POLECAMY

Ile kalorii ma kebab? Zaskoczymy cię! Zdrowa dieta i kebab? Czy to możliwe?

Pierwsze skojarzenie z kebabem? Niezdrowy fast-food dostępny na każdym kroku…a jednak każdemu zdarza się od czasu do czasu zjeść to danie uliczne. Sprawdź na co zawracać uwagę wybierając kebab. Dzięki naszym radom wizyta w tureckim barze obędzie się bez problemów zdrowotnych i bez szkody dla figury.

Barbara Dąbrowska / 3 miesiące temu
Ile kalorii ma kebab? Zaskoczymy cię! Zdrowa dieta i kebab? Czy to możliwe? fot. Fotolia

Kebab jest tradycyjnym daniem tureckim zaadaptowanych przez bary fast-food do polskich warunków. Podobnie jak pizza, czy burger pierwotna receptura kebabu uległa znaczącej zmianie pod wpływem przemysłu spożywczego i warunków panujących w barach szybkiej obsługi. Czy kebab powinien być skazany na „potępienie” przez wszystkie osoby dbające o zdrowe żywienie i prawidłową masę ciała?

Czy kebab jest zdrowy?

Dietę trzeba planować, a posiłki najlepiej przygotowywać samodzielnie. To prawda, ale każdy bywa w sytuacji, gdy zmuszeni jesteśmy skorzystać z oferty barów typu fast-food. Czy można wtedy brać pod uwagę kebab?

Domowy fast-food? Zobacz nasze propozycje

Gdyby rozłożyć kebab na składniki pokarmowe okazuje się, że przy zastosowaniu dobrych surowców to wcale nie jest takie złe danie. Każdy posiłek główny powinien składać się z czterech elementów:

  • węglowodanów złożonych (w kebabie pita, tortilla) – dzięki nim stabilizuje się poziom glukozy we krwi, co pozwala dotrwać bez uczucia głodu do następnego posiłku;
  • białka (w kebabie mięso baranie, wołowe lub drobiowe) – budulec dla mięśni, odpowiada za sytość;
  • tłuszcz (w kebabie mięso i sos jogurtowy) – jest nośnikiem witamin tłuszczorozpuszczalnych, nadaje smak;
  • warzywa (w kebabie surówka) – różnorodne i kolorowe, są źródłem błonnika pokarmowego i antyoksydantów.

Kebab wszystkie te składniki ma. Wszystko gra? Niekoniecznie. Jak zwykle sedno sprawy tkwi w szczegółach? Na co zwracać uwagę kupując kebab, aby jego wartość odżywcza była wysoka?

Mięso

Tradycyjnie kebab przygotowywany jest z baraniny (dość tłusta), wołowiny (dużo żelaza) lub mięsa drobiowego (najmniej kaloryczne). W Turcji nigdy nie używa się wieprzowiny, którą tak ukochali sobie Polacy. Podstawą kebabu powinno być świeże mięso, w kawałkach, nabite na pionowy ruszt. Nie widzisz rusztu? Nie kupuj kebabu, jest bowiem duże prawdopodobieństwo, że mięso zostało rozmrożone i podsmażone na patelni. Jest ruszt, ale nie widać kawałków mięsa? Świadczy to, że właściciel baru stosuje gotowe „mięsne ruszty” ulepione z mielonego mięsa. Co znajdziesz w mielonym mięsie? Resztki w postaci chrząstek zwierzęcych, błonnik pochłaniający wodę i zwiększający objętość mięsa, białko sojowe i konserwanty o prawdopodobnie rakotwórczym działaniu (azotyny). Uważaj na hasła „kebab z baraniny”. Pod tym sloganem często kryją się mieszanki mięsa, które w składzie zawierają niedużo mięsa baraniego.

Rozwiązanie: Wybierz świeże mięso w kawałkach- źródło białka i żelaza hemowego o dobrej przyswajalności. Jeśli zwracasz uwagę na spożycie kalorii i tłuszczu stawiaj na mięso drobiowe.

Bułka, pita, czy tortilla?

Wybór dodatku węglowodanowego ma duży wpływ na to ile kalorii ma kebab. Duża biała bułka, pełna substancji dodatkowych do żywności ma wysoki indeks glikemiczny i dostarcza nawet 250 kcal.

Cienka pita ma mniej kalorii (180 kcal), ale niewiele więcej wartości odżywczych. Najlepszym wyjściem jest tortilla (179 kcal). Wiele miejsc nastawionych na świadomego klienta umożliwia wybór tortilli pełnoziarnistej, która poza węglowodanami złożonymi jest także źródłem błonnika i witamin z gr.B

Rozwiązanie: Wybierz pełnoziarnistą tortillę.

Sos

W Polsce najpopularniejszym sosem do kebabu jest sos czosnkowy. Niestety najczęściej jest on sosem przemysłowym, gotowym, w butelce, z dodatkiem substancji zagęszczających lub jest przygotowywany na bazie majonezu, a co za tym idzie jego kaloryczność jest wysoka. Turecki sos czosnkowy to nic więcej jak jogurt naturalny, czosnek, sól i pieprz. Drugim sosem do wyboru jest najczęściej sos pomidorowy z ostrą papryką. Ten sos jest mniej kaloryczny niż sos majonezowy, ale bywa potwornie ostry. Niektórzy dodają do niego niepotrzebnie duże ilości oleju.

Rozwiązanie: Stawiaj na sos czosnkowy, jogurtowy lub ostry sos pomidorowy bez dodatku oleju.

Warzywa

W wersji tradycyjnej do kebabu najczęściej dodaje się białą kapustę surową, pomidora, ogórka i cebulę. Jednak w Polsce często używa się także kapusty kiszonej, która choć słona jest źródłem korzystnych probiotyków.

Rozwiązanie: Im więcej tym lepiej.

Warzywa wspomagające odchudzanie - sprawdź!

Ile kalorii ma kebab?

Kebab na białej bułce, z sosem majonezowym i kiepskim rodzajem mięsa to nawet 880 kalorii (kcal) oraz duża ilości tłuszczów (szczególnie tych nasyconych).

Jeśli Twoje zapotrzebowanie kaloryczne wynosi 2000 kcal na dobę oznacza to, że posiłek w postaci takiego kebabu dostarcza 45% kalorii, jakie możesz dziennie spożyć z żywnością. Nie warto!

Zastanawiasz się ile kalorii ma kebab w tortilli, a ile w picie? Tu różnice są niewielkie. Jeśli zastosujesz się do naszych rad i wybierzesz kebab na bazie mięsa drobiowego, z dużą ilością warzyw, sosem czosnkowo-jogurtowym, w pełnoziarnistej tortilli to zjesz około 450 kcal. Połowę mniej od „śmieciowej” wersji kebabu!

Zrezygnuj z dodatku frytek. Frytki smażone na głębokim tłuszczu to aż 330 kalorii (kcal) w 100 g.

Na koniec jeszcze jedna cenna wskazówka. Postaraj się nie zamawiać kebabu z dostawą. Nie masz wtedy możliwości podejrzeć, jakie warunki panują w lokalu oraz jak wygląda ruszt. Poza tym czytając regularnie polki.pl doskonale wiesz, że przygotowanie zdrowego i smacznego posiłku nie musi zajmować dużo czasu.

7 dietetycznych obiadów

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 miesiące temu
Kupując kebab finansujesz araba