Regularność w diecie seniora

Regularne posiłki, stałe godziny jedzenia są podstawą w diecie seniora. Nie pozwalają zapomnieć o tym, że czas coś zjeść i pozwalają utrzymać sylwetkę w dobrej kondycji psychicznej i fizycznej. Jak jeść regularnie i być z tego zadowolonym?
/ 24.08.2010 08:51
Zgaga po posiłku może być objawem refluksu/ fot. Fotolia.pl

Dlaczego regularne posiłki są ważne?

Dzięki stałym porom przyjmowania posiłków, organizm przyzwyczaja się do określonego rytmu jedzenia. Dostosowuje metabolizm do przyjmowanej energii. Warunkuje to prawidłowe trawienie, magazynowanie i wydalanie pokarmu. Jest to bardzo ważne szczególnie wtedy, gdy chory chce utrzymać masę ciała na stałym poziomie albo gdy chce ograniczyć jej przyrost.

Dodatkowo – jeśli zachowamy pewną cykliczność w jedzeniu, to po pewnym czasie przemiana materii ustawi się w taki sposób, że będziemy głodni tylko wtedy, kiedy będzie zbliżała się pora posiłku. Nawet jeśli nie musimy dbać o szczupłą sylwetkę i nie narzekamy na nadmierny apetyt!

Regularność w diecie seniora

Im człowiek starszy, tym o większej ilości rzeczy zapomina, także o posiłkach. Często jest tak, że jeśli nie czujemy się głodni, to po prostu nie jemy. Taki stan może zająć nawet cały dzień i prowadzić do niedożywienia! Natomiast organizm nie zawsze daje znać o tym, że czas przyjąć kolejną porcję energii i nie ma tego denerwującego uczucia „wiercenia dziury” w brzuchu. Dlatego właśnie „nakręcenie” biologicznego zegara na regularny „alarm” o zbliżającym się posiłku jest takie ważne. Pozwoli to bowiem na jedzenie wtedy, kiedy przyjdzie na to ochota. Takie ustawianie na odpowiednie pory jedzenia u różnych ludzi zajmuje inną ilość czasu. Jedni już po tygodniu mogą pochwalić się tym, że jedzą regularnie, inni dopiero po miesiącu są w stanie ustalić sobie prawidłowy rytm dnia.

Czytaj też: Zwyrodnienie stawów - efekt stylu życia

Ile posiłków?

Dietetycy zalecają, aby liczba posiłków była większa niż trzy, a mniejsza niż sześć. Najczęściej podaje się ilość pięciu posiłków w ciągu dnia w odstępach około 3-godzinnych. Odstępy czasu pomiędzy posiłkami powinny wynosić co najmniej 2 godziny. Jeśli przerwa między jednym daniem a drugim jest krótsza niż 2 godziny, mózg traktuje oba posiłki jako jeden i nie ma podstawy do zachowania regularności.

Co zawiera taki posiłek?

Oczywiście słowo „posiłek” użyte jest trochę na wyrost. Powinny one być zróżnicowane pod względem ilościowym i jakościowym. Pierwszy, trzeci i piąty posiłek muszą być nieco większe i bardziej pożywne, natomiast drugi i czwarty powinny być traktowane bardziej w charakterze „przekąsek” – może być to na przykład owoc lub warzywo. Bardzo ważne jest także pamiętanie, aby zachowywaniu tej regularności nie towarzyszyło tak zwane „podjadanie” pomiędzy posiłkami – zburzy to cały mechanizm, wygenerowany przez nasze ciało, gdyż mózg nie będzie w stanie odróżnić prawdziwego posiłku od dietetycznego „przerywnika”.

Polecamy: Jak umilić seniorowi posiłek?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)