Leworęczność u dzieci

Decyzja o wyborze ręki wiodącej powinna należeć do dziecka. W razie jakichkolwiek wątpliwości, po uprzedniej obserwacji domowej, można skonsultować się ze specjalistami w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Bawiąc się z moją roczną córką w osiedlowej piaskownicy, często widzę, jak matki uciążliwie wkładają łopatki do prawych rączek swoich pociech. Pewnie dałyby sobie z tym spokój już po kilku nieudanych próbach, gdyby wiedziały, że wszystkie dzieci do 3 roku życia są oburęczne. Nie jest dobrym zmuszanie dziecka do posługiwania się prawą ręką, lecz wspieranie dziecka leworęcznego w praworęcznej cywilizacji.
/ 17.08.2009 10:03
Decyzja o wyborze ręki wiodącej powinna należeć do dziecka. W razie jakichkolwiek wątpliwości, po uprzedniej obserwacji domowej, można skonsultować się ze specjalistami w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

W ostatnich latach mówi się o wzroście tolerancji dla leworęczności oraz o większej wiedzy pedagogów i rodziców na temat technik pomocy dzieciom leworęcznym. Dzieci leworęcznych przybywa, co jest zapewne chwalebną konsekwencją przyznania dzieciom prawa do wyboru ręki wiodącej.

Jednak jeszcze wielu rodziców usilnie namawia swe dzieci do posługiwania się prawą ręką. W związku z tym mówi się o ukrytej leworęczności, kiedy to dziecko używa do pisania ręki prawej, z kolei wszystkie inne czynności wykonuje ręką lewą. W rzeczywistości ręką wiodącą pozostaje ręka lewa, a dziecko jest leworęczne, lecz tylko przyuczone do pisania prawą ręką.

Według szacunków Polskiego Towarzystwa Dyslektycznego, liczba takich uczniów w klasie waha się od 0 do 6. Niektórzy sami przestawiają się na praworęczność po obserwacji społeczności szkolnej. Są to dzieci oburęczne, lecz z niewielką przewagą leworęczności.

Decyzja o wyborze ręki wiodącej powinna należeć do dziecka. W razie jakichkolwiek wątpliwości, po uprzedniej obserwacji domowej, można skonsultować się ze specjalistami w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Ważne, by pomóc dziecku leworęcznemu sprawnie opanować umiejętność pisania, gdyż potrzebne ku temu nawyki ruchowe różnią się od nawyków dzieci praworęcznych. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych napięć i frustracji dziecka oraz późniejszych trudności szkolnych.

Jak pomóc dziecku leworęcznemu w przedszkolu i szkole

Zachowanie odpowiedniej pozycji ciała:

  • dziecko siedzi przy stole, obie stopy oparte o podłogę, plecy wyprostowane,
  • sąsiad po prawej stronie,
  • kartka papieru na lewo od osi ciała, ułożona ukośnie, lewy górny róg skierowany ku górze,
  • samo reguluje kąt nachylenia kartki.

Trzymanie narzędzia do pisania:

  • dziecko trzyma ołówek w trzech palcach: między kciukiem i palcem środkowym, palcem wskazującym naciska ołówek od góry,
  • w przedszkolu oraz przynajmniej przez całą pierwszą klasę rysuje i pisze ołówkiem,
  • drugi koniec ołówka kieruje ku lewemu ramieniu,
  • palce poniżej liniatury.

Całościowy program pracy z dzieckiem leworęcznym znaleźć można w książce M. Bogdanowicz „Leworęczność u dzieci” oraz w zeszytach ćwiczeń „Lewa ręka rysuje i pisze”.

Zobacz także: Skojarzenia - trening pamięci

Redakcja poleca

REKLAMA