POLECAMY

Wegetarianinem być (chociaż 1 dzień)

20 marca obchodzony jest jako Międzynarodowy Dzień Bez Mięsa. Dzień ten to doskonała okazja do tego, by pomyśleć o zmianie naszych przyzwyczajeń żywieniowych. Jeśli nie z powodów etycznych, to zdrowotnych. Przeczytaj o zaletach wegetarianizmu.
Wegetarianinem być (chociaż 1 dzień)

Meatout Day

Dzień 20 marca, obchodzony jako Międzynarodowy Dzień Bez Mięsa (Meatout Day), powstał z myślą, aby choć jeden dzień w roku zrezygnować z jedzenia mięsa, a co za tym idzie zabijania zwierząt, na rzecz propagowania jadłospisu na bazie warzyw, owoców, zbóż i uczenia zdrowego trybu życia i diety wegetariańskiej jako przyjaznej dla organizmu człowieka. Idea tego dnia narodziła się w 1985 roku, a pomysłodawcą była amerykańska ekologiczna fundacja FARM (Farm Animal Rights Movement).

Tego dnia na całym świecie odbywają się prezentacje wegetariańskiej sztuki kulinarnej, happeningi, wystawy i wykłady wspierające upowszechnianie bezmięsnej diety. Powody przejścia na dietę bezmięsną są różne; najczęściej są one natury moralnej, religijnej lub zdrowotnej. My zajmiemy się tutaj aspektem zdrowotnym i zastanowimy się, czy taka dieta jest bezpieczna i czy rzeczywiście korzystnie wpływa na ludzki organizm?

Czego nie może zabraknąć w diecie wegetariańskiej?

Gdy eliminujemy z naszego jadłospisu mięso, pamiętajmy o tym, że składniki, których nam ono dostarczało powinny być zamienione na inne o podobnym działaniu, tak, aby nasza dieta była odpowiednio zbilansowana i zapewniała naszemu organizmowi wszystko, czego potrzebuje do prawidłowego wzrostu i funkcjonowania.

Białko w diecie wegetariańskiej

Mięso jest przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, które jest niezbędne do budowy nowych i odbudowy zużytych komórek, jak również do regulacji wielu procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Gdy rezygnujemy z mięsa, musimy poszukać białka w innych produktach; znajdziemy je w jajkach, mleku i jego przetworach (kefir, jogurt, sery), roślinach strączkowych (soja, różne odmiany fasoli, soczewica, groch, ciecierzyca, bób) oraz w orzechach, płatkach owsianych i kaszy gryczanej. Stosunkowo duże ilości białka potrzebują dzieci, rekonwalescenci i kobiety w ciąży.

Zobacz też: Wegetariańskie zamienniki mięsa

Pamiętaj o żelazie!

Bardzo ważnym składnikiem mięsa, który również odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu jest żelazo, najważniejszy składnik czerwonego barwnika krwi - hemoglobiny.

Najwięcej żelaza oprócz produktów mięsnych zawierają: żółtko jaj, pełne ziarna zbóż (mąka i chleb z pełnego przemiału, kasze gruboziarniste, otręby i zarodki pszenne), kakao w proszku, drożdże, warzywa strączkowe, brokuły, szpinak i boćwina, suszone warzywa, owoce i grzyby, pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy laskowe i natka pietruszki. W przypadku produktów roślinnych bogatych w żelazo, w celu zwiększenia wchłaniania tego składnika ważne jest, aby równolegle z nimi spożywać pokarmy bogate w witaminę C. Grupami narażonymi na niedobór żelaza są oprócz wegetarian osoby starsze. Kolejnym składnikiem, w który uboga jest dieta bezmięsna jest witamina B12, która występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego; znaleźć ją też można w jajach, mleku i serach.

5 (głównych) zalet wegetariańskiej diety

1. Eliminacja mięsa obniża ilość nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, dostarczanych z pożywieniem, które są główną przyczyną miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych.

2. Dieta bogata w pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce i warzywa zapewnia nam odpowiednie spożycie błonnika pokarmowego, który obniża ryzyko miażdżycy, cukrzycy, nowotworów, otyłości oraz przeciwdziała zaparciom.

3. Wzrost spożycia owoców i warzyw, charakterystyczny dla diety wegetariańskiej, przyczynia się znacząco do zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka.

4. Spożywanie produktów bogatych w witaminy i składniki mineralne poprawia stan naszej cery, włosów i paznokci.

 5. Poprawia się samopoczucie, zwiększa się energia i siły witalne.

Według specjalistów dieta bezmięsna może odegrać znaczącą rolę w leczeniu i profilaktyce współczesnych chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie czy nowotwory jelita grubego.

Wegetarianie żyją dłużej

Wegetarianie mają znacznie mniejsze ryzyko pojawienia się tych chorób, a w konsekwencji żyją oni dłużej. Stosowanie diety wegetariańskiej może przyczynić się do ochrony przed wieloma schorzeniami i innymi wyniszczającymi problemami zdrowotnymi.

Nowa dieta na wiosnę?

Nie bez powodu na datę obchodów Dnia Bez Mięsa wybrano 20 marca. Jest to bowiem dzień poprzedzający nastanie kalendarzowej wiosny, a wiosna to najlepsza pora w roku na zmianę diety i wzbogacenie jej o wartościowe dla naszego zdrowia produkty. Warto więc w ten specjalny dzień, korzystając z przepisów wegetariańskich, poeksperymentować w kuchni i samemu przyrządzić coś bezmięsnego.

Więcej informacji na temat Dnia bez Mięsa : http://www.meatout.org/

Zobacz też: Top 5 produktów żywności ekologicznej

Autor: Renata Szopa

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (6)
/7 lat temu
1 dzień to dobry początek. Wielu tzw. "mięsożerców" ("uwielbia" takie określenia) nie wyobraża sobie nawet dnia bez steku, szyneczki czy kiełbaski. Warto zobaczyć,że to nie takie trudne. Zresztą samo niejedzenie mięsa to nie wegetarianizm. Miałem kolegę, który nie mógł na większość gatunków mięsa nawet patrzeć, ale trudno powiedzieć, żeby był wege.
/7 lat temu
co prawda jestem daleka od popierania wegetarianizmu, ale znaczne ograniczenie mięsa jest jak najbardziej okej :)
/7 lat temu
Nie wyobrażam sobie, żeby nie jeść mięsa :) Wg mnie to duże wyrzeczenie.
POKAŻ KOMENTARZE (3)