź wykres i od razu nanoś na niego nowe wyniki. BMI to najlepsza znana mi metoda ewaluacji procesu spalania tłuszczu. Pod koniec każdego miesiąca albo co dwa miesiące dobrze jest zrobić sobie test, obliczając swój współczynnik masy ciała. Po pierwsze, znajdź swoją średnią wagę z danego miesiąca. Następnie wykorzystaj poniższe formuły obliczeniowe.

BMI dla dorosłych

Centymetry i kilogramy: wagę ciała wyrażoną w kilogramach należy podzielić przez wzrost wyrażony w metrach i podniesiony do kwadratu.

Przykład: osoba ważąca 50 kg o wzroście 160 cm = 50 : 1,62 = 50 : 2,56 = 19,53 punktów BMI. Przykład: osoba ważąca 100 kg o wzroście 160 cm = 100 : 1,62 = 100 : 2,56 = 39,06 punktów BMI.

  • Wynik poniżej 25 punktów uważany jest za normalny.
  • Wynik od 25 do 29,9 punktu u dorosłego uważa się oznakę nadwagi.
  • Kiedy wynik przewyższa 30 punktów, uznaje się to za oznakę otyłości.

Rodzice powinni skonsultować się z pediatrą, zanim zdecydują się obliczyć BMI swojego dziecka.

Polecamy: Skorzystaj z naszego kalkulatora BMI

Fragment pochodzi z książki „Bieganie i odchudzanie dla kobiet. Zdrowa i piękna każdego dnia”, autorzy: Jeff Galloway, Barbara Galloway, (wydawnictwo Septem, 2012)

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)