Dlaczego trzeba jeść pięć posiłków dziennie?

Często zastanawiamy się ile posiłków dziennie powinniśmy spożywać. Dwa? Trzy? A może pięć? Czy ilość posiłków w naszej diecie ma aż takie znaczenie? Dlaczego przyjęło się, że trzeba jeść pięć posiłków dziennie?

Dlaczego trzeba jeść pięć posiłków dziennie?

Prawidłowo skomponowany jadłospis powinien zawierać pięć posiłków dziennie. Ważne jest również to aby dieta była zbilansowana co oznacza, że powinna dostarczać organizmowi właściwą ilość energii oraz niezbędne składniki pokarmowe w odpowiedniej ilości i stosunku w zależności od płci, wieku i aktywności fizycznej.

Spożywając 5 posiłków dziennie w odpowiednich odstępach czasu zapewniamy sobie dobre samopoczucie, właściwy poziom wydzielania insuliny i brak gwałtownych skoków poziomu glukozy co zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Posiłki powinny być częstsze, ale niewielkie objętościowo. Przerwy pomiędzy nimi powinny wynosić ok. 3-4 godziny. 

Jak wybrać parowar?

Zobacz także: Jak zaplanować jadłospis?

Podczas przerw pomiędzy posiłkami możemy np. przekąsić warzywa, lub pić wodę mineralną. Niewłaściwym jest podjadanie pomiędzy posiłkami „z nudów” np. podczas oglądania telewizji. Chipsy, ciastka, cukierki i inne tego typu przekąski powodują nagły wzrost poziomu glukozy we krwi, a następnie ponowne, spotęgowane uczucie głodu. Proponuję zastąpić je np. kawałkami pokrojonej marchewki, rzodkiewki lub papryki - warzywa mają mało kalorii, ponadto są bogate w witaminy oraz błonnik pokarmowy.

Rozkład całodziennej racji pokarmowej (CPR) w przypadku spożywania 5 posiłków dziennie powinien wyglądać następująco:

  • Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Powinno ono dostarczać 25- 30 % dziennego zapotrzebowania energetycznego tzn. że przy diecie 2000 kcal śniadanie dostarcza około 500 kcal. Należy tak skomponować śniadanie aby zawierało produkty ze wszystkich grup żywności.
  • II śniadanie i podwieczorek powinny dostarczać około 100- 200 kcal, mogą występować jako jogurt + owoc ( banan, brzoskwinia) lub np. z dodatkiem płatków zbożowych.
  • Obiad powinien dostarczać najwięcej kalorii, przy diecie 2000 kcal aż 700 kcal powinno pochodzić właśnie z obiadu. Aby posiłki były zdrowe należy ograniczyć ilość tłuszczu np. zastąpić mięso smażone gotowanym lub pieczonym bez dodatków tłuszczu. Nie możemy również zapominać o warzywach które dostarczają wiele ważnych składników i witamin do naszej diety. Wbrew powszechnie panującej opinii nie powinniśmy eliminować ziemniaków z naszego posiłku. Spożywanie ziemniaków nie tuczy. Jeden średniej wielkości ziemniak to tylko 60 kcal. W przypadku kiedy zależy nam na redukcji masy ciała powinniśmy unikać dodatków wysokokalorycznych sosów.
  • Kolacja powinna być spożywana około 2- 3 godzin przed snem. Powinna ona dostarczać około 300 kcal. Posiłek ten powinien być lekkostrawny, bowiem zbyt obfity powoduje bóle brzucha, wzdęcia i problemy z zasypaniem. Błędem jest również unikanie kolacji, ponieważ może skutkować to wieczornym podjadaniem lub budzeniem w nocy z uczuciem głodu.

Spożywając 5 posiłków dziennie zapewniamy sobie poziom glukozy oraz wydzielanie insuliny na prawidłowym poziomie, co sprzyja utrzymaniu lub uzyskaniu prawidłowej masy ciała. Należy rozważnie przemyśleć skład jadłospisu.

Kiedy przyzwyczaimy nasz organizm do stałych godzin spożywania posiłków możemy być pewni, że dostarczana energia będzie optymalnie wykorzystana i unikniemy uczucia głodu w ciągu dnia.

Zobacz także: Walka na kalorie: czekolady i batony

Dowiedz się więcej o odchudzaniu z naszego forum medycznego.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (22)
/przedwczoraj
Ja jem 2 razy dziennie. Czasem raz dziennie. 5 razy dziennie to nie jest naturalne. Nasi przodkowie nie jedli 5 regularnych posiłków. Jesteśmy przystosowani do głodówek, do obżarstwa. Nasz organizm sobie świetnie z tym radzi. 5 posiłków dziennie oznacza nieustanne trawienie.
/2 miesiące temu
Tylko, że nie każdemu wystarcza 5 posiłków :D Mi na przykład często doskwiera głód pomiędzy posiłkami. Dlatego między posiłkami podjadam sobie owoce suszone. Przepyszne są morele suszone helio.pl/produkty/helio-natura/morele-suszone, ale lubię też żurawinę. :)
/3 miesiące temu
Witam Ola nie masz zielonego pojęcia co piszesz!! Stosowałem i stosuję dietę opisaną 5-cio posiłkową. Powiem tylko tyle że dzięki takiemu spożywaniu posiłków, czułem się z dnia na dzień lepiej moje samopoczucie było lepsze, miałem więcej chęci na co kolwiek nie czułem się ciężki nadęty. Takie przyjmowanie posiłków spowodowało szybką utratę masy ciała oczywiście porcje 2000 kalori mniej więcej, nie stosowałem sie do jakiś restrykcyjnych miar gramowych tylko raz sprawdzałem co ma ile kalori a później dawkowanie jakoś już samo weszło w krew. Mogę ją śmiało polecić każdemu kto chce schudnąć i poprawić samopoczucie. Po 2 tygodniu nie myslałem o słodkim gdyż wystarczająco dostarczały mi go dwa posiłki w formie deseru.....Dal chętnych opisze posiłki Śniadanie: chleb żydni 2-3 kromwczki na to plaster sera plaster szynki drobiowej jakiś liść sałaty pomidor ogórek ozywiiśćie zero masła zamiast masła smarowałem chleb musztardą i keczupem Drugie śniadanie 250g twarogu tak aż tyle do tego jedno małe jabłko i banan łyżeczka miodu i jak ktoś lubi to cynamon zblendowane świetne Obiad 250-do 300g piersi na paże lub z przyprawami w fartuchu pieczona lub udko z kurczaka 50g kaszy gryczanej jakiś brokół : wieżcie mi że po 2-3 tygodniach takiej porcji nie byłem w stanie zjeść podwieczorek jogurt, płatki owsiane 2-3łyżki banan do osłodzenia troszke żurawiny, zamiast banana może być jablko, kiwi co kto lubi. kolacja tuńczyk(na początku zjadałem całą puszkę puźniej stykało pół) papryka czerwona zielona sałata lodowa, i taka sałateczka na kolację. to są porcje na faceta ale tak jak piszę po krótkim czasie żołądek się kurczy i porcje nie będą cale zjadane. Ciężko jest to ogarnąc na początku (to tylko strach) po tychodzni już idzie jak z płatka, z biegiem czasu dieta sama sie urozmaica w zależności od fantazji.. spróbujcie nie trzeba żadnych dietetyków tylko chęci, no czasem psycholog by się przydał wydaje mi się że tak też działa dietetyk
POKAŻ KOMENTARZE (19)