Plan zajęć
Jak rozmawiać z uczniami o seksie?
W poniższym planie nauczyciel znajdzie zarys miniwykładu na temat inicjacji seksualnej młodzieży, pomysły na pracę w grupach, pracę domową oraz pytania do dyskusji.
W tabeli przewidziano także proponowany czas, jaki powinien zająć każdy element lekcji.
TEMAT: |
Inicjacja seksualna |
|
CELE: |
|
|
PRZEBIEG: |
Miniwykład dotyczący:
W trakcie prelekcji uczniowie wypełniają arkusz notatek!
Omówienie pytań do dyskusji. |
8 minut
12 minut |
Praca w grupach:
|
10 minut
|
|
Omówienie:
|
10 minut |
|
Przedstawienie pracy domowej:
|
5 minut |
|
AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW: |
|
|
POTRZEBNE MATERIAŁY: |
Praca w grupach Omówienie: Taśma klejąca do przyklejenia flipchartów na ścianach |
|
PRACA DOMOWA: |
Uzupełnienie arkusza UMOWY pomiędzy lekarzem i nastolatką/nastolatkiem. |
Miniwykład
- INICJACJA SEKSUALNA – definicja
Inicjacja seksualna to pierwszy stosunek płciowy, któremu zazwyczaj towarzyszy przerwanie błony dziewiczej u kobiety. Inicjacja seksualna najczęściej poprzedzona jest innymi zachowaniami seksualnymi – najpierw masturbacją (która służy rozładowaniu popędu seksualnego, który pojawia się w okresie dojrzewania w wyniku zmian hormonalnych i poznaniu swojego ciała i jego reakcji), snami o tematyce seksualnej, a później zachowaniami z partnerem pocałunkami, uściskami, pettingiem. Seksuolodzy mówią, że inicjacja seksualna „Oznacza zgodę na fizyczną bliskość z drugim człowiekiem, posuniętą aż do największej intymności” (zdanie to można napisać na tablicy przed rozpoczęciem miniwykładu). Z tego powodu jest jednym z najbardziej znaczących wydarzeń w życiu każdego człowieka. Nieudana inicjacja seksualna może być wynikiem szeregu sytuacji, np.:
- zbyt małej wiedzy na temat erotyki i seksualności człowieka;
- podjęciem decyzji o inicjacji seksualnej z niewłaściwych powodów, nie będąc jeszcze na to gotowym.
Doświadczenia jakie partnerzy wynoszą z inicjacji seksualnej wpływają na ich późniejsze życie seksualne i wzajemną relację oraz ewentualne kolejne związki.
-
INICJACJA JEST TYLKO RAZ. NAJWAŻNIEJSZA JEST WIERNOŚĆ SOBIE
Młode osoby często podejmują decyzję o rozpoczęciu współżycia z niewłaściwych powodów, m.in. presji otoczenia, chęci dołączenia do jakiejś ważnej dla siebie grupy rówieśników, chcąc dać partnerowi „dowód miłości". Będziemy dziś rozmawiać o tych powodach. Seksuolodzy i psycholodzy mówią też, że nastolatki często żałują swoich decyzji dotyczących rozpoczynania współżycia. Będę Was prosić o zapisywanie ważnych zdań dotyczących inicjacji seksualnej na karcie notatek. Zapiszcie teraz pierwsze zdanie: "Inicjację seksualną przeżywa się raz. Nie da się tego doświadczenia powtórzyć i poprawić – warto czekać na NAJLEPSZY moment".
- INICJACJA SEKSUALNA ZACZYNA SIĘ W GABINECIE LEKARSKIM
Seks często kojarzy się z aktywnością spontaniczną, niezaplanowaną, wynikającą z chwilowego uniesienia. Gdy kochamy i chcemy być blisko, moment rozpoczęcia współżycia przychodzi czasem niezaplanowany, czasem ma miejsce pod wpływem chwili lub w wyniku rozluźnienia po zażyciu alkoholu. Tym bardziej warto pamiętać, że inicjacja seksualna może nieść za sobą szereg konsekwencji mogących mieć wpływ na nasze emocje i ZDROWIE. Na szczęście większość osób mile wspomina pierwsze kontakty erotyczne i choć pełną przyjemność z seksu ludzie zazwyczaj uczą się czerpać wraz z czasem i nabieraniem doświadczenia, na długo zapamiętują ten „pierwszy raz”. Trzeba jednak pamiętać o tym, że pierwszy stosunek seksualny (i każdy kolejny też!) może skończyć się niepowodzeniem, rozczarowaniem a także ciążą lub zakażeniem się chorobą przenoszoną drogą płciową przed którymi można i warto się zabezpieczyć.
