Osoby z ortoreksją całą swoją uwagę skupiają na tym, co jedzą, ile to ma składników odżywczych i czy spełnia wymagania ekologicznej