Jak pomóc dziecku z nadwagą?

Bardzo wiele słyszy się o dietach i terapiach odchudzających dla dorosłych, nikt jednak nie wspomina, jak należy radzić sobie z nadwagą u najmłodszych. Dziecko rozwija się i rośnie, nie można więc ograniczać mu liczby posiłków i cennych składników odżywczych. Konieczne jest jednak zastosowanie odpowiednio zbilansowanej diety i zwiększenie aktywności fizycznej.

Jak sprawdzić, czy dziecko ma nadwagę?

Do sprawdzenia, czy waga dziecka jest prawidłowa, używa się tzw. siatek centylowych. Są one dostępne w poradniach dziecięcych, w Internecie, zwykle znajdują się także w książeczce zdrowia dziecka. Istnieją oddzielne siatki dla chłopców i dziewczynek.

Jak korzystać z siatki centylowej?

Początkowym etapem jest znalezienie siatki odpowiedniej dla wieku (istnieją oddzielne siatki dla niemowląt i starszych dzieci) i płci dziecka. Następnie zaznaczamy na siatce wagę dziecka i odczytujemy, na której krzywej znajduje się zaznaczona przez nas wartość. Za normę przyjmuje się wagę mieszczącą się w przedziale od 10 do 90 centyla (wagę poniżej 10 centyla uznajemy za niedowagę, a powyżej 90 za nadwagę). Dla przykładu, jeśli waga naszego dziecka znajduje się na 25 centylu, oznacza to, że 25% rówieśników naszego dziecka ma mniejszą wagę, a 75% (100 – 25) większą. Dobrze jest także sprawdzić, na którym centylu znajduje się wzrost dziecka. Najlepsza sytuacja to ta, w której waga i wzrost zajmują mniej więcej ten sam centyl.

Jak rozwijać pasje dziecka?

Oblicz siatkę centylową dla dziecka - kliknij tutaj.

Zmiana diety dziecka z nadwagą

Nieodłącznym elementem walki z nadwagą u dziecka jest modyfikacja jego diety. Należy pamiętać, że nie wolno zmniejszać dziecku liczby posiłków ani ograniczać szczególnie ważnych w tym okresie składników odżywczych. Warto wprowadzić w ciągu dnia stałe pory posiłków. W ten sposób organizm przyzwyczaja się do harmonogramu żywienia, co pozwala uniknąć nagłych napadów głodu.

Zawsze pilnuj, aby dziecko nie wychodziło z domu bez śniadania – jest to najważniejszy posiłek, który dostarcza energii na cały dzień.

Do szkoły dawaj mu drugie śniadanie. Może to być np. kanapka z chleba razowego z chudą wędliną i warzywami oraz owoce. Staraj się zmienić nawyki żywieniowe całej rodziny – dziecko chętniej zje zdrową marchewkę, gdy zobaczy, że jedzą ją również rodzice. Ciężkie i kaloryczne produkty dobrze jest zastąpić zdrowymi – słodycze owocami, smażone mięso i ryby pieczonymi, słodzone napoje wodą mineralną. Dopilnuj, aby dziecko nie jadło tzw. ”śmieciowego” jedzenia, czyli chipsów, batoników, hamburgerów. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości w ustaleniu właściwej diety dla swojego dziecka, poradź się lekarza pediatry lub dietetyka.

Polecamy: Jak zmienić nawyki żywieniowe dziecka?

Aktywność fizyczna

Równie ważne jak dbanie o prawidłową dietę jest zachęcanie dziecka do aktywności fizycznej. Staraj się przekonać dziecko, że atrakcyjniejsze od grania na komputerze lub oglądania telewizji jest wyjście całą rodziną na spacer lub granie w piłkę z kolegami czy rodzeństwem. Dobrze jest zapisać malca na zorganizowane zajęcia ruchowe – mogą to być zajęcia prowadzone specjalnie dla otyłych dzieci lub jakakolwiek aktywność fizyczna np. basen, judo lub taniec.

Czytaj także: Jak rozmawiać z pediatrą o wadze dziecka?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (16)
~gość/3 lata temu
Wutam, Poszukuję młodzieży zmagającej się z problemem nadwagi i otyłości. Jeżeli takie osoby tutaj zaglądają, proszę o kontakt. Realizuję projekt badawczy dotyczący psychologicznych wyznaczników zachowań zdrowotnych i będę bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiej ankiety. Chętnych proszę o wiadomość na adres mila004@wp.pl Dziękuję za rozpowszechnienie tej informacji. Potrzebuję dużej grupy badanych w wieku 13-22 lata
~Emilia/3 lata temu
Szukam młodzieży zmagajacej się z problemem nadwagi i otyłości. Jeżeli takie osoby tutaj zaglądają, proszę o kontakt. Prowadzę badania naukowe na moich studiach i będę bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiej ankiety. Mila004@wp.pl Dziękuję za rozpowszechnienie tej informacji. Potrzebuję dużej grupy badanych w wieku 13-22 lata
ewelinasz/5 lat temu
Dzieci uczą się nawyków żywieniowych obserwując rodzinę, ich zachowanie przy stole i nawyki żywieniowe. Dlatego najlepszym sposobem na zmniejszenie masy ciała u dziecka jest zmiana nawyków żywieniowych najpierw u rodziców, a także wspólne aktywne spędzanie czasu- pójście na spacer, basen.
POKAŻ KOMENTARZE (16)