Dojrzałość szkolna

Dojrzałość szkolna
O dojrzałości szkolnej, czy też gotowości do podjęcia nauki szkolnej, mówimy w sytuacji, gdy wymagania szkolne idą w parze z możliwościami rozwojowymi dziecka. Następuje to wtedy, gdy zdobyte przez dziecko doświadczenie życiowe gwarantuje mu sprostanie nowym obowiązkom i nowemu środowisku.
/ 15.04.2009 10:14
Dojrzałość szkolna

Dziecko jest gotowe do pójścia do szkoły, gdy jest odpowiednio dojrzałe motorycznie (w ruchach dużych i małych), intelektualnie (poznawczo), emocjonalnie i społecznie (w relacjach z dorosłymi, rówieśnikami, grupą).

Dziecko osiągnęło dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej, gdy między innymi:

  • skupia się na wykonywanej czynności,
  • uważnie słucha,
  • dostrzega, rozpoznaje i rozróżnia dźwięki dochodzące z otoczenia,
  • próbuje wyjaśnić obserwowane zjawiska,
  • przewiduje zachowania innych dzieci,
  • podejmuje próby samooceny, dużo mówi o sobie,
  • zna pory roku i związane z nimi zjawiska,
  • potrafi określić dni tygodnia,
  • harmonijnie porusza rękami i nogami,
  • wykonuje precyzyjne ruchy dłoni i palców,
  • rysuje po śladzie, wypełnia kontury, przerysowuje szlaczki i proste figury geometryczne, rysuje szlaczki literopodobne,
  • prawidłowo spostrzega, dostrzega różnice i podobieństwa na obrazkach,
  • dzieli zdanie na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby i łączy sylaby w wyraz,
  • prawidłowo dzieli wyrazy na głoski, scala głoski w wyrazy,
  • odczytuje litery alfabetu,
  • czyta wyrazy, krótkie zdania, podejmuje próby samodzielnego czytania,
  • układa i opowiada historyjki obrazkowe,
  • opowiada historyjki pełnymi zdaniami,
  • zapamiętuje krótkie teksty (wiersze, piosenki),
  • rozpoznaje i odczytuje cyfry oraz znaki matematyczne,
  • potrafi umieścić nowy obiekt w już ułożonym szeregu, zna i stosuje liczebniki porządkowe,
  • rozróżnia stronę lewą i prawą,
  • wskazuje i nazywa kierunki w przestrzeni, określa kierunki na kartce papieru,
  • określa położenie przedmiotów względem siebie,
  • a przede wszystkim - wykazuje chęć do dalszej nauki!

Obowiązkowym winno być (a niestety nie jest) przeprowadzenie pod koniec klasy 0 diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole, bądź w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, określającej gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej.

W razie, gdy dziecko nie wykazuje takiej dojrzałości, najlepszym rozwiązaniem jest odroczenie jego obowiązku szkolnego. W większości przypadków wystarczy tylko ten jeden rok, by odroczone dziecko zdobyło wymagane doświadczenie, brakujące umiejętności.

Rozpoczęcie nauki przez dziecko z niepełną dojrzałością jest główną przyczyną nadmiernych trudności, które z czasem przeradzają się w niepowodzenia szkolne. Odroczenie obowiązku szkolnego dziecka, wbrew utartym opiniom, zapewnia dziecku komfort psychiczny.

Dziecko szybciej zaakceptuje powtórny pobyt w klasie 0, niż poradzi sobie z wieloma przykrymi dla niego sytuacjami, a nawet drugorocznością w klasie I.

Istnieją liczne sposoby, by pomóc dziecku osiągnąć gotowość szkolną. Zainteresowanych rodziców zachęcam do zapoznania się z przykładowymi zadaniami do wykonania na co dzień, a zawartymi w odrębnym artykule (Rady dla rodziców „zerówkowiczów”).

Nie jest to nic tajemniczego, ani magicznego, chyba że miłość do dziecka w ten sposób okazana...

Polecamy: Dojrzałość szkolna

Zobacz też : Zestaw ćwiczeń koncentrujących uwagę

Redakcja poleca

REKLAMA