Zaawansowane technologicznie rozwiązania wbudowane w konstrukcje współczesnych butów narciarskich sprawiają, że wymuszają one odpowiednie ułożenie stopy czy całej nogi. Obecnie często to but powoduje, że narciarz „musi” przybrać właściwą pozycję na stoku, a wszystko po to, aby doskonale sterować nartami. Pamiętajmy o tym, że większość skrętów inicjujemy przez delikatną rotację stóp, więc zbyt luźna noga w bucie może uniemożliwić wykonanie jakiejś ewolucji na stoku.
Buty, popularnie zwane skorupami, mają za zadanie sztywno trzymać nogi podczas jazdy, a jednocześnie chronić stawy przed urazami. Zanim zdecydujemy się na zakup nowych butów (co jest sprawą naprawdę bardzo indywidualną!), koniecznie musimy wiedzieć, czy będziemy jeździć bardziej rekreacyjnie, czy może agresywniej. Buty przeznaczone do dynamicznej, ostrzejszej jazdy są z reguły bardzo twarde i wręcz męczą nogę podczas postoju czy chodzenia.
Zobacz także: Odzież w sportach zimowych
Narciarz początkujący potrzebuje raczej komfortu i stopniowego przyzwyczajania nogi. Dlatego na początku kupujemy buty, które łatwo nam włożyć i zdjąć, a wkładka jest dobrze dopasowana do stopy. Pamiętajmy, że buty różnią się nie tylko nazwą marki, ale wieloma atrybutami. W sklepie przymierzmy więc kilka par różnych producentów. Niekoniecznie pierwsza para butów, jaką włożymy, choć wygodna, okaże się najlepszą!
Zawsze, ale to zawsze, każdą parę butów mierzymy w sklepie, a nawet przechadzamy się w nich przez 15-20 minut.
Z reguły numeracja butów narciarskich odpowiada numeracji naszego regularnego obuwia, ale warto to zweryfikować na tablicach numerowych poszczególnych producentów (nie ma uniwersalnej numeracji butów narciarskich). I tu uwaga: jednym z najczęstszych błędów jest kupowanie butów za dużych!
Zobacz także: Wszystko o wiązaniach narciarskich
Współczesne wkładki do skorup narciarskich dopasowują się do stopy człowieka. Można uzyskać to już w niektórych sklepach (nagrzewanie wkładki) lub pod wpływem temperatury stopy podczas jazdy.
Już w sklepie powinniśmy zwrócić uwagę, czy buty są dopasowane na całej powierzchni stopy (nie tylko na kostkach).
Jeżeli podczas pochylania się w przód, pięta unosi się w bucie zbyt wysoko, potrzebujemy inny rozmiar buta. Zwróćmy też uwagę, czy przy ugięciu kolan palce cofają się nieznacznie w kierunku pięt. Gdy stoimy na wyprostowanych nogach palce mogą dotykać przodu butów. Możemy również odczuwać lekki ucisk kostek, to normalne.
Najpopularniejsze obecnie są buty przednio-wejściowe z długim, mocno odchylanym językiem i 1-2 klamrami. Buty sztywniejsze, przystosowane do ostrzejszej jazdy, mają z reguły więcej klamer. Ale większość modeli butów umożliwia regulację ustawienia sztywności i różnych opcji wychylenia w przód. Warto poznać je już w sklepie i ewentualnie zasięgnąć rady u sprzedawcy.