Rozmowa z uczniami o seksie – inicjacja seksualna (lekcja 1)

Szkoła/fot. Fotolia
Jak nauczyciel powinien rozmawiać z uczniami o inicjacji seksualnej? Przedstawiamy scenariusz lekcyjny, w którym rozplanowano poszczególne elementy zajęć (łącznie z miniwykładem oraz pracą domową dla nastolatków).
Marta Wilczkowska / 07.07.2016 12:45
Szkoła/fot. Fotolia

Plan zajęć

Jak rozmawiać z uczniami o seksie?

W poniższym planie nauczyciel znajdzie zarys miniwykładu na temat inicjacji seksualnej młodzieży, pomysły na pracę w grupach, pracę domową oraz pytania do dyskusji.

W tabeli przewidziano także proponowany czas, jaki powinien zająć każdy element lekcji.

TEMAT:

Inicjacja seksualna

CELE:

  • Przekazanie wiedzy dotyczącej definicji inicjacji seksualnej
  • Omówienie funkcjonalnych i dysfunkcjonalnych motywacji do podejmowania współżycia seksualnego
  • Omówienie

PRZEBIEG:

Miniwykład dotyczący:

  • definicji inicjacji seksualnej
  • podejmowania decyzji w zgodzie z własnymi przekonaniami
  • przygotowywaniu się do rozpoczęcia życia seksualnego podczas konsultacji i badań lekarskich

W trakcie prelekcji uczniowie wypełniają arkusz notatek!

 

Omówienie pytań do dyskusji.

8 minut

 

 

 

 

 

 

 12 minut

Praca w grupach:

  • opracowanie i charakterystyki dobrego i złego związku partnerskiego  

10 minut

 

Omówienie:

  • sprawdzenie i omówienie zadania wykonanego w grupach

10 minut

Przedstawienie pracy domowej:

  • zadaniem uczniów jest stworzenie dokumentu regulującego prawa i obowiązki młodzieży w kontakcie z przedstawicielem służby zdrowia
  • głównym celem ćwiczenia jest uwydatnienie potrzeby konsultacji medycznych i obniżenie lęku poprzez konfrontację z prawami i obowiązkami obydwu stron

5 minut

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW:

  • Dzielenie się opiniami dotyczącymi pytań do dyskusji,  o które pyta nauczyciel;
  • Opracowanie zadania w grupach i spisanie pomysłów na flipcharty
  • Omówienie pomysłów na forum klasy

POTRZEBNE MATERIAŁY:

Praca w grupach

Omówienie: Taśma klejąca do przyklejenia flipchartów na ścianach

PRACA DOMOWA:

Uzupełnienie arkusza UMOWY pomiędzy lekarzem i nastolatką/nastolatkiem.


Miniwykład

  1. INICJACJA SEKSUALNA – definicja

Inicjacja seksualna to pierwszy stosunek płciowy, któremu zazwyczaj towarzyszy przerwanie błony dziewiczej u kobiety. Inicjacja seksualna najczęściej poprzedzona jest innymi zachowaniami seksualnymi – najpierw masturbacją (która służy rozładowaniu popędu seksualnego, który pojawia się w okresie dojrzewania w wyniku zmian hormonalnych i poznaniu swojego ciała i jego reakcji), snami o tematyce seksualnej, a później zachowaniami z partnerem pocałunkami, uściskami, pettingiem. Seksuolodzy mówią, że inicjacja seksualna „Oznacza zgodę na fizyczną bliskość z drugim człowiekiem, posuniętą aż do największej intymności” (zdanie to można napisać na tablicy przed rozpoczęciem miniwykładu). Z tego powodu jest jednym z najbardziej znaczących wydarzeń w życiu każdego człowieka. Nieudana inicjacja seksualna może być wynikiem szeregu sytuacji, np.:

  • zbyt małej wiedzy na temat erotyki i seksualności człowieka;
  • podjęciem decyzji o inicjacji seksualnej z niewłaściwych powodów, nie będąc jeszcze na to gotowym.

Doświadczenia jakie partnerzy wynoszą z inicjacji seksualnej wpływają na ich późniejsze życie seksualne i wzajemną relację oraz ewentualne kolejne związki.

