POLECAMY

Kwas omega-3

Kwas omega-3 - cudowny lek o niepewnym statusie czy niezbędny naszemu organizmowi kwas tłuszczowy? Zdecydowanie to drugie. A właściwości kwasu omega-3 w istocie są cudowne.
Kwas omega-3

We właściwym żywieniu dużą rolę odgrywa ilość i jakość spożywanych tłuszczów. Tłuszcze mogą być nasycone (są one niekorzystne dla naszego zdrowia, sporo zawiera ich np. mięso), nienasycone (w skrócie NNKT, mają właściwości uzdrawiające, występują np. w oliwie z oliwek) oraz wielonienasycone (np. w oleju z ziaren słonecznika, niezbędne w żywieniu). Jedzenie zawiera wszystkie 3 rodzaje tłuszczów, których powinniśmy dostarczać sobie w proporcjach mniej-więcej 1/3.

Zobacz także: Ryby - niedocenione źródło zdrowia

Niezbędne tłuszcze nienasycone

Wśród tłuszczów nienasyconych znajdują się kwas linowy (Omega-6) oraz kwas alfa-linowy (Omega-3). Kwasu omega-6 powinno być w naszym żywieniu więcej niż kwasu omega-3 (proporcja 2/1). Oba te kwasy są naszemu organizmowi niezbędne. Zwiększają odporność, zmniejszają ryzyko wystąpienia takich chorób jak alergie, miażdżyca, Alzheimer, reumatyzm, ślepota, infekcje, nowotwory (np. rak wątroby), depresje, obniżają też poziom cholesterolu i ciśnienie.

Kwas omega-3 wpływa korzystnie na działanie mózgu, jest niezbędny dla budowy kory mózgowej oraz siatkówki oka.

Większość ludzi cierpi na niedobór obu tych kwasów – nasze organizmy nie są ich w stanie wytworzyć samodzielnie, a nie zawsze umiemy dostarczyć ich sobie w pożywieniu, jemy bowiem mało ryb.

Kwasy tłuszczowe omega-3 zawierają poza tym związki podatne na uszkodzenia podczas obróbki pokarmu, np. gotowania. Należy również unikać smażenia ryb.

Gdzie znaleźć kwas omega-3?

Źródłem kwasu omega-3 są tłuste ryby morskie (zwłaszcza drapieżne), takie jak: śledź, halibut, dorsz, makrela, łosoś, sardynki, tuńczyk oraz tran rybi, olej lniany, rzepakowy, z dyni, z konopi, nasiona i orzechy. Nic dziwnego, że Japończycy, którym narodowa kuchnia zapewnia spore ilości ryb w pożywieniu, mają trzy razy wyższy poziom tłuszczów omega-3 niż mieszkańcy innych krajów, a Eskimosi niezwykle rzadko chorują na serce.

Kwas omega-3 jest też polecany w diecie kobiety ciężarnej. Dzięki niemu niemowlę rodzi się większe i zdrowsze, a dzieci rozwijają się szybciej i sprawniej.

O niedoborze kwasu omega-3 mogą świadczyć:

  • stany zapalne, infekcje,
  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • wysokie ciśnienie,
  • sucha skóra,
  • problemy ze wzrokiem,
  • cierpnięcie kończyn.

Odpowiednią ilość kwasu omega-3 mogą zapewnić: łyżeczka oleju lnianego dziennie lub dwie porcje ryb tygodniowo. Chyba, że jesteśmy wielbicielami tranu, który – jak się okazuje – faktycznie jest bardzo zdrowy. Pozostają jeszcze suplementy, polecane zwłaszcza w leczeniu chorób i profilaktyce. Ilość kwasu nie powinna przekraczać 1 g dziennie. Sygnałami przedawkowania mogą być: krwawienie z nosa i dziąseł, nudności.

Zobacz także: Ryby - tabela kalorii i zawartości tłuszczu

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (13)
/2 lata temu
Dla mnie bardzo ważny jest kwas omega 3 - spożywma mało ryb bo najzwyczajniej w świecie ich nie lubię. Dlatego też polecam gol omega od olimp labsu - świetny zestaw witamin!
/4 lata temu
zrobiłam przegląd różnych suplementów z kwasami omega i ta cormega 1000 wypadła najciekawiej, najkorzystniej. muszę się w nią zaopatrzyć :) bardzo dużo dobrego przynoszą te kwasy, dobrze jest je zażywać!
/4 lata temu
ja również wolę suplementację niż rozpisywanie jadłospisu na każdy dzień z troską żeby moja dieta zawierała wszystkie niezbędne elementy. ta cormega 1000 jest całkiem spoko. słyszałam o niej, mama kiedyś przyniosła do domu no i zażywamy i ja, i mama, i również siostra :)
POKAŻ KOMENTARZE (10)