Dziecko jest gotowe do pójścia do szkoły, gdy jest odpowiednio dojrzałe motorycznie (w ruchach dużych i małych), intelektualnie (poznawczo), emocjonalnie i społecznie (w relacjach z dorosłymi, rówieśnikami, grupą).
Dziecko osiągnęło dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej, gdy między innymi:
- skupia się na wykonywanej czynności,
- uważnie słucha,
- dostrzega, rozpoznaje i rozróżnia dźwięki dochodzące z otoczenia,
- próbuje wyjaśnić obserwowane zjawiska,
- przewiduje zachowania innych dzieci,
- podejmuje próby samooceny, dużo mówi o sobie,
- zna pory roku i związane z nimi zjawiska,
- potrafi określić dni tygodnia,
- harmonijnie porusza rękami i nogami,
- wykonuje precyzyjne ruchy dłoni i palców,
- rysuje po śladzie, wypełnia kontury, przerysowuje szlaczki i proste figury geometryczne, rysuje szlaczki literopodobne,
- prawidłowo spostrzega, dostrzega różnice i podobieństwa na obrazkach,
- dzieli zdanie na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby i łączy sylaby w wyraz,
- prawidłowo dzieli wyrazy na głoski, scala głoski w wyrazy,
- odczytuje litery alfabetu,
- czyta wyrazy, krótkie zdania, podejmuje próby samodzielnego czytania,
- układa i opowiada historyjki obrazkowe,
- opowiada historyjki pełnymi zdaniami,
- zapamiętuje krótkie teksty (wiersze, piosenki),
- rozpoznaje i odczytuje cyfry oraz znaki matematyczne,
- potrafi umieścić nowy obiekt w już ułożonym szeregu, zna i stosuje liczebniki porządkowe,
- rozróżnia stronę lewą i prawą,
- wskazuje i nazywa kierunki w przestrzeni, określa kierunki na kartce papieru,
- określa położenie przedmiotów względem siebie,
- a przede wszystkim - wykazuje chęć do dalszej nauki!
Obowiązkowym winno być (a niestety nie jest) przeprowadzenie pod koniec klasy 0 diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole, bądź w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, określającej gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej.
W razie, gdy dziecko nie wykazuje takiej dojrzałości, najlepszym rozwiązaniem jest odroczenie jego obowiązku szkolnego. W większości przypadków wystarczy tylko ten jeden rok, by odroczone dziecko zdobyło wymagane doświadczenie, brakujące umiejętności.
Rozpoczęcie nauki przez dziecko z niepełną dojrzałością jest główną przyczyną nadmiernych trudności, które z czasem przeradzają się w niepowodzenia szkolne. Odroczenie obowiązku szkolnego dziecka, wbrew utartym opiniom, zapewnia dziecku komfort psychiczny.
Dziecko szybciej zaakceptuje powtórny pobyt w klasie 0, niż poradzi sobie z wieloma przykrymi dla niego sytuacjami, a nawet drugorocznością w klasie I.
Istnieją liczne sposoby, by pomóc dziecku osiągnąć gotowość szkolną. Zainteresowanych rodziców zachęcam do zapoznania się z przykładowymi zadaniami do wykonania na co dzień, a zawartymi w odrębnym artykule (Rady dla rodziców „zerówkowiczów”).
Nie jest to nic tajemniczego, ani magicznego, chyba że miłość do dziecka w ten sposób okazana...
Polecamy: Dojrzałość szkolna
Zobacz też : Zestaw ćwiczeń koncentrujących uwagę