Cukier kokosowy - zdrowa alternatywa dla cukru? Poznaj naszą opinię!

Olej kokosowy, mleko kokosowe, woda kokosowa…Do produktów z kokosa dołączył cukier kokosowy promowany jako zdrowszy zamiennik cukru. Czy warto wprowadzić go do diety? Czy też to kolejny niepotrzebny, drogi, ale modny produkt?
Barbara Dąbrowska aktualizacja: tydzień temu
cukier kokosowy fot. Fotolia

Czym jest cukier kokosowy?

Cukier kokosowy powstaje z wydzieliny kwiatostanów palmy kokosowej, dlatego nazywany jest także cukrem palmowym. Można spotkać się także z egzotyczną nazwą gula java.

Jakie ma właściwości?

Cukier kokosowy ma kremowy, lekko brązowy kolor i charakterystyczny kokosowy zapach. Jego smak przypomina karmel, dlatego docenią go wielbiciele wyrafinowanych deserów. Kucharze stosują cukier kokosowy także ze względu na jego właściwości kulinarne.  Ma on niską temperaturę topnienia, a jednocześnie bardzo wysoką temperaturę spalania, dlatego idealnie nadaje się do wszelkiego rodzaju wypieków.

Cena cukru palmowego zaczyna się od 30 zł za kilogram i dochodzi nawet do 70-80 zł. Cukier kokosowy dostępny jest przede wszystkim w stacjonarnych i internetowych sklepach z żywnością ekologiczną.

Przeczytaj opinie o cukrze kokosowym!

Skład cukru palmowego

Cukier kokosowy składem niewiele różni się od zwykłego cukru stołowego. Jego podstawowym składnikiem jest sacharoza, czyli dokładnie ten sam związek, którym słodzisz herbatę. W zależności od odmiany, wieku palmy kokosowej i sposobu pozyskiwania wydzieliny kwiatostanów zawartość sacharozy może wahać się w granicach 70-80%. Pozostałe cukry proste obecne w cukrze kokosowym to glukoza i fruktoza (od 3 do 9%).

Cukier kokosowy jest produktem nierafinowanym, dlatego w stosunku do białego cukru zawiera więcej składników mineralnych takich jak:

  • wapń,
  • cynk,
  • potas.

Cukier kokosowy zawiera także niewielkie ilości witaminy B1 oraz witaminy C. Warto jednak uświadomić sobie, że wartość odżywcza produktów spożywczych podawana jest na 100 g. Spożywanie tak dużej ilości cukrów prostych w żadnej postaci nie jest wskazane dla zdrowia człowieka.  

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby ograniczyć spożycie cukrów prostych do 5% całodobowego zapotrzebowania energetycznego.Oznacza to, że kobieta o zapotrzebowaniu na poziomie 2000 kcal może w sumie spożyć 5 łyżeczek cukru ze wszystkich źródeł. Jaką część z tego może stanowić cukier kokosowy? Nie więcej niż 2-3 łyżeczki! Przy takim spożyciu zawartość witamin i minerałów w cukrze palmowym nie będzie miała większego znaczenia.

Indeks glikemiczny i kalorie

Cukier kokosowy dostarcza praktycznie tyle samo kalorii (kcal) co cukier biały, czyli około 20 kcal w łyżeczce. Internet aż huczy od stwierdzeń, że cukier kokosowy ma niski indeks glikemiczny, jednak nie potwierdza tego Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne.

Indeks glikemiczny cukru kokosowego opublikowany na stronie Uniwersytetu w Sydney wynosi 54, podczas gdy indeks glikemiczny sacharozy (cukier stołowy) przyjmuje wartość 68. Różnica nie jest znacząca. W związku z tym cukier kokosowy nie jest bezpieczny dla cukrzyków i osób z insulinoopornością. Nie jest to także wskazany zamiennik cukru dla osób na diecie odchudzającej.

Cukier kokosowy należy traktować dokładnie tak samo jak biały cukier, a do wszelkich informacji pojawiających się na jego temat warto podchodzić sceptycznie.

Dowiedz się więcej o produktach z kokosa:
Nie ma drugiej takiej mąki! Mąka kokosowa - co ją wyróżnia?
Olej kokosowy jak smalec? Eksperci ostrzegają przed jego negatywnym działaniem
7 powodów, dla których warto pić wodę kokosową
 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/tydzień temu
zamiast szukać zamiennika cukru lepiej w ogóle z niego zrezygnować!