Muzyczny portret Polaków

6 na 10 Polaków (59%) słucha równie często muzyki polskiej i zagranicznej, a 84% badanych jest zdania, że przy odpowiednich dźwiękach łatwiej się odprężyć - wynika z badania „Preferencje muzyczne Polaków”, przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie STX JAMBOREE.
/ 19.05.2008 18:34
6 na 10 Polaków (59%) słucha równie często muzyki polskiej i zagranicznej, a 84% badanych jest zdania, że przy odpowiednich dźwiękach łatwiej się odprężyć - wynika z badania „Preferencje muzyczne Polaków”, przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie STX JAMBOREE.

Z większym lub mniejszym zaangażowaniem, z muzyką styka się na co dzień niemal każdy Polak. Niemal jedna trzecia z nas (29%) z przyjemnością słucha muzyki – głównie wiodących gatunków w ramach kultury masowej i akceptowanych przez ogół społeczeństwa. Dla kolejnych 13% respondentów muzyka to prawdziwa pasja. Są to osoby, które lubią muzyczne eksperymenty, słuchają różnych, nowych gatunków muzycznych, a także często uczestniczą w wydarzeniach muzycznych. Natomiast ponad połowa rodaków (58%) to słuchacze przypadkowi, w których życiu muzyka odgrywa niewielką rolę.Muzyczny portret Polaków

Gatunkiem muzycznym najchętniej słuchanym przez Polaków jest pop, na drugim miejscu plasuje się wciąż popularne disco polo, na trzecim natomiast muzyka rockowa. Muzyka pop cieszy się szczególnie dużą popularnością wśród osób w wieku 15-39 lat, w tym gimnazjalistów. Disco polo to gatunek popularny głównie wśród mieszkańców wsi i małych miast, osób z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym oraz osób starszych w wieku powyżej 50 lat. Młodzi ludzie, szczególnie z miast, nie są fanami tego gatunku. Zamykający pierwszą trójkę rock najczęściej słuchany jest przez ludzi młodych, w wieku od 15 do 19 lat, mieszkańców miast. Natomiast blisko 3,3 miliona osób (10%) słucha, coraz bardziej popularnych w Polsce, gatunków muzyki jazzowej, smooth jazzowej i chill-out.

Polacy nie tylko chętnie słuchają muzyki, ale także zdarza im się podśpiewywać. Jedna trzecia Polaków (34%) deklaruje, że zdarza im się podśpiewywać podczas kąpieli. Ponad 4 mln Polaków (12%) jest również przekonanych co do swoich wokalnych umiejętności, uważa że umie śpiewać i że z powodzeniem mogłoby startować w muzycznych konkursach.
Muzyka to dla Polaków źródło przyjemności, ale także pomocy w rozmaitych sytuacjach. Największe grono badanych – aż 84% - przyznaje, że przy odpowiednich dźwiękach łatwiej jest się odprężyć. Natomiast 18% Polaków twierdzi, że muzyka pomaga im w rozbudzeniu się, tyle samo osób uważa, że przy muzyce łatwiej pracować, a także się uczyć. Dla 12% muzyka pomocna jest w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi. Równo po 5% spośród badanych, na pytanie „w czym pomaga muzyka?” odpowiedziało, że ułatwia ona przełamywanie lodów, a także pomaga w kontaktach damsko – męskich.

„Gatunki muzyczne najczęściej słuchane przez Polaków pokazują, że na co dzień wybieramy przede wszystkim muzykę lekką, łatwą i przyjemną. Warto jednak zauważyć, że aż 13% respondentów to grupa prawdziwych muzycznych pasjonatów. Osoby te często uczestniczą w wydarzeniach muzyczno-kulturalnych, lubią eksperymentować i słuchać różnych, nowych gatunków muzycznych. Pasjonaci to głównie ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem. Patrząc na obecny rozwój społeczeństwa można się spodziewać, że znaczenie tej grupy na rynku muzycznym będzie w przyszłości rosło” - komentuje Artur Czajka, Lider Sektora Badań Konsumenckich TNS OBOP.
„To jedno z pierwszych tak kompleksowych badań pokazujących preferencje i zwyczaje muzyczne Polaków. Powiększający się z roku na rok rynek wydarzeń kulturalnych i eventowych w Polsce oraz bardziej świadome wykorzystanie muzyki w komunikacji z konsumentami na coraz większą skalę, wymusza na rynku lepsze poznanie naszego społeczeństwa, także w tym segmencie swoich aktywności i zainteresowań – dodaje Stanisław Trzciński, współwłaściciel agencji marketingu muzycznego STX JAMBOREE.

TNS OBOP
Tagi: Polak, muzyka