POLECAMY

Dieta zgodna z grupą krwi – na czym polega?

Istnieją cztery grupy krwi: A, B, AB i 0, które wyodrębniły się na przestrzeni lat, kiedy człowiek przemieszczał się po świecie zmieniając środowisko. Jak dostosować dietę do poszczególnych grup krwi, aby dostarczyć organizmowi niezbędne składniki?

Dieta zgodna z grupą krwi

Grupa krwi A

Zalecane:

  • RYBY: dorsz, karp, łosoś, makrela, pstrąg, sardynki, sieja, szczupak, ślimaki
  • NABIAŁ: mleko sojowe, ser sojowy (tofu)
  • OLEJE I TŁUSZCZE: oliwa z oliwek, olej lniany i z pestek dyni
  • ORZECHY I PESTKI: masło orzechowe, orzeszki ziemne, pestki dyni, siemię lniane
  • FASOLA I ROŚLINY STRĄCZKOWE: fasola aduke, fasola azuki, fasola czarna, fasola pinto, soczewica czerwona
  • ZBOŻA I ZIARNA: amarant, gryka, owies, chleb sojowy, wafle ryżowe, mąka i makaron ryżowy
  • WARZYWA: brokuły, cebula, cebula czerwona dynia, chrzan, cykoria, czosnek, kalarepa, kapusta włoska, karczochy, kiełki lucerny, marchew, pasternak, pietruszka por, rzepa, sałata rzymska, szpinak, tofu
  • OWOCE: ananas, borówki amerykańskie, czarne jagody, cytryny, figi świeże i suszone, grejpfruty, jeżyny, morele świeże i suszone, rodzynki, śliwki świeże i suszone wiśnie, żurawina
  • PRZYPRAWY: czosnek, imbir, kozieradka, miso, sos sojowy, musztarda, melasa, słód jęczmienny
  • UŻYWKI: czerwone wino, herbata zielona, kawa z kofeiną i bezkofeinowa

Niezalecane:

  • MIĘSO I DRÓB: baranina, bażant, bekon, cielęcina, dziczyzna, gęsi, jagnięcina, kaczka, królik, kuropatwa, parówki, przepiórka, serca, szynki, wątroba, wieprzowina, wołowina
  • RYBY: flądra, halibut, homar, kalmary, kawior, kraby, krewetki, łosoś wędzony, małże, morszczuk, mule (omułki jadalne), ostrygi, ośmiornica, raki, sola, sum, śledzie marynowane i świeże, tuńczyk, węgorzNABIAŁ: mleko krowie, lody, masło, maślanka, serwatka, sery: brie, camembert, cheddar, edamski, ementaler, gołda, parmezan, kremowy, szwajcarski, wiejski
  • OLEJE I TŁUSZCZE: olej bawełniany, krokoszowy, kukurydziany, arachidowy, sezamowy
  • ORZECHY I PESTKI: orzech brazylijski, orzech kokosowy, orzech nerkowca, orzeszki pistacjowe
  • ZBOŻA I ZIARNA: pszenica, kiełki pszenicy. otręby pszenne, chleb pszenny, pumpernikiel, mąka biała i pełnopszenna
  • WARZYWA: bakłażan, biała kapusta, czerwona kapusta, pieczarki, grzyby shitake, papryka: czerwona, zielona i żółta, pomidory, szczaw, ziemniaki
  • OWOCE: banany, mandarynki, mango, melon, miodunka, oliwki czarne, papaja, pomarańcze, rabarbar
  • PRZYPRAWY: kapary, pieprz: biały, czarny, czerwony i cayenne, żelatyna, ketchup, majonez, octy: balsamiczny,jabłkowy, spirytusowy i winny
  • UŻYWKI: coca-cola, czarna herbata, napoje gazowane, likiery, piwo, woda sodowa

Zobacz także: Dieta oczyszczająca - co to takiego?!

Grupa krwi B

Zalecane:

  • MIĘSO I DRÓB: dziczyzna, baranina, jagnięcina, królik
  • RYBY: dorsz, flądra, łosoś, halibut, makrela, jesiotr, szczupak, morszczuk, sardynki, sola
  • NABIAŁ: chude mleko, jogurty, kefir, owcze mleko, ser feta, mozzarella, owczy, ricotta, serek wiejski
  • OLEJE I TŁUSZCZE: oliwa z oliwek
  • ORZECHY I PESTKI: kasztany, migdały, orzechy włoskie, orzeszki pekan
  • ZBOŻA I ZIARNA: orkisz, owies, proso, otręby owsiane i ryżowe, mąka owsiana i ryżowa, płatki owsiane, wafle ryżowe
  • WARZYWA: bakłażan, botwinka, brokuły, brukselka, buraki, gorczyca, grzyby shitake, kapusta: biała, chińska i czerwona, kalafior, marchew, pasternak, papryka: czerwona, jalapeno, zielona i żółta, pietruszka, rzeżucha, ziemniaki
  • OWOCE: ananas, banany, jeżyny, papaja, śliwki świeże, winogrona: czarne, czerwone, zielone
  • PRZYPRAWY: curry, chrzan, imbir, pieprz Cayenne, pietruszka

Niezalecane:

  • MIĘSO I DRÓB: bekon, gęś, kaczka, przepiórka, serca, kuropatwa, wieprzowina, szynki
  • RYBY I OWOCE MORZAY: krewetki, homar, łosoś wędzony, krab, małże, omułki jadalne, ostrygi, ośmiornica, raki, ślimaki
  • NABIAŁ: lody
  • OLEJE I TŁUSZCZE: olej: bawełniany, krokoszowy, kukurydziany, z orzeszków ziemnych, sezamowy, słonecznikowy
  • ORZECHY I PESTKI: mak, nasiona pinii, orzechy nerkowca (kashew), orzeszki pistacjowe, pestki dyni, sezam, słonecznik
  • FASOLA I ROŚLINY STRĄCZKOWE: fasola: aduke, azuki, czarna, pinto, soczewica czerwona i zielona
  • ZBOŻA I ZIARNA: amarant, dziki ryż, gryka, jęczmień, kukurydza, pszenica, żyto, chleb: pszenny, żytni, mąka: jęczmienna, pszenna, żytnia, otręby pszenne, kuskus
  • WARZYWA: awokado, dynia, karczochy, kiełki fasoli mung, kiełki rzodkiewki, kukurydza, oliwki, pomidory, rzodkiewki, tempeh
  • OWOCE: granaty, karambola, opuncja, rabarbar
  • PRZYPRAWY: cynamon, kozieradka, pieprz biały i czarny, ketchup
  • UŻYWKI: coca-cola, likiery destylowane, napoje gazowane, woda sodowa

Zobacz także: Dieta śródziemnomorska

Grupa krwi AB

Zalecane:

  • MIĘSO I DRÓB: baranina, indyk, jagnięcina, królik
  • RYBY I OWOCE MORZA: dorsz, jesiotr, makrela, morszczuk, pstrąg, sardynki, szczupak, ślimaki
  • NABIAŁ: jogurt, kefir, kwaśna śmietana, mleko owcze, ser farmer, feta, mozzarella, ser owczy, ricotta, tofu, ser wiejski
  • OLEJE I TŁUSZCZE: masło orzechowe, oliwa z oliwek, olej z orzechów włoskich
  • ORZECHY I PESTKI: kasztany, orzechy włoskie, orzeszki ziemne
  • FASOLA I ROŚLINY STRĄCZKOWE: fasola czerwona, fasolka pinto, soczewica zielona
  • ZBOŻA I ZIARNA: orkisz, owies, proso, ryż: basmati, biały, brązowy, dziki, żyto, otręby: ryżowe, owsiane, chleb: z kiełków pszenicy, sojowy, żytni, wafle ryżowe, makaron: orkiszowy, ryżowy, żytni
  • WARZYWA: bakłażan, brokuły, buraki, gorczyca, jarmuż, kalafior, kapusta włoska, kiełki lucerny, ogórki, pasternak, pietruszka, seler, słodkie ziemniaki,
  • OWOCE: ananas, cytryna, figi suszone i świeże, grejpfrut, śliwki, winogrona: czarne, czerwone i zielone; wiśnie, żurawina
  • PRZYPRAWY: chrzan, curry, czosnek, imbir, miso, pietruszka
  • UŻYWKI: kawa bezkofeinowa i z kofeiną

Niezalecane:

  • MIĘSO I DRÓB: bekon, cielęcina, gęś, kaczka, dziczyzna, kuropatwa, kurczak, przepiórki, szynki, serca, wieprzowina, wołowina
  • RYBY I OWOCE MORZA: flądra, halibut, homar, kraby, krewetki, łosoś, okoń, ostrygi, ośmiornica, raki, węgorz
  • NABIAŁ: lody, masło, maślanka, mleko chude, ser brie, camembert, parmezan
  • OLEJE I TŁUSZCZE: olej bawełniany, dyniowy, krokoszowy, kukurydziany, sezamowy, słonecznikowy
  • ORZECHY I PESTKI: mak, orzech kokosowy, orzechy laskowe, pestki dyni, pestki słonecznika, sezam
  • FASOLA I ROŚLINY STRĄCZKOWE: mak, orzech kokosowy, orzechy laskowe, pestki dyni, pestki słonecznika, sezam
  • ZBOŻA I ZIARNA: gryka, kukurydza, mąka kukurydziana, płatki kukurydziane, pieczywo kukurydziane
  • WARZYWA: awokado, grzyby shitake, karczochy, kiełki: fasolki mung i rzodkiewek; kukurydza, papryka: czerwona, zielona, żółta, rzodkiewki
  • OWOCE: banany, granaty, karambola, oliwki czarne, pomarańcze, rabarbar, truskawki
  • PRZYPRAWY I INNE: anyżek, kapary, kozieradka, pieprz: biały, cayenne, czarny i czerwony, ziele angielskie, ketchup, ocet balsamiczny, jabłkowy, spirytusowy i winny, słód jęczmienny, żelatyna
  • UŻYWKI: coca-cola, herbata czarna, likiery destylowane, napoje gazowane dietetyczne

Grupa krwi 0

Zalecane:

  • MIĘSO I DRÓB: baranina, cielęcina, dziczyzna, jagnięcina, serca, wątroba, wołowina
  • RYBY I OWOCE MORZA: dorsz, halibut, łosoś, makrela, morszczuk, okoń, pstrąg, sardynki, sieja, sola, szczupak, śledź, tuńczyk
  • NABIAŁ: gee (masło klarowane)
  • OLEJE I TŁUSZCZE: olej lniany, olej z orzechów włoskich, oliwa z oliwek, olej z pestek dyni
  • ORZECHY I PESTKI: pestki dyni, orzechy włoskie, siemię lniane
  • FASOLA I ROŚLINY STRĄCZKOWE: fasola aduki, fasola, azuki, fasola pinto, groch „czarne oczko”
  • WARZYWA: boćwina brokuły, cebula, cebula czerwona, chrzan, cykoria, czerwona papryka, czosnek, dynia, jarmuż, kalarepa, kapusta włoska, pietruszka, por, rzepa, rzeżucha, sałata rzymska, szpinak,
  • OWOCE: figi, morwa, śliwki
  • PRZYPRAWY: algi, curry, glony morskie, imbir, kozieradka

Niezalecane:

  • MIĘSO I DRÓB: bekon, gęś, szynka, wieprzowina
  • RYBY I OWOCE MORZA: kawior, łosoś wędzony, ośmiornica, sum, śledzie marynowane
  • NABIAŁ: kefir, lody, maślanka, mleko krowie, ser biały, ser brie, camembert, cheddar, edamski, ementaler, gouda, parmezan, ricotta, szwajcarski, wiejski, serwatka, śmietana
  • OLEJE I TŁUSZCZE: olej kukurydziany, olej krokoszowy, olej z orzeszków ziemnych
  • ORZECHY I PESTKI: mak, kokos, orzech brazylijski, orzeszki nerkowca, pistacje, orzeszki ziemne
  • FASOLA I ROŚLINY STRĄCZKOWE: fasola kindey, soczewica czerwona, soczewica zielona
  • ZBOŻA I ZIARNA: owies, pszenica, otręby, kukurydza, kuskus, kiełki pszenicy, mąka pszeniczna, z otrębów, pieczywo i makarony ze zbóż
  • WARZYWA: awokado, bakłażan, brukselka, grzyby shiitake, kalafior, kapusta biała i czerwona, kiełki lucerny, kukurydza, pieczarki, szczaw, ziemniaki białe i czerwone
  • OWOCE: jeżyny, mandarynki, melony, oliwki czarne, pomarańcze, rabarbar, truskawki
  • PRZYPRAWY I INNE: cynamon, gałka muszkatołowa, kapary, ocet: jabłkowy, spirytusowy i winny, pieprz biały i czarny, wanilia, ketchup, marynaty kwaśne i słodkie
  • UŻYWKI: coca-cola, czarna herbata, kawa z kofeiną i bezkofeinowa, mocne napoje alkoholowe, likiery, napoje gazowane.

Polecamy: Tabela produktów żywnościowych dla grupy krwi AB

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/2 lata temu
To była JEDYNA dieta na której udlo mi sie schudnąc 10kg w ciagu ok. pół roku. Mam grupę krwi O i powinnam jeść duzo mięsa a tyje od węglowodanów. Niestety mięsa nie lubię, natomiast uwielbiam strączkowe (zabronione), przeróżne owoce i chleb. Wytrzymałam rok, więcej nie dałam rady. Po powrocie do dawnego jedzenia - waga wróciła. Nie było dla mnie problemem niejedzenie cukru, czyli wszelkich ciast i ciasteczek, natomiast buntowałam sie przeciw jedzeniu dużych ilości mięsa i małej - owoców.
/3 lata temu
co za debil to napisał
/4 lata temu
czy ta dieta działa?
POKAŻ KOMENTARZE (1)