POLECAMY

Zwykłe zmęczenie czy anemia? Sprawdź!

Gdy brakuje słońca, niemal wszyscy czujemy się senni i osłabieni. Jeśli jednak objawy takie się utrzymują, warto poznać ich prawdziwą przyczynę.

Stres, przepracowanie, zła dieta czy wreszcie bardzo obfite miesiączki mogą sprawić, że anemia przytrafi się także Tobie. Dowiedz się więc, jak rozpoznać jej objawy i co zrobić, gdy morfologia wskaże na rozwój anemii.

Jak rozpoznać objawy anemii?

Anemię bardzo łatwo pomylić ze zwykłym zmęczeniem. Twoją uwagę powinny zwrócić jednak:

  • powtarzające się bóle głowy,
  • rozdrażnienie,
  • kłopoty z koncentracją,
  • senność,
  • uczucie osłabienia,
  • nadwrażliwość na zimno.

To mogą być symptomy zmęczenia ale też pierwsze objawy anemii. Prawdopodobieństwo, że chodzi o tę ostatnią, wzrasta gdy: 

  • objawy nie ustępują, mimo że miałaś możliwość wypocząć,
  • dostrzegasz także inne nieprawidłowości, np. szybko męczysz się nawet przy małym wysiłku, często miewasz zadyszkę, twoja cera wydaje się bledsza niż dawniej, łamią ci się paznokcie, wypadają włosy.

Wymienione wyżej objawy nie muszą występować łącznie. Do lekarza idź wtedy, jeśli zauważysz chociaż niektóre z nich.

Jak rozpoznać pierwsze objawy anemii? Zobacz video

Jak zdiagnozować anemię?

Anemia osłabia organizm, bo powoduje jego niedotlenienie. Szczególnie źle reaguje na nie serce i mózg. Na szczęście łatwo wykryć, że to właśnie niedokrwistość jest źródłem dolegliwości. W tym celu wystarczy zbadać morfologię krwi i sprawdzić:

  • erytrocyty (czerwonych krwinek) – nie może być ich mniej niż 4 mln/mm3 krwi,
  • hemoglobinę (składnik erytrocytów, to czerwony barwnik krwi odpowiadający za transportowanie tlenu) – dolna jej granica to 12,5 g/%.

O anemii mówimy, gdy chociaż jeden z wyników morfologii odbiega od normy. Może się jednak zdarzyć i tak, że objawy anemii występują mimo dobrej morfologii. W takim przypadku trzeba sprawdzić dodatkowo poziom żelaza (jest ono konieczne do produkcji hemoglobiny) i witaminy B12 (potrzebna do wytwarzania erytrocytów).

Jakie mogą być przyczyny rozwoju anemii?


Najszybciej anemię może spowodować ubytek krwi, np. na skutek urazu czy obfitych miesiączek. O wiele częściej jednak problem wynika z niewłaściwego odżywiania, a konkretnie:

  • jadania zbyt małej ilości produktów zawierających witaminy z grupy B (działają krwiotwórczo), żelaza i ułatwiającej jego przyswajanie wit. C,
  • picia dużej ilości napojów z kofeiną (ogranicza wchłanianie żelaza).

Na czym polega leczenie anemii?


Przy dużej niedokrwistości trzeba przez kilka miesięcy zażywać preparaty z żelazem (przepisze je lekarz). Przy początkach anemii wystarcza zmiana diety. Powinny się w niej znaleźć:

  • obfitujące w witaminę B12 i łatwo przyswajalne żelazo podroby (zwłaszcza wieprzowa wątroba) i czerwone mięso (wołowina, cielęcina),
  • owoce cytrusowe, natka pietruszki i aronia (dostarczają sporej dawki witaminy C), a także kasza gryczana, brokuły, szpinak i fasola (źródło żelaza i witamin koniecznych do produkcji krwi).

Uwaga wegetarianie! Żelazo zawarte w produktach pochodzenia zwierzęcego przyswajane jest w 30 procentach. To z warzyw – zaledwie w jednym procencie. Dlatego nawet jeśli jadacie mnóstwo fasoli czy brokułów, możecie potrzebować także suplementów.

Zbadaj swoją krew:

Na podstawie artykułu Diany Ożarowskiej Sady z Przyjaciółki

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/rok temu
Bardzo częstym powodem zmęczenia jest smog elektromagnetyczny i zła energia w pokoju lub po prostu cieki wodne. Polecam poczytać o odpromiennikach Creatos bio info