Każdy człowiek – kobieta i mężczyzna – mają prawo zaplanować swoją inicjację seksualną i odbyć ją w najlepszym dla siebie momencie!
Zobacz też: Jak zabezpieczyć się za pierwszym razem?
Pytania do dyskusji (nauczyciel powinien najpierw wysłuchać opinii uczniów a potem powiedzieć jak jest naprawdę i dlaczego):
-
Co wpływa na chęć podjęcia współżycia seksualnego wśród młodzieży?
-
Nauczyciel:
- Potrzeba biologiczna (związana z silnym napięciem seksualnym),
- Fascynacja drugą osobą, pożądanie,
- Presja otoczenia,
- Ciekawość, chęć przeżycia czegoś nowego, ekscytującego.
-
Nauczyciel:
- Nauczyciel mówi: „Ludzie decydują się inicjować seksualnie i uprawiać seks z wielu powodów – żeby czuć bliskość z partnerem, żeby doświadczyć fizycznej przyjemności. Jest też wiele powodów, dla których ludzie decydują się nie uprawiać seksu – bo mają takie przekonania religijne, bo nie czują się jeszcze gotowi, albo czują, że nie znaleźli jeszcze właściwej osoby. To jest zawsze Wasza DECYZJA – uprawiać seks czy nie – za pierwszym razem i za każdym razem”.
- Uczniowie zapisują zdanie 2 i 3 na Karcie Notatek.
-
Jakie pytania warto zadać SOBIE przed rozpoczęciem współżycia?
-
Nauczyciel:
- Czy jestem w zdrowym związku, czuję się szanowany/a i ufam partnerowi/partnerce?
- Czy czuję, że w moim związku jest dobra komunikacja i mogę rozmawiać z moim partnerem o swoich obawach?
- Czy decyzja o inicjacji seksualnej jest moją decyzją, czy jestem naciskany/naciskana? Szantażowany/szantażowana? Straszony/straszona?
- Czy decyzja o inicjacji seksualnej jest decyzją również mojego partnera? Czy ja naciskam/straszę/szantażuję?
- Czy rozmawiam z partnerem o tym, czego chcę w naszym seksie, a czego nie? Czy on/ona ze mną o tym rozmawia?
- Czy wiem jak chronić się przed ciążą i chorobami przenoszonymi drogą płciową?
- Czy czuję, że mój partner będzie mnie wspierać w przypadku ewentualnych niepożądanych konsekwencjach współżycia? Czy rozmawialiśmy o tym?
- Nauczyciel podsumowuje a uczniowie zapisują zdanie 4 i 5 na Karcie Notatek.
-
Nauczyciel:
- O czym należy pamiętać przed rozpoczęciem współżycia? Poza zadaniem sobie powyższych pytań:
- Wizycie lekarskiej i ustaleniu z lekarzem i partnerem bezpiecznej i skutecznej antykoncepcji oraz ustaleniu planu postępowania gdyby antykoncepcja ta zawiodła (np. pękła prezerwatywa) lub w przypadku kontaktu bez zabezpieczenia.
- Zrobieniu niezbędnych badań przez kobietę i mężczyznę (szczególnie jeżeli planujesz współżycie z osobą, która była już aktywna seksualnie).
- O znalezieniu bezpiecznego, intymnego miejsca, w którym nikt nie będzie Wam przeszkadzał i w którym obydwoje będziecie się czuć dobrze.
- O dobrym nastawieniu i nie martwieniu się za bardzo.
- Nauczyciel podsumowuje a uczniowie uzupełniają tabelę: „sprawy do załatwienia przed seksem”.
Karta notatek
WAŻNE ZDANIA DOTYCZĄCE INICJACJI SEKSUALNEJ: |
|
1. |
Inicjację seksualną przeżywa się raz. Nie da się tego doświadczenia powtórzyć i poprawić – warto czekać na NAJLEPSZY moment. |
2. |
Wpisz odręcznie: Nigdy nie jest tak, że muszę powiedzieć TAK. Zawsze mogę powiedzieć NIE. |
3. |
Seks jest zawsze wyborem. Za pierwszym razem i za każdym razem. |
4. |
Najważniejsza jest wierność sobie i bezpieczeństwo. |
5. |
Seks jest bezpieczny gdy CZUJĘ się dobrze z partnerem/partnerką, ZABEZPIECZAM SIĘ przed ciążą i chorobami i naprawdę tego CHCĘ. |
DO ZAŁATWIENIA PRZED INICJACJĄ SEKSUALNĄ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zobacz też: Seks i antykoncepcja bez tajemnic
Ćwiczenia grupowe
Przed rozpoczęciem ćwiczenia nauczyciel omawia z uczniami rodzaje związków jakie łączą ludzi w pary. Mówi, że można podzielić związki na zdrowe (pozytywne – skutkujące dobrymi emocjami), niezdrowe (niekorzystne – skutkujące głównie przykrymi emocjami) i przemocowe (charakteryzujące się nierównością pomiędzy partnerami i lękiem jednego z partnerów). Prosi, aby uczniowie zastanowili się jak funkcjonują te trzy rodzaje związków pod względem: komunikacji, szacunku, zaufania, uczciwości, równości, indywidualności i decyzji dotyczących życia seksualnego.
TABELA DO OMÓWIENIA ĆWICZENIA
ZDROWY |
NIEZDROWY |
PRZEMOCOWY |
|
KOMUNIKACJA |
Można otwarcie rozmawiać o problemach Partnerzy słuchają się i starają zrozumieć Szanuje się zdanie i opinie drugiej osoby |
Mówienie o problemach rozpoczyna kłótnie lub ciche chwile/dni (problemy nie są omawiane, powodują niechęć i obrażanie się) |
Wypowiadane są słowa i komunikaty, które są bolesne lub obraźliwe |
SZACUNEK |
Partnerzy szanują się i akceptują, takimi jakimi są |
Partnerzy nie szanują siebie nawzajem i różnic pomiędzy sobą |
Partnerzy nie szanują uczuć drugiej osoby i mogą zagrażać fizycznemu bezpieczeństwu drugiej osoby |
ZAUFANIE |
Kobieta i mężczyzna wierzą w to, co mówi im ukochany/a |
Kobieta i/ lub mężczyzna nie wierzą w to, co mówi im ukochany/a |
Partnerzy oskarżają się o zdrady i kłamstwa, co czasem połączone jest z przemocą fizyczną |
SZCZEROŚĆ |
Partnerzy są ze sobą szczerzy i mają prawo do prywatności i nieujawniania czegoś jeśli nie chcą |
Jedna lub obydwie osoby kłamią |
Partnerzy regularnie się okłamują, obwiniają drugą osobę o swoje agresywne zachowania |
RÓWNOŚĆ |
Decyzje dotyczące związku podejmowane są wspólnie Te same standardy obowiązują kobietę i mężczyznę |
Jeden z partnerów próbuje dominować i przekonywać, że jego/jej argumenty, wybory i potrzeby są ważniejsze |
Nie ma równości w związku, jedna osoba kontroluje drugą O wszystkim decyduje jedna osoba, czasem wymusza swoje zdaniem przemocą |
NIEZALEŻNOŚĆ |
Partnerzy lubią spędzać czas bez siebie i szanują potrzebę niezależności drugiej osoby |
Partnerzy nie szanują potrzeby niezależności drugiej osoby Wpędzają w poczucie winy lub wprost obwiniają się nawzajem o spędzanie czasu z innymi ludźmi |
Jedna osoba kontroluje drugą – co robi, z kim się spotyka i o czym rozmawia, dokąd chodzi |
DECYZJE DOTYCZĄCE SEKSU |
O decyzjach dotyczących życia seksualnego swobodnie i spokojnie się rozmawia i podejmuje je wspólnie Obydwie osoby mają prawo powiedzieć gdy są gotowe i niegotowe na rozpoczęcie aktywności seksualnej i ustalić jakie zachowania są dla nich OK. a jakie nie. |
Jedna osoba przekonuje drugą do inicjacji seksualnej lub większej częstotliwości współżycia Para nie omawia i nie zastanawia się wspólnie na temat potencjalnych konsekwencji współżycia |
Jedna osoba wymusza na drugiej decyzje i zachowania seksualne (szantażem, przemocą) |
Praca domowa
Stwórz bezpieczny dla Ciebie dokument – UMOWĘ Z LEKARZEM/POŁOŻNĄ, z którą będziesz rozmawiać na temat swojego zdrowia reprodukcyjnego i życia seksualnego (badań okresowych, inicjacji, antykoncepcji, ewentualnych chorób i ciąży).
UMOWA POMIĘDZY NASTOLATKĄ I LEKARZEM
JAKO NASTOLATKA/ NASTOLATEK W GABINECIE LEKARSKIM:
Mam PRAWO do:
- ...
- ...
- ...
Mam OBOWIĄZEK:
- ...
- ...
- ...
- Jeżeli będę mieć PYTANIA, to będę...
- Jeżeli będę mieć OBAWY, WĄTPLIWOŚCI, to będę...
- Jeżeli będę ZADOWOLONA z opieki, to będę...
Omówienie pracy domowej
JAKO NASTOLATKA W GABINECIE LEKARSKIM: Mam PRAWO do:
Mam OBOWIĄZEK:
|
Zobacz też: 4 zasady w rozmowie z dzieckiem o seksie
Źródło: wpadka.pl/swiadoma-szkola (mn)