  1. INICJACJA JEST TYLKO RAZ. NAJWAŻNIEJSZA JEST WIERNOŚĆ SOBIE

Młode osoby często podejmują decyzję o rozpoczęciu współżycia z niewłaściwych powodów, m.in. presji otoczenia, chęci dołączenia do jakiejś ważnej dla siebie grupy rówieśników,  chcąc dać partnerowi „dowód miłości". Będziemy dziś rozmawiać o tych powodach. Seksuolodzy i psycholodzy mówią też, że nastolatki często żałują swoich decyzji dotyczących rozpoczynania współżycia. Będę Was prosić o zapisywanie ważnych zdań dotyczących inicjacji seksualnej na karcie notatek. Zapiszcie teraz pierwsze zdanie: "Inicjację seksualną przeżywa się raz. Nie da się tego doświadczenia powtórzyć i poprawić – warto czekać na NAJLEPSZY moment".

  1. INICJACJA SEKSUALNA ZACZYNA SIĘ W GABINECIE LEKARSKIM

Seks często kojarzy się z aktywnością spontaniczną, niezaplanowaną, wynikającą z chwilowego uniesienia. Gdy kochamy i chcemy być blisko, moment rozpoczęcia współżycia przychodzi czasem niezaplanowany, czasem ma miejsce pod wpływem chwili lub w wyniku rozluźnienia po zażyciu alkoholu. Tym bardziej warto pamiętać, że inicjacja seksualna może nieść za sobą szereg konsekwencji mogących mieć wpływ na nasze emocje i ZDROWIE. Na szczęście większość osób mile wspomina pierwsze kontakty erotyczne i choć pełną przyjemność z seksu ludzie zazwyczaj uczą się czerpać wraz z czasem i nabieraniem doświadczenia, na długo zapamiętują ten „pierwszy raz”. Trzeba jednak pamiętać o tym, że pierwszy stosunek seksualny (i każdy kolejny też!) może skończyć się niepowodzeniem, rozczarowaniem a także ciążą lub zakażeniem się chorobą przenoszoną drogą płciową przed którymi można i warto się zabezpieczyć.

Każdy człowiek – kobieta i mężczyzna – mają prawo zaplanować swoją inicjację seksualną i odbyć ją w najlepszym dla siebie momencie!

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się za pierwszym razem?

Pytania do dyskusji (nauczyciel powinien najpierw wysłuchać opinii uczniów a potem powiedzieć jak jest naprawdę i dlaczego):

  1. Co wpływa na chęć podjęcia współżycia seksualnego wśród młodzieży?
    • Nauczyciel:
      • Potrzeba biologiczna (związana z silnym napięciem seksualnym),
      • Fascynacja drugą osobą, pożądanie,
      • Presja otoczenia,
      • Ciekawość, chęć przeżycia czegoś nowego, ekscytującego.
  • Nauczyciel mówi: „Ludzie decydują się inicjować seksualnie i uprawiać seks z wielu powodów – żeby czuć bliskość z partnerem, żeby doświadczyć fizycznej przyjemności. Jest też wiele powodów, dla których ludzie decydują się nie uprawiać seksu – bo mają takie przekonania religijne, bo nie czują się jeszcze gotowi, albo czują, że nie znaleźli jeszcze właściwej osoby. To jest zawsze Wasza DECYZJA – uprawiać seks czy nie – za pierwszym razem i za każdym razem”.
  • Uczniowie zapisują zdanie 2 i 3 na Karcie Notatek.
  1. Jakie pytania warto zadać SOBIE przed rozpoczęciem współżycia?
    • Nauczyciel:
      • Czy jestem w zdrowym związku, czuję się szanowany/a i ufam partnerowi/partnerce?
      • Czy czuję, że w moim związku jest dobra komunikacja i mogę rozmawiać z moim partnerem o swoich obawach?
      • Czy decyzja o inicjacji seksualnej jest moją decyzją, czy jestem naciskany/naciskana? Szantażowany/szantażowana? Straszony/straszona?
      • Czy decyzja o inicjacji seksualnej jest decyzją również mojego partnera? Czy ja naciskam/straszę/szantażuję?
      • Czy rozmawiam z partnerem o tym, czego chcę w naszym seksie, a czego nie? Czy on/ona ze mną o tym rozmawia?
      • Czy wiem jak chronić się przed ciążą i chorobami przenoszonymi drogą płciową?
      • Czy czuję, że mój partner będzie mnie wspierać w przypadku ewentualnych niepożądanych konsekwencjach współżycia? Czy rozmawialiśmy o tym?
    • Nauczyciel podsumowuje a uczniowie zapisują zdanie 4 i 5 na Karcie Notatek.
  1. O czym należy pamiętać przed rozpoczęciem współżycia? Poza zadaniem sobie powyższych pytań:
  1. Wizycie lekarskiej i ustaleniu z lekarzem i partnerem bezpiecznej i skutecznej antykoncepcji oraz ustaleniu planu postępowania gdyby antykoncepcja ta zawiodła (np. pękła prezerwatywa) lub w przypadku kontaktu bez zabezpieczenia.
  2. Zrobieniu niezbędnych badań przez kobietę i mężczyznę (szczególnie jeżeli planujesz współżycie z osobą, która była już aktywna seksualnie).
  3. O znalezieniu bezpiecznego, intymnego miejsca, w którym nikt nie będzie Wam przeszkadzał i w którym obydwoje będziecie się czuć dobrze.
  4. O dobrym nastawieniu i nie martwieniu się za bardzo.
  • Nauczyciel podsumowuje a uczniowie uzupełniają tabelę: „sprawy do załatwienia przed seksem”.

Karta notatek

WAŻNE ZDANIA DOTYCZĄCE INICJACJI SEKSUALNEJ:

1.

 

 

 

 

Inicjację seksualną przeżywa się raz. Nie da się tego doświadczenia powtórzyć i poprawić – warto czekać na NAJLEPSZY moment.

2.

 

 

 

Wpisz odręcznie: Nigdy nie jest tak, że muszę powiedzieć TAK. Zawsze mogę powiedzieć NIE.

3.

 

 

 

 

Seks jest zawsze wyborem. Za pierwszym razem i za każdym razem.

4.

 

 

 

 

Najważniejsza jest wierność sobie i bezpieczeństwo.

5.

 

 

 

Seks jest bezpieczny gdy CZUJĘ się dobrze z partnerem/partnerką, ZABEZPIECZAM SIĘ przed ciążą i chorobami i naprawdę tego CHCĘ.

DO ZAŁATWIENIA PRZED INICJACJĄ SEKSUALNĄ

  •  

 

 

  •  

 

 

  •  

 

 

  •  

 

  •  

 

 


Zobacz też: Seks i antykoncepcja bez tajemnic

Ćwiczenia grupowe

Przed rozpoczęciem ćwiczenia nauczyciel omawia z uczniami rodzaje związków jakie łączą ludzi w pary. Mówi, że można podzielić związki na zdrowe (pozytywne – skutkujące dobrymi emocjami), niezdrowe (niekorzystne – skutkujące głównie przykrymi emocjami) i przemocowe (charakteryzujące się nierównością pomiędzy partnerami i lękiem jednego z partnerów). Prosi, aby uczniowie zastanowili się jak funkcjonują te trzy rodzaje związków pod względem: komunikacji, szacunku, zaufania, uczciwości, równości, indywidualności i decyzji dotyczących życia seksualnego.

TABELA DO OMÓWIENIA ĆWICZENIA

 

ZDROWY

NIEZDROWY

PRZEMOCOWY

KOMUNIKACJA

Można otwarcie rozmawiać o problemach

Partnerzy słuchają się i starają zrozumieć

Szanuje się zdanie i opinie drugiej osoby

Mówienie o problemach rozpoczyna kłótnie lub ciche chwile/dni (problemy nie są omawiane, powodują niechęć i obrażanie się)

Wypowiadane są słowa i komunikaty, które są bolesne lub obraźliwe

SZACUNEK

Partnerzy szanują się i akceptują, takimi jakimi są 

Partnerzy nie szanują siebie nawzajem i różnic pomiędzy sobą

Partnerzy nie szanują uczuć drugiej osoby i mogą zagrażać fizycznemu bezpieczeństwu drugiej osoby

ZAUFANIE

Kobieta i mężczyzna wierzą w to, co mówi im ukochany/a

Kobieta i/ lub mężczyzna nie wierzą w to, co mówi im ukochany/a

Partnerzy oskarżają się o zdrady i kłamstwa, co czasem połączone jest z przemocą fizyczną

SZCZEROŚĆ

Partnerzy są ze sobą szczerzy i mają prawo do prywatności i nieujawniania czegoś jeśli nie chcą

Jedna lub obydwie osoby kłamią

Partnerzy regularnie się okłamują, obwiniają drugą osobę o swoje agresywne zachowania

RÓWNOŚĆ

Decyzje dotyczące związku podejmowane są wspólnie

Te same standardy obowiązują kobietę i mężczyznę

Jeden z partnerów próbuje dominować i przekonywać, że jego/jej argumenty, wybory i potrzeby są ważniejsze

Nie ma równości w związku, jedna osoba kontroluje drugą

O wszystkim decyduje jedna osoba, czasem wymusza swoje zdaniem przemocą

NIEZALEŻNOŚĆ

Partnerzy lubią spędzać czas bez siebie i szanują potrzebę niezależności drugiej osoby

Partnerzy nie szanują potrzeby niezależności drugiej osoby

Wpędzają w poczucie winy lub wprost obwiniają się nawzajem o spędzanie czasu z innymi ludźmi

Jedna osoba kontroluje drugą – co robi, z kim się spotyka i o czym rozmawia, dokąd chodzi

DECYZJE DOTYCZĄCE SEKSU

O decyzjach dotyczących życia seksualnego swobodnie i spokojnie się rozmawia i podejmuje je wspólnie

Obydwie osoby mają prawo powiedzieć gdy są gotowe i niegotowe na rozpoczęcie aktywności seksualnej i ustalić jakie zachowania są dla nich OK. a jakie nie.

Jedna osoba przekonuje drugą do inicjacji seksualnej lub większej częstotliwości współżycia

Para nie omawia i nie zastanawia się wspólnie na temat potencjalnych konsekwencji współżycia

Jedna osoba wymusza na drugiej decyzje i zachowania seksualne (szantażem, przemocą)


Praca domowa

Stwórz bezpieczny dla Ciebie dokument – UMOWĘ Z LEKARZEM/POŁOŻNĄ, z którą będziesz rozmawiać na temat swojego zdrowia reprodukcyjnego i życia seksualnego (badań okresowych, inicjacji, antykoncepcji, ewentualnych chorób i ciąży).

UMOWA POMIĘDZY NASTOLATKĄ I LEKARZEM

JAKO NASTOLATKA/ NASTOLATEK W GABINECIE LEKARSKIM:

Mam PRAWO do:

  • ...
  • ...
  • ...

Mam OBOWIĄZEK:

  • ...
  • ...
  • ...
  • Jeżeli będę mieć PYTANIA, to będę...
  • Jeżeli będę mieć OBAWY, WĄTPLIWOŚCI, to będę...
  • Jeżeli będę ZADOWOLONA z opieki, to będę...

Omówienie pracy domowej

JAKO NASTOLATKA W GABINECIE LEKARSKIM:

Mam PRAWO do:

  • Bycia traktowaną z szacunkiem.
  • Informacji na temat mojego stanu zdrowia i szczegółów wykonywanych badań.
  • Bycia badaną w obecności wskazanej przeze mnie osoby.
  • Bycia badaną i rozmowy z lekarzem bez obecności nikogo poza mną.
  • Nie bycia ocenianą, krytykowaną, moralizowaną.
  • Zadawania pytań.

Mam OBOWIĄZEK:

  • Udzielania prawdziwych odpowiedzi na pytania dotyczące mojego stanu zdrowia.
  • Przestrzegać zaleceń lekarskich lub informować, że nie będę ich przestrzegać.
  • Zgłaszać się regularnie na badania kontrolne.
  • Szanować personel medyczny.
  • Przychodzić na czas na wizyty lub odwoływać je zgodnie z zasadami obowiązującymi w przychodni.
  • Jeżeli będę mieć PYTANIA, to będę PYTAĆ.
  • Jeżeli będę mieć OBAWY, WĄTPLIWOŚCI, to będę O NICH MÓWIĆ.
  • Jeżeli będę ZADOWOLONA z opieki, to będę DZIĘKOWAĆ ZA POMOC.

Zobacz też: 4 zasady w rozmowie z dzieckiem o seksie

Źródło: wpadka.pl/swiadoma-szkola (mn)

Redakcja poleca

REKLAMA