najlepsza pora dnia na ćwiczenia fot. Adobe Stock, NDABCREATIVITY

Kiedy lepiej ćwiczyć: rano czy wieczorem?

Niektórzy uważają, że ćwiczenie o poranku jest najskuteczniejsze, gdy zależy nam na spalaniu tłuszczu. Jednak to wieczór jest najlepszą porą dnia na aktywność fizyczną, jeżeli chcemy być zdrowsi i obniżyć ryzyko groźnych chorób serca i naczyń.
/ 28.05.2021 15:04
najlepsza pora dnia na ćwiczenia fot. Adobe Stock, NDABCREATIVITY

Choroby serca i naczyń są główną przyczyną zgonów na świecie. Należą do nich np. miażdżyca, zawał, choroba niedokrwienna serca. Złe nawyki związane z brakiem ruchu i niezdrowym jedzeniem sprzyjają tym schorzeniom, ponieważ prowadzą do zwiększania złego cholesterolu we krwi oraz niekontrolowanych skoków cukru we krwi i obniżenia wrażliwości na insulinę. Te czynniki wpływają na tzw. zdrowie metaboliczne.

Ćwiczenia fizyczne są jednym z najważniejszych elementów zapobiegania schorzeniom układu krążenia. A nowe badanie opublikowane w naukowym piśmie Diabetologia dowiodło, że pora dnia ma ogromny wpływ na to, czy ćwiczenia wpłyną pozytywnie na zdrowie metaboliczne. 

Najlepsza pora dnia na ćwiczenia. Kiedy najlepiej ćwiczyć?

To, jaka pora dnia jest najlepsza na ćwiczenia, zależy od celu, który chcemy osiągnąć. Jeśli zależy nam na zapobieganiu chorobom układu krążenia i cukrzycy, lepsze efekty osiągniemy ćwicząc wieczorem. Niektórzy uważają, że aby spalić więcej tłuszczu, lepiej ćwiczyć rano - ale w tym przypadku wyniki badań są niespójne.

Naukowcy z Mary MacKillop Institute for Health Research na Australian Catholic University w Australii i innych ośrodków zaangażowali do badań 24 mężczyzn, którzy prowadzili siedzący tryb życia, a ich dieta była bogata w tłuszcz. 

Wszyscy badani mieli jeść dalej niezdrową żywność przez 5 dni, a następnie podzielono ich na trzy grupy: jedna ćwiczyła codziennie o godzinie 6:30 rano, druga o 18:30, a ostatnia nie uprawiała sportu.

Okazało się, że wyłącznie popołudniowe ćwiczenia dały zadowalające rezultaty. Po pięciu treningach osiągnięto w tej grupie niższy poziom cholesterolu, a we krwi mężczyzn było mniej cząsteczek sprzyjających chorobom układu sercowo-naczyniowego. Co więcej, udało się uzyskać też lepszą kontrolę poziomu cukru we krwi dzięki wieczornym treningom.

Wszyscy badani wykonywali identyczne ćwiczenia. Były to naprzemienne krótkie i dłuższe treningi na rowerze stacjonarnym z interwałami. 

Dlaczego pora dnia ma znaczenie?

Wpływ pory dnia na efekty ćwiczeń wynika z naszych wewnętrznych zegarów biologicznych. Sterowane są one światłem i snem, dzięki czemu zgodnie z porami dnia regulują procesy zachodzące w organizmie. Wiążą liczne reakcje z tym, co jemy, jak jemy, czy ćwiczymy czy nie. Dlatego pora dnia ma duży wpływ na to jak nasze działania (w tym ćwiczenia) wpływają  na organizm (np. regulację cholesterolu czy glukozy we krwi).

Źródła:
G. Reynolds, The Best Time of Day to Exercise for Metabolic Health, The New York Times, www.nytimes.com,
D, Tian, J. Meng, Exercise for Prevention and Relief of Cardiovascular Disease: Prognoses, Mechanisms, and Approachesdoi: 10.1155/2019/3756750.

Czytaj także:
Jak obniżyć cholesterol naturalnymi sposobami? Efekty już po miesiącu
Jak obniżyć ciśnienie krwi?
Cholesterol normy wiekowe: cholesterol całkowity, HDL, LDL i trójglicerydy
Cukrzyca typu 2: jak rozpoznać i leczyć. Czy jesteś w grupie ryzyka?