Sygnały alarmujące o niedoborach w organizmie – co mówi nasze ciało?

Wypadanie włosów, pękanie kącików ust (zajady), zmęczenie czy skurcze mięśni to często pierwsze objawy niedoboru pewnych składników odżywczych. Należy wówczas wzbogacić dietę w odpowiednie produkty. Sprawdź, jakie sygnały wysyła Twój organizm!
/ 13.06.2013 12:23

Włosy i paznokcie

Jeśli włosy wypadają, a paznokcie rozdwajają się i kruszą, to sygnał, że w diecie może brakować witamin i minerałów ważnych dla ich kondycji.

Zarówno włosy, jak i paznokcie lubią witaminy z grupy B, biotynę, żelazo, witaminę A, cynk, krzem, magnez i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Co zatem jeść? Produkty zbożowe z pełnego ziarna, żółtka jaj, mleko, drożdże, oleje roślinne, warzywa i owoce o czerwonej i pomarańczowej skórce, warzywa o zielonych liściach (sałatę, szpinak, brukselkę, brokuły, kapustę), nasiona roślin strączkowych i orzechy.

Zajady

Pękające kąciki ust mogą sygnalizować niedobór ryboflawiny (witaminy B2). Niewielkie jej ilości produkowane są przez bakterie żyjące w jelicie grubym.

Głównym źródłem pokarmowym ryboflawiny są mleko i jego przetwory, wątróbka, nerki oraz jaja.

Problemy ze skórą

Mało elastyczna i sprężysta skóra mogą oznaczać niedobór witaminy C i cynku. Substancje te biorą udział w odtwarzaniu kolagenu, zapewniają prawidłowe funkcjonowanie systemu naczyń krwionośnych w skórze, co usprawnia obieg krwi i substancji odżywczych.

Aby poprawić kondycję skóry, warto spożywać otręby, pieczywo z mąki pełnoziarnistej, nasiona, ryby, warzywa i owoce.

Zobacz też: Dietetyczna pielęgnacja skóry, włosów i paznokci

Skurcze mięśni

Drżenie i skurcze mięśni to sygnał, że organizmowi brakuje magnezu. Objawy te potęguje często zbyt duże spożywanie kawy, która sprzyja wypłukiwaniu magnezu z organizmu.

Jeśli zauważamy u siebie takie objawy, warto abyśmy wzbogacili dietę w pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, kakao i orzechy.

Apatia, osłabienie i zmęczenie

Przedłużające się osłabienie i zmęczenie mogą być wynikiem niedoboru żelaza, potasu i witamin z grupy B.

Włącz do diety większe ilości mięsa będącego źródłem dobrze przyswajalnego żelaza hemowego, żółtka jaj, ciemnozielone warzywa i jagody goji. Dla uzupełnienia witamin z grupy B przyda się również mleko i jego przetwory, orzechy, ryby i rośliny strączkowe. Potasu zaś dostarczą banany, awokado, ziemniaki, suszone morele i pomidory.

Nagłe zmęczenie pojawiające się w ciągu dnia może być również wynikiem niedoboru wody w organizmie. Mózg jest bowiem jednym z najbardziej uwodnionych narządów w organizmie. Jej brak skutkuje gorszym dotlenieniem komórek mózgowych, a to powoduje ospałość, zmęczenie oraz znaczne pogorszenie koncentracji. Woda wspomaga również przewodzenie impulsów nerwowych, a więc wpływa na jakość i szybkość procesu myślenia.

Problemy z sercem

Niewłaściwa praca układu sercowo-naczyniowego może być również wynikiem niedoboru niektórych składników odżywczych. Problemy z ciśnieniem i arytmia mogą wiązać się z niedoborem magnezu i potasu. Ściany naczyń krwionośnych wzmacnia również witamina C.

Warto zadbać o to, by w diecie pojawiało się wiele warzyw oraz granatowych i czerwonych owoców.

Zobacz też: Witamina C – więcej niż odporność