nektarynka indeks glikemiczny fot. Adobe Stock, Olena Rudo

Indeks glikemiczny nektarynki. Jak nektarynki wpływają na poziom cukru we krwi?

Nektarynki mają niski indeks glikemiczny (IG) równy 43. Indeks glikemiczny nektarynek jest jednak wyższy niż np. owoców jagodowych. Nektaryny nie dostarczają wiele cukru i mają niski ładunek glikemiczny, więc mogą jeść je cukrzycy, osoby z insulinoopornością i problemami z glikemią. Nektaryny twardsze i mniej dojrzałe mają niższy IG, niż nektarynki słodkie i soczyste.
/ 07.09.2022 06:01
nektarynka indeks glikemiczny fot. Adobe Stock, Olena Rudo

Nektarynki mają niski indeks glikemiczny, więc mogą jeść je cukrzycy, insulinooporni i osoby przestrzegające diety z niskim IG. Sprawdź, jak nektaryny wpływają na poziom cukru i poznaj sposoby na utrzymanie ich niskiego IG.

Spis treści:

  1. Nektarynka – indeks glikemiczny
  2. Nektarynka – zawartość cukru i węglowodanów
  3. Nektarynka a cukrzyca. Czy cukrzycy mogą jeść nektarynki?
  4. Jak jeść nektaryny, by zachować niski indeks glikemiczny?

Nektarynka – indeks glikemiczny

Nektarynki mają indeks glikemiczny równy 43. Ta wartość IG klasyfikuje je w zakresie niskiego indeksu glikemicznego. Choć nektaryny nie mają wysokiego IG, w porównaniu do innych owoców, nie jest on też najniższy. Owoce jagodowe (porzeczki, agrest, truskawki) mają nawet dwa razy niższy indeks glikemiczny niż nektaryny.

Ładunek glikemiczny nektarynek

Dla osób z insulinoopornością, cukrzycą, i innych osób stosujących dietę z niskim IG, bardziej przydatną wartością niż indeks glikemiczny, może okazać się ładunek glikemiczny. To parametr, który bierze pod uwagę konkretną i realną do zjedzenia porcję produktu, a nie porcję o zawartości 50 g węglowodanów przyswajalnych, jak indeks glikemiczny.

Nektarynki mają ładunek glikemiczny równy 6, dla porcji dostarczającej 15 g węglowodanów, czyli dla ok. 200 g nektarynek. Oznacza to, że jedzenie nektaryn naprawdę nie podnosi znacząco cukru we krwi.

Nektarynka – zawartość cukru i węglowodanów

Nektarynki nie zawierają dużo cukru w porównaniu np. do banana, mango, czy fig. Porównując je do truskawek, borówek i jagód, to jednak owoce wysokocukrowe. Oto dokładna zawartość poszczególnych węglowodanów w 100 g nektarynek:

  • węglowodany ogółem: 9,42 g, w tym:
    • błonnik pokarmowy: 1,5 g
      • błonnik rozpuszczalny: 0,6 g,
      • błonnik nierozpuszczalny: 0,9 g,
    • cukry ogółem (proste i dwucukry): 7,89 g,
      • sacharoza: 4,83 g,
      • glukoza: 1,67 g,
      • fruktoza: 1,39 g,
    • skrobia: 0,07 g.

Nektarynka a cukrzyca. Czy cukrzycy mogą jeść nektarynki?

Nektarynki to owoce przyjazne diabetykom. Cukrzycy mogą jeść nektarynki, jednak nie powinni przesadzać z ich spożyciem: też zawierają one cukry podnoszące glukozę we krwi.

Jeden wymiennik węglowodanowy (1 WW), jednostka przydatna dla cukrzyków, to 127 g nektarynek. Dokładnie tyle waży jedna duża nektarynka. To idealna jednorazowa porcja dla diabetyka. Operowanie wymiennikami węglowodanowymi przy wyliczaniu porcji nektarynek  (i nie tylko) pozwala na lepszą kontrolę węglowodanów w diecie cukrzycowej.

nektarynka a cukrzycafot. Cukrzycy mogą jeść nektarynki/ Adobe Stock, Sea Wave

Jak jeść nektaryny, by zachować niski indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny nie jest stały dla danego produktu spożywczego. Może zmieniać się pod wpływem zewnętrznych czynników i sposobu obróbki. Bób ze skórką ma np. o wiele niższy IG, niż bób bez skórki. Mus jabłkowy to znacznie wyższy IG, niż świeże jabłko. Podobne parametry dotyczą nektarynek. Żeby zachować najniższy IG nektaryn:

  • wybieraj twardsze owoce,
  • jedz nektarynki w całości, nie blenduj ich i nie krój na bardzo małe kawałki,
  • jedz nektarynki ze skórką, która jest źródłem błonnika poprawiającego IG,
  • wybieraj mniej dojrzałe i soczyste nektarynki, jeśli zależy ci na najniższym IG.

Jeśli chcesz, by nektaryny jak najmniej podniosły ci cukier we krwi, zjadaj je równolegle ze źródłem tłuszczu i białka, np. nektarynka z jogurtem naturalnym i migdałami podnosi cukier wolniej, niż zjedzenie pojedynczej nektarynki.

Czytaj także:
Bób a cukrzyca. Jak obniżyć indeks glikemiczny bobu, by mogli jeść go cukrzycy?
Wielka pomyłka naukowców na temat arbuza. Przez lata źle oceniano jego właściwości
Truskawki a cukrzyca i insulinooporność. Czy przy problemach z cukrem poleca się jedzenie truskawek?
Czereśnie a cukrzyca. Ile czereśni mogą zjeść bezpiecznie diabetycy?