Reklama

Inspektorzy skontrolowali kawy i herbaty

Reklama

Spis treści:

  1. Kontrola jakości kawy i herbaty
  2. Na co zwracać uwagę kupując kawę?

Kontrola jakości kawy i herbaty

Inspektorzy skontrolowali kawy, herbaty oraz herbatki owocowe i ziołowe sprzedawane luzem, a także towary w oryginalnych opakowaniach producenta, które były dostępne w sklepach.

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych skontrolowała 91 sklepów w całej Polsce. W 54 stwierdzono nieprawidłowości w jakości produktów.

Badania laboratoryjne wykazały obecność:

  • zanieczyszczeń, np. muszli ślimaków, kamyków, fragmentów plastiku, gałązek, cementu, piór ptasich,
  • barwników niedopuszczonych do stosowania w herbatach, np. E 102 tatrazyny, E 104 żółcieni chinolinowej, E 123 amarantu,
  • niezadeklarowanego składnika (w kawie oznakowanej jako 100% robusta wykryto ziarna arabiki).

Kontrolowano głownie produkty sprzedawane luzem. Stwierdzono również nieprawidłowości w zakresie znakowania. Uwagi dotyczyły m.in. braku obowiązkowych informacji, w tym wykazu składników, podmiana asortymentowa (np. aronia zamiast deklarowanej czarnej jagody).

W związku z nieprawidłowościami inspektorzy wydali 36 decyzji nakładających kary pieniężne na sklepy, wypisali również 11 mandatów oraz 49 zaleceń pokontrolnych.

Na co zwracać uwagę kupując kawę?

W komunikacie na stronie gov.pl czytamy również, na co zwrócić uwagę podczas kupna kawy lub herbaty. Przede wszystkim sprzedawca produktów luzem jest zobowiązany podać informacje dotyczące m.in. nazwy i składu produktu.

Ponadto towar nie może być sprzedawany po upływie terminu ważności.

Czytaj także:

Sanepid skontrolował restauracje nad morzem. Posypały się mandaty
W polskich domach w każdej sekundzie marnuje się aż 92 kg żywności. Jak to powstrzymać?
Kawa orkiszowa nie ma kofeiny, ale zdecydowanie warto ją pić. Czy jest zdrowsza od zwykłej kawy?

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama