Związek grupy krwi z odżywianiem - grupa B

Grupa krwi B to kompilacja właściwości przynależnych do grupy 0 oraz indywidualnych. Zawiera antygen B. Osoby posiadające tę grupę cechują się dużą odpornością na wszelkie choroby cywilizacyjne oraz siłą. Jakimi jeszcze cechami charakteryzują się osoby z tą właśnie grupą krwi? W jaki sposób powinny się odżywiać? Co jest wskazane a czego należy unikać?
/ 04.03.2013 12:25
jedzenie, obiad, rodzina, dzieci, rodzice, dieta, dom/fot. Fotolia

Efekt pradawnych mutacji

Grupa krwi B ma bardzo zmienne cechy. Pod wieloma względami przypomina grupę 0, ale również przyjmuje swój własny, niepowtarzalny wzór. Grupa ta powstała na trudnych do zagospodarowania wyżynach Himalajów, prawdopodobnie w wyniku mutacji, które były spowodowane dużymi zmianami klimatycznymi. Wyparta z gorących, bujnych terenów Afryki wschodniej, w surowych warunkach, w jakich się znalazła, wykształciła sprawny system immunologiczny.

Czym współcześnie charakteryzują się osoby z grupą krwi B?

Osoby z grupą krwi B odziedziczyły po przodkach siłę, która pomaga im przetrwać. Dzięki temu zazwyczaj stawiają opór typowym chorobom cywilizacyjnym, czyli chorobom serca i rakowi. Nie znaczy to, że w ogóle nie są narażone na nie. Niestety, zdarzają się one i osobom z grupy B, jednak istnieje większe prawdopodobieństwo, że je przezwyciężą. Osoby przestrzegające zaleceń diety mogą żyć długo w dobrym zdrowiu, choć ich system immunologiczny ma też swoje słabości. Grupa ta podatna jest na zespół chronicznego zmęczenia, stany wyczerpania psychicznego, a także na stwardnienie rozsiane. Narażona jest również na wpływ bakterii E. coli, która odpowiedzialna jest m.in. za stany zapalne dróg moczowych. Jednak poprzez odpowiednią dietę można zapobiegać tym dolegliwościom.

Co i w jakich ilościach należy spożywać?

Dieta dla grupy krwi B jest urozmaicona i obejmuje dużą różnorodność produktów, z których można przygotować ciekawe i smaczne posiłki, które będą wspomagać zdrowie.

Nabiał i produkty mleczne

Dla osób z grupą krwi B korzystne jest czerpanie białek głównie z nabiału. Dobry wpływ na ich organizmy mają produkty zawierające kultury bakterii, czyli jogurty i kefiry. Osoby te mogą także korzystać z rozmaitych serów, które są dobrze tolerowane. Powinny jednak wystrzegać się kurczaków, które mogą prowadzić do zaburzeń odporności.

 Białka i tłuszcze

Dobrym źródłem białka są owoce morza, zwłaszcza ryby oceaniczne, które są bogate w odżywcze oleje. Należy natomiast unikać skorupiaków, które zawierają lektyny, mające niekorzystne działanie dla grupy B. Aby umożliwić właściwe trawienie i zdrowe wydalanie, warto używać oliwy z oliwek, a także gee (klarowane masło), które doskonale nadaje się do gotowania. Osobnicy grupy B nie mają wskazanych orzechów ani pestek. Powinni wystrzegać się tych niewskazanych, zawierających lektyny, które zaburzają produkcje insuliny, przede wszystkim sezamu, słonecznika i orzeszków ziemnych. Taki sam niekorzystny wpływ mają: groszek „czarne oczko”, fasola pinto i soczewica.

Zobacz także: Białka, tłuszcze i węglowodany - co nam dają i ile ich potrzebujemy?

Produkty zbożowe

Najbardziej wskazanym zbożem jest: owies, ryż, proso i orkisz oraz pieczywo i makarony z tych zbóż. W zasadzie jednak grupie B dobrze służy ograniczenie spożycia wyrobów mącznych. Szczególnie powinny wystrzegać się żyta, którego lektyny mogą osiadać w systemie krwionośnym, powodując choroby krwi oraz mogą być przyczyną zawałów. Natomiast gryka i kukurydza przyczyniają się do spowolnienia metabolizmu, zatrzymania płynów w organizmie, nieregularności insulinowej i zmęczenia. Gryka, kukurydza, a także pszenica są głównymi czynnikami tycia u tych osób.

Owoce i warzywa

Warzywa są doskonałymi produktami, które służą zdrowiu osobom z grupy B. Szczególnie warzywa zielonolistne, zawierające sporo magnezu, który pomaga w zachowaniu odporności na wirusy i choroby autoimmunologiczne. Jedz kilka porcji warzyw dziennie, wybierając z szerokiej listy wskazanych i neutralnych. System trawienny osobników grupy B posiada zrównoważony poziom kwasowo-zasadowy. Mogą więc oni spożywać również owoce kwaśne, które nie są zalecane dla innych grup. Szczególnie korzystnym owocem jest ananas, który zawiera enzym bromeline, ułatwiający trawienie pożywienia.

 Przyprawy i napoje

Grupa ta może korzystać z różnorodnych herbatek ziołowych, które można dobierać odpowiednio do potrzeb i upodobań smakowych. Warto również pić soki z zalecanych owoców i warzyw, które dostarczą organizmowi różnych potrzebnych substancji. Do przyprawiania potraw najkorzystniejsze są przyprawy ostre, ale np. pieprzu czarnego lepiej unikać. Jednak, gdy zdarzy się, że do jakiegoś dania dobrze pasowałaby szczypta jakiejś niezalecanej przyprawy, śmiało można ją dodać do potrawy. Minimalna ilość będzie tolerowana.

Właściwe odżywianie

Osoby z grupą krwi B mają raczej odporne organizmy. Przestrzegając właściwej dla nich diety, mogą uniknąć większości chorób. Jednak, jak to w życiu bywa, nie ma ideałów, tak więc grupa ta ma też słabe punkty. Niektóre osoby z tej grupy mogą mieć problemy z efektywnością procesu metabolicznego, co może wywoływać zatrzymanie płynów, groźny spadek cukru we krwi po zjedzeniu posiłku (hipoglikemia) oraz zmęczenie. Pewne rodzaje żywności, szczególnie orzeszki ziemne, gryka, kukurydza i soczewica prowadzą do takich właśnie dolegliwości. Aby temu zapobiec, wystarczy wyeliminować z diety te produkty i zastąpić je właściwymi dla grupy B, a problem powinien zniknąć. Aby osoby z grupą krwi B żyły w dobrym zdrowiu fizycznym i psychicznym, oraz aby ich metabolizm był prawidłowy, potrzebne jest odpowiednie zestrojenie ich diety, dzięki czemu:

  • poprawią skuteczność insulinową,
  • wzmocnią odporność na bakterie i wirusy,
  • wzmocnią jasność umysłu i zdolność koncentracji.

Osoby przynależne do tej grupy, powinny w swej codziennej diecie zwrócić szczególna uwagę na odpowiednie ilości magnezu, bowiem występuje u nich ryzyko deficytu tego pierwiastka. Magnez jest katalizatorem, który kieruje efektywnym metabolizmem węglowodanów osób z grupą krwi B. Grupa ta skutecznie przyswaja wapń, w związku z czym może wystąpić brak równowagi pomiędzy poziomami wapnia i magnezu. Taka sytuacja może doprowadzić do ryzyka wystąpienia obniżonej odporności organizmu oraz do zaburzeń systemu nerwowego, zmęczenia i depresji. W takich przypadkach można się zastanowić nad suplementacją magnezu, oczywiście po konsultacji z dobrym lekarzem. Jednak lepiej zapobiegać niż leczyć, tak więc osoby z grupą krwi B powinny zwrócić szczególną uwagę na żywność zawierającą ten pierwiastek. Osoby z grupą krwi B są szczególnie narażone na stany zapalne pęcherza i dróg moczowych. Podstawową przyczyną tych dolegliwości są bakterie E. coli, z którymi układ immunologiczny tych osób nie bardzo sobie radzi. Zapalenie dróg
moczowych zaczyna się zazwyczaj nagle, od silnego parcia na pęcherz i ma się wrażenie jakby wciąż chciało się skorzystać z ubikacji, jednak z bólem i uczuciem pieczenia, oddaje się jedynie niewielkie ilości moczu. Na szczęście istnieją rośliny, które mogą zapobiegać tym przypadłościom – są to m.in. rzeżucha, maliny, dzika róża, żurawina. Warto więc zapoznać się z nimi i włączyć je do codziennej diety.

Osoby z grupą krwi B mogą mieć trudności z koncentracją, co jest jednym z objawów, zespołu chronicznego zmęczenia, na który ta grupa jest narażona. Stan ten może objawiać się także zmęczeniem, osłabieniem, bólami głowy i stawów, zawrotami głowy i trwać może wiele dni, a nawet całymi miesiącami. Jest to bardzo uciążliwa dolegliwość, która przeszkadza w codziennym życiu. Problemem mogą stać się nawet zwykłe, proste czynności, takie jak ubieranie, jedzenie, no i rzecz jasna praca. W takiej sytuacji łatwo popaść w depresję, dlatego lepiej zapobiegać takim stanom właściwie się odżywiając i stosując odpowiednie zioła, zwiększające zdolność koncentracji i poprawiające jasność umysłu. Do takich ziół należą żeń-szeń (szczególnie syberyjski – eleutherococcus senticosus, ale inne jego odmiany również są odpowiednie) i miłorząb japoński.

Grupie B potrzebna jest lecytyna, która wzmacnia krew i pozwala antygenom B powierzchni komórek na łatwiejsze poruszanie i lepszą ochronę systemu odpornościowego. Najlepszym jej źródłem dla grupy B jest soja, jednak nie posiada ona skoncentrowanego działania i lepiej uzupełniać codzienną dietę lecytyną sojową w granulkach, dostępną w niektórych supermarketach oraz sklepach ze zdrową żywnością.Twórca diety zgodnej z grupą krwi Peter D’Adamo poleca dla grupy B koktajl, który oprócz lecytyny dostarcza duże ilości holiny, seriny i etanolaminy (fosfolipid), które są bardzo wskazane dla jej przedstawicieli.

Oto przepis:

  • 1łyżka oleju lnianego,
  • 1 łyżka lecytyny w granulkach,
  • 180–240 g soku ze wskazanych owoców.

Wszystko dokładnie wymieszać i wypić. Codzienne picie takiego koktajlu poprawi metabolizm i wzmocni system immunologiczny.

Zobacz także: Grupa krwi B - jak się odżywiać?

Fragment książki Grupa krwi a odżywianie. Wydawnictwo Studio Astropsychologii. Tytuł, lid i niektóre śródtytuły pochodzą od redakcji. Publikacja za zgodą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/18.04.2013 13:04
Nie wiem czy w to wierzyć