POLECAMY

Błonnik pokarmowy – gdzie się znajduje i jak działa?

Błonnik pokarmowy chroni nas przed chorobami układu pokarmowego i krążenia. Dzięki niemu możemy również zachować szczupłą sylwetkę. Co jest źródłem drogocennego włókna pokarmowego?

Błonnik pokarmowy – gdzie się znajduje i jak działa? fot. informacja prasowa

Zwykły błonnik – niezwykłe działanie

Coraz częściej w różnego rodzaju zaleceniach żywieniowych i poradach dietetyków podkreśla się rolę błonnika pokarmowego w żywieniu człowieka. Nie sposób bowiem pominąć jego licznych właściwości prozdrowotnych. Błonnik pokarmowy to jadalne części roślin lub węglowodany nieskrobiowe, ulegające fermentacji w jelicie grubym. Dzięki temu, że jest odporny na działanie enzymów w przewodzie pokarmowym, nie ulega strawieniu i wykazuje pozytywne działanie fizjologiczne dla organizmu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podkreśla również dobroczynny wpływ błonnika w prewencji wielu chorób cywilizacyjnych, jak np. otyłości czy cukrzycy.

Ochrona przed chorobami

- Działanie błonnika jest niezwykle różnorodne. Część nierozpuszczalna w wodzie wywiera istotny wpływ na pracę przewodu pokarmowego: uaktywnia wydzielanie śliny działającej ochronnie na zęby, wpływa na zwiększone wydzielanie soków trawiennych, pobudza ukrwienie jelit poprzez mechaniczne drażnienie ścian jelita grubego, co w konsekwencji usprawnia jego perystaltykę oraz chroni przed zaparciami – mówi Karolina Żmuda. Natomiast składniki włókna rozpuszczalne w wodzie tworzą w świetle jelita żele, w których mogą wiązać się substancje, w tym cholesterol i kwasy żółciowe. Obniżają tym samym poziom cholesterolu we krwi i wykazują działanie prebiotyczne. Co więcej, regulują gospodarkę kwasów żółciowych, chronią przed nowotworami i powstawaniem kamieni żółciowych. Błonnik zapobiega także przyswajaniu przez organizm różnych substancji szkodliwych dla zdrowia, m.in. metali ciężkich np. (ołowiu, rtęci) oraz środków ochrony roślin. Niektóre rodzaje włókna pokarmowego zmniejszają tempo wydzielania insuliny, co ma szczególne znaczenie dla osób chorych na cukrzycę, ponieważ dieta bogata w błonnik pozwala uniknąć gwałtownego spadku glikemii.

Przeczytaj: Dobroczynne działanie błonnika

Błonnik na odchudzanie

Obecność błonnika w przewodzie pokarmowym powoduje również zwiększenie objętości pożywienia, bez podwyższania jego wartości energetycznej. Zaspokaja tym samym uczucie łaknienia przez dokładniejsze wypełnienie treści żołądka. Spożywanie pokarmów bogatych w błonnik, powoduje, że uczucie sytości odczuwane jest wcześniej, zanim zostanie pobrana nadmierna ilość energii. - WHO zaleca spożywanie 20-40 gramów włókna pokarmowego dziennie. W Polsce jego spożycie kształtuje się na poziomie 15g. Niedobór błonnika w racjach pokarmowych jest jednym z podstawowych czynników decydujących o pojawieniu się problemów z otyłością – dodaje Dietetyk.

Gdzie jest błonnik?

Gdzie zatem znajdziemy cenne włókno pokarmowe? Błonnik jest przede wszystkim w produktach zbożowych –  otrębach, kaszach oraz pieczywie. Dietetycy szczególnie zalecają spożywanie pieczywa razowego, ponieważ ilość zawartego w nim błonnika jest 3 - 5 razy większa, niż w jasnym chlebie. Dobrym uzupełnieniem diety są warzywa i owoce, rośliny strączkowe, a także czerwona fasola, suszone morele, śliwki czy orzechy laskowe. Warto jednak pamiętać, że nadmierne spożycie błonnika może mieć negatywne skutki dla naszego zdrowia, wywołując m.in. różne dolegliwości przewodu pokarmowego. Aby temu zapobiec, należy równolegle pić duże ilości płynów, zwłaszcza wartościowe wody mineralne.

Przeczytaj: Jak uniknąć interakcji leków z błonnikiem?

Źródło: Informacja prasowa firmy Naturhouse/ ak

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/2 lata temu
Właśnie takie produkty kupuję, zmieniłam dietę i problem zaparć prawie mam za sobą, stosuję co prawda dicopeg ale jest o wiele lepiej.
/2 lata temu
Błonnik to rewelka. Bez niego nie można utrzymać zdrowych jelit jak i całego organizmu. Już od wielu lat stosuje błonnik witalny i jestem bardzo zadowolona. Nie mam zaparć i powoli znikają mi hemoroidy. Polecam.
/2 lata temu
Ja dostarczam błonnik suplementem. Kiedyś piłam siemię lniane ale wyczytałam że w nasionach babki płesznik jest więcej błonnika. Kupuję mieszankę w mapie zdrowia. Nasiona babki płesznik i łuska babki jajowatej. Dla mnie idealne połączenie. Zaparcia minęły, czuję się lekko i mam dużo więcej energii. Schudłam i moja skóra się poprawiła. Do sukcesu potrzebna jest tylko woda i mieszanka nasion ;-)
POKAŻ KOMENTARZE (1)