Jak dziecko powinno jeść? Czy Twoje dziecko je normalnie? My podpowiadamy, jak powinno jeść!

Jak pomóc dziecku z nadwagą?

Bardzo wiele słyszy się o dietach i terapiach odchudzających dla dorosłych, nikt jednak nie wspomina, jak należy radzić sobie z nadwagą u najmłodszych. Dziecko rozwija się i rośnie, nie można więc ograniczać mu liczby posiłków i cennych składników odżywczych. Konieczne jest jednak zastosowanie odpowiednio zbilansowanej diety i zwiększenie aktywności fizycznej.
/ 14.12.2010 12:41
Jak dziecko powinno jeść? Czy Twoje dziecko je normalnie? My podpowiadamy, jak powinno jeść!

Jak sprawdzić, czy dziecko ma nadwagę?

Do sprawdzenia, czy waga dziecka jest prawidłowa, używa się tzw. siatek centylowych. Są one dostępne w poradniach dziecięcych, w Internecie, zwykle znajdują się także w książeczce zdrowia dziecka. Istnieją oddzielne siatki dla chłopców i dziewczynek.

Jak korzystać z siatki centylowej?

Początkowym etapem jest znalezienie siatki odpowiedniej dla wieku (istnieją oddzielne siatki dla niemowląt i starszych dzieci) i płci dziecka. Następnie zaznaczamy na siatce wagę dziecka i odczytujemy, na której krzywej znajduje się zaznaczona przez nas wartość. Za normę przyjmuje się wagę mieszczącą się w przedziale od 10 do 90 centyla (wagę poniżej 10 centyla uznajemy za niedowagę, a powyżej 90 za nadwagę). Dla przykładu, jeśli waga naszego dziecka znajduje się na 25 centylu, oznacza to, że 25% rówieśników naszego dziecka ma mniejszą wagę, a 75% (100 – 25) większą. Dobrze jest także sprawdzić, na którym centylu znajduje się wzrost dziecka. Najlepsza sytuacja to ta, w której waga i wzrost zajmują mniej więcej ten sam centyl.

Oblicz siatkę centylową dla dziecka - kliknij tutaj.

Zmiana diety dziecka z nadwagą

Nieodłącznym elementem walki z nadwagą u dziecka jest modyfikacja jego diety. Należy pamiętać, że nie wolno zmniejszać dziecku liczby posiłków ani ograniczać szczególnie ważnych w tym okresie składników odżywczych. Warto wprowadzić w ciągu dnia stałe pory posiłków. W ten sposób organizm przyzwyczaja się do harmonogramu żywienia, co pozwala uniknąć nagłych napadów głodu.

Zawsze pilnuj, aby dziecko nie wychodziło z domu bez śniadania – jest to najważniejszy posiłek, który dostarcza energii na cały dzień.

Do szkoły dawaj mu drugie śniadanie. Może to być np. kanapka z chleba razowego z chudą wędliną i warzywami oraz owoce. Staraj się zmienić nawyki żywieniowe całej rodziny – dziecko chętniej zje zdrową marchewkę, gdy zobaczy, że jedzą ją również rodzice. Ciężkie i kaloryczne produkty dobrze jest zastąpić zdrowymi – słodycze owocami, smażone mięso i ryby pieczonymi, słodzone napoje wodą mineralną. Dopilnuj, aby dziecko nie jadło tzw. ”śmieciowego” jedzenia, czyli chipsów, batoników, hamburgerów. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości w ustaleniu właściwej diety dla swojego dziecka, poradź się lekarza pediatry lub dietetyka.

Polecamy: Jak zmienić nawyki żywieniowe dziecka?

Aktywność fizyczna

Równie ważne jak dbanie o prawidłową dietę jest zachęcanie dziecka do aktywności fizycznej. Staraj się przekonać dziecko, że atrakcyjniejsze od grania na komputerze lub oglądania telewizji jest wyjście całą rodziną na spacer lub granie w piłkę z kolegami czy rodzeństwem. Dobrze jest zapisać malca na zorganizowane zajęcia ruchowe – mogą to być zajęcia prowadzone specjalnie dla otyłych dzieci lub jakakolwiek aktywność fizyczna np. basen, judo lub taniec.

Czytaj także: Jak rozmawiać z pediatrą o wadze dziecka?