przedawkowanie witaminy D fot. Adobe Stock

Przedawkowanie witaminy D - kiedy się zdarza i skutki przedawkowania

Przedawkowanie witaminy D wywołuje poważne konsekwencje. Są wśród nich m.in.: zwapnienie naczyń krwionośnych, zwiększenie ryzyka zawału i udaru.
Ewa Cwil / 06.02.2020 14:43
 przedawkowanie witaminy D fot. Adobe Stock

W naszej szerokości geograficznej najczęściej występuje niedobór witaminy D, ale czasem można spotkać się z przedawkowaniem. Zdarza się ono najczęściej w przypadku osób, które długotrwale przyjmują duże dawki witaminy D, albo suplementują ją i mają na nią nadwrażliwość.

Witaminy D nie da się przedawkować przebywając długo na słońcu czy jedząc pokarm w nią obfitujący.

Spis treści:

  1. Skutki przedawkowania witaminy D
  2. Objawy przedawkowania witaminy D
  3. Przyczyny przedawkowania witaminy D

Skutki przedawkowania witaminy D

Przyjmowanie zbyt dużej ilości witaminy D prowadzi do zatrucia organizmu. Skutki i wynikające z nich objawy przedawkowania związane są z nadmiarem wapnia w organizmie, gdyż witamina D stymuluje przyswajanie tego pierwiastka. Zaczyna się on wtedy odkładać w naczyniach krwionośnych i narządach wewnętrznych. W wyniku tej nieprawidłowości może dojść do:

Przedawkowanie witaminy D – objawy

Najczęściej są mylone z innymi dolegliwościami i przez to bagatelizowane. Nie wszystkie występują jednocześnie. Należą do nich:

  • brak apetytu,
  • wzmożone pragnienie,
  • zaparcia i biegunki,
  • wymioty,
  • bóle głowy, stawów i mięśni,
  • drażliwość i niepokój,
  • spowolniony wzrost,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • osłabienie mięśni,
  • nieregularne bicie serca,
  • metaliczny smak w ustach,
  • wysokie ciśnienie krwi,
  • bóle oczu,
  • świąd skóry,
  • nadmierne pocenie się,
  • zaburzenia pracy mózgu,
  • nadpobudliwość,
  • drgawki,
  • powiększenie śledziony i wątroby.

Przedawkowanie witaminy D u ciężarnych jest groźne dla płodu, gdyż może powodować jego deformacje i nieprawidłowości w układzie kostnym noworodka.

Przedawkowanie witaminy D – przyczyny

Przyjmowanie zbyt dużych dawek witaminy D najczęściej zdarza się osobom, które źle odmierzają dawkę podawaną w kroplach albo jednocześnie przyjmują suplementy z witaminą D i preparaty multiwitaminowe a przy tym spożywają pokarmy nią wzbogacane, np. witaminizowane: mleko, płatki śniadaniowe, margaryny.

Warto wiedzieć, że przy pewnych chorobach, np. sarkoidozie czy hiperkalcemii niewiadomego pochodzenia nawet mniejsze dawki suplementu mogą powodować objawy przedawkowania witaminy D.

Więcej o witaminach:
 

Witamina E - na co wpływa? Oznaki niedoboru, źródła witaminy E
Witamina E - na co wpływa? Oznaki niedoboru, źródła witaminy E
Witamina E, czyli witamina młodości i płodności, jest silnym przeciwutleniaczem. Walczy z wolnymi rodnikami opóźniając procesy starzenia. Wpływa nie tylko na skórę, ale i mięśnie, układ krążenia i układ rozrodczy.
Witamina A+E - na skórę i włosy, ale nie tylko. Oznaki niedoboru i nadmiaru
Witamina A+E - na skórę i włosy, ale nie tylko. Oznaki niedoboru i nadmiaru
Witaminy A i E to jedne z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Słyną z pozytywnego wpływu na skórę, włosy i paznokcie. Zwiększają nawilżenie i odżywienie tych struktur. Są też dobre dla oczu i serca.
Niedobór witaminy B12 grozi anemią i stanami depresyjnymi
Niedobór witaminy B12 grozi anemią i stanami depresyjnymi
Na niedobór witaminy B12 szczególnie narażeni są ci, którzy nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego. Objawy niedoboru witaminy B12 to m.in. zmęczenie, osłabienie, zawroty głowy.
Witamina D3: właściwości, objawy niedoboru + jak wybrać najlepszą
Witamina D3: właściwości, objawy niedoboru + jak wybrać najlepszą
Witamina D3 wpływa na stan mięśni, kości, serce, nastrój i procesy metaboliczne. W okresie jesienno-zimowym często cierpimy na jej niedobory. Sprawdź, rozpoznać objawy niedoboru witaminy D3 oraz jak ją suplementować.
Witaminy w kosmetykach - jaka witamina na jaki problem
Witaminy w kosmetykach - jaka witamina na jaki problem
Dobierz ją do potrzeb i problemów skóry.
Jak zmniejszyć niedobór witaminy D w okresie jesienno-zimowym?
Jak zmniejszyć niedobór witaminy D w okresie jesienno-zimowym?
Dlaczego ludzki organizm potrzebuje witaminy D? Jak ją pozyskiwać i czym grożą jej niedobory?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)