Dieta w ciąży - co jeść

Dla każdej kobiety szczególnie pierwsza ciąża jest podróżą w nieznane. Sposób w jaki przyszła mama troszczy się o siebie, a tym samym o dziecko, ma ogromny wpływ na jego rozwój i zdrowie. Liczne badania pokazały, jak ważny jest sposób żywienia oraz stan odżywienia organizmu kobiety zarówno przed ciążą, jak i w jej trakcie.

Dieta w ciąży - co jeść

Przyszła mama powinna dbać o urozmaicenie codziennej diety oraz o wybieranie produktów pełnowartościowych. Białko, którego źródłem są mięso, ryby i nabiał, jest niezbędne do budowy tkanek mamy i dziecka. Jego podaż w czasie ciąży powinna być zwiększona. Ważnym elementem codziennego jadłospisu są także tzw. węglowodany złożone, które dostarczymy do organizmu spożywając ciemne pieczywo z ziarnami, makaron razowy, grube kasze.

Wszystko, co najlepsze dla maluszka

Bogactwem witamin i składników mineralnych są warzywa i owoce, które dodatkowo zawierają błonnik pokarmowy – niezbędny do przeciwdziałania zaparciom, które niestety często towarzyszą kobietom ciężarnym. Warzywa i owoce powinny być elementem każdego z pięciu spożywanych posiłków. Pamiętając o nabiale w codziennej diecie nie zabraknie w organizmie wapnia, którego zapotrzebowanie zdecydowanie wzrasta w okresie ciąży. Wapń jest niezbędny m.in. do budowy kości maluszka.

Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących

Przeczytaj: Dieta w ciąży - czego nie jeść?

Omega-3

Nie zapominając w diecie o mięsie, kobieta ciężarna dostarczy dodatkowo do organizmu żelazo, na które zapotrzebowanie zdecydowanie wzrasta. Przyswajalność tego składnika mineralnego w organizmie zwiększy równoczesne spożycie z mięsem produktów bogatych w witaminę C np. świeżo wyciskanych soków lub świeżo przygotowanych surówek. Jedząc ryby przyszła mama dostarczy do organizmu kwasy tłuszczowe omega-3, które pozytywnie wpływają na rozwój układu nerwowego dziecka.

Kwas foliowy

Warto zaznaczyć, że niezbędną w ciąży witaminą jest kwas foliowy. Znajdziemy go przede wszystkim w ciemnozielonych warzywach, np. brokułach. Ciężko jest pokryć na niego zapotrzebowanie, ze względu na jego wrażliwość na utlenianie w wysokich temperaturach oraz na jego straty w wyniku przechowywania żywności. Dlatego też jest on podawany w postaci suplementu. Lekarze często zalecają przyjmowanie kwasu foliowego przed zajściem w ciążę. Niedobór tej witaminy wiąże się z ryzykiem wad układu nerwowego u płodu.

Obecnie lekarze przepisują kobietom ciężarnym preparaty witaminowo-mineralne, które mają wpływ na prawidłowy przebieg ciąży i rozwój dziecka. Należy jednak pamiętać, że nie mogą one zastąpić odpowiednio zbilansowanej diety.

Witaminy i składniki mineralne zawarte w żywności są o wiele lepiej przyswajane przez organizm, dlatego suplementacja powinna być traktowana jako uzupełnienie strat składników odżywczych wynikających np. z przetwarzania żywności. Suplementy oraz ich dawka powinny być indywidualnie dopasowane do potrzeb każdej kobiety i skonsultowana z lekarzem.

Wiele czynników wpływa na prawidłowy przebieg ciąży i rozwój dziecka. Przyszła mama powinna ze szczególną uwagą troszczyć się o swoje zdrowie, wystarczająco długo spać, ćwiczyć, przebywać na świeżym powietrzu oraz prawidłowo się odżywiać. Zatroszczenie się o wszystkie te szczegóły sprawi, że zdrowie i samopoczucie mamy w ciąży będzie jak najlepsze, a tym samym urodzi ona zdrowego i uśmiechniętego malucha.

Przeczytaj: Objawy ciąży


Joanna Wielowska
SetPoint Doradztwo Żywieniowe
www.setpoint.pl

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/3 miesiące temu
Ja obecnie w ciąży przyjmuję folik mama z dodatkami jak jod i dha - bo to bardzo ważne witaminy dla rozwoju naszego dziecka zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży.