Czy grzyby są zdrowe fot. Adobe Stock/New Africa

Czy grzyby są zdrowe?

To, czy grzyby są zdrowe, budzi na pewno wiele kontrowersji. Dietetycy uważają je za dobre w smaku w przygotowywanych potrawach. Niektórzy jednak przypisują im zdrowotne właściwości. Dzięki zawartej w nich dużej ilości wody są odpowiednie dla osób odchudzających się. Trzeba jednak pamiętać, że przez zawartość chityny są ciężkostrawne.
Czy grzyby są zdrowe fot. Adobe Stock/New Africa

Grzyby przez niektórych uważane są za zdrowe ze względu na ich liczne wartości odżywcze. Warto jednak mieć swój rozum i spożywać je w określonych ilościach, gdyż „przedawkowanie” ich prowadzi do skutków ubocznych.

Spis treści:

  1. Czy grzyby mają witaminy?
  2. Grzyby i ich wartości odżywcze
  3. Czy grzyby są ciężkostrawne?
  4. Grzyby – właściwości
  5. Skutki uboczne grzybów jadalnych
  6. Czy warto jeść grzyby?

Czy grzyby mają witaminy?

Grzyby posiadają wiele witamin, o których pewnie nawet nie miałaś pojęcia. Pierwszoplanową rolę w grzybach gra potas, który kontroluje ciśnienie krwi. Poprawia on również koncentrację, więc zaleca się je spożywać osobom, które mają z nią problem.

Ponadto zawierają również:

  • selen,
  • żelazo,
  • fosfor,
  • wapń,
  • jod,
  • sole magnezu.

Kolejnymi witaminami w grzybach, które są również wartościowe to witaminy z grupy B, czyli w szczególności B1, B2 oraz B3. Najwięcej witaminy B1 znajdziesz w kurkach, natomiast zawartość witaminy B2 w grzybach jest nawet większa niż w warzywach! W grzybach znajdują się również śladowe ilości witaminy C oraz E i B12, a w podgrzybkach i borowikach nawet witamina D2.

Grzyby i ich wartości odżywcze

Grzyby jadalne mają wartości odżywcze. Są bogate w błonnik oraz w białko. Nie zawierają cholesterolu oraz są niskokaloryczne. Jednakże korzyści wartości odżywczych różnią się w zależności od rodzajów grzybów jadalnych.

Podstawowymi wartościami odżywczymi występującymi w grzybach są:

  • beta-glukan – powiązany jest z poprawą zdrowia serca oraz cholesterolu. Reguluje poziom cukru we krwi. Najkorzystniejsze beta-glukany zawierają boczniaki oraz grzyby shiitake,
  • przeciwutleniacze – chronią przed wolnymi rodnikami oraz przed uszkodzeniami, które powodować mogą proces starzenia oraz wzmacniają układ odpornościowy. Ponadto grzyby jadalne posiadają selen,
  • miedź – wytwarza czerwone krwinki, dzięki którym dostarcza on tlen do całego ciała. Ponadto miedź utrzymuje zdrowe kości,
  • witaminy grupy B – w której skład wchodzą niacyna, kwas pantotenowy oraz ryboflawina. Niacyna jest korzystna dla układu pokarmowego oraz dla utrzymania zdrowej skóry. Kwas pantotenowy jest korzystny dla układu nerwowego. Natomiast ryboflawina jest korzystna dla czerwonych krwinek,
  • potas – korzystnie wpływa na pracę mięśni, nerwów oraz serca.

Czy grzyby są ciężkostrawne?

Wiele gatunków grzybów jadalnych powoduje dolegliwości układu pokarmowego. Spożywane w większej ilości mogą osiąść na żołądku, więc osoby, które cierpią na choroby wątroby czy nerek powinny ograniczyć przyjmowanie ich lub przyjmować je w mniejszej ilości. Jednakże spożywanie grzybów w niewielkiej ilości przynieść może pozytywne korzyści, dzięki błonnikowi pokarmowemu. Zapobiega on np. zaparciom.

Grzyby – właściwości

Poza wszechobecnymi witaminami i wartościami odżywczymi grzyby posiadają również inne korzystne działanie, a są to:

  • redukcja rozwoju miażdżycy oraz cukrzycy,
  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • zmniejszenie poziomu glukozy oraz cholesterolu we krwi,
  • wspomaganie mikroflory jelitowej,
  • grzyby mają działanie przeciwzapalne, antyrakowe oraz antyoksydacyjne.

Ponadto grzyby mogą zwalczać wirusy, pasożyty czy bakterie. Chronią też przed zakrzepami oraz walczą z demencją.

Skutki uboczne grzybów jadalnych

Grzyby jadalne spożywa się przede wszystkim nie tylko ze względu na ich smak, ale również ze względu na zawarte w nich właściwości oraz wartości odżywcze. Jednakże powodują one również skutki uboczne niezależne od nas lub związane z alergią na grzyby.

Najczęstsze występujące skutki uboczne grzybów jadalnych to:

  • niestrawność – występować może biegunka, nudności, wymioty oraz skurcze,
  • zmęczenie – towarzyszy mu dyskomfort oraz brak energii,
  • alergie skórne – występować mogą podrażnienia skóry oraz wysypki. Pojawić się również może krwawienie z nosa oraz suchość w gardle,
  • halucynacje – początki halucynacji pojawić się mogą już po dwudziestu minutach od ich spożycia, a po czterdziestu minutach efekt osiąga szczyt,
  • lęki – występować może od łagodnego do niepokojącego, a lęk nasilać się może przy spożywaniu grzybów w dużych dawkach,
  • ból głowy – występować może dłużej niż jeden dzień po zjedzeniu grzybów.

Czy warto jeść grzyby?

Sprzyjająca pora roku umożliwia własnoręczne zbieranie oraz jedzenie grzybów. Większość zastanawia się, czy warto je jeść. Poza skutkami ubocznymi po zjedzeniu ich w nadmiernej ilości grzyby mają swoich zwolenników. Wiesz już, że grzyby posiadają wiele wartości odżywczych oraz właściwości. Zatem przygotowaliśmy dodatkowe korzyści, dzięki którym spojrzysz na grzyby przychylnym okiem:

  • pomagają schudnąć – przez zawartość błonnika, pomagają utrzymać właściwą wagę oraz dają poczucie sytości. Przyśpieszają w ten sposób metabolizm, co za tym idzie, trawienie,
  • są niskokaloryczne – przez to, że składają się w większej mierze z wody, to na 100 gram świeżych grzybów jadalnych przypada tylko 34 kalorie,
  • odpowiednie dla osób, które nie jedzą mięsa – ulubieńcami grzybów z pewnością mogą stać się weganie oraz wegetarianie. Świeże grzyby jadalne dostarczają nawet od 1,5 do 3,5% białka, a w grzybach suszonych od 10 do 40% białka,
  • dobrze przyrządzone są smaczne – z odpowiednimi dodatkami tworzą wzbogacenie do dań.

Czytaj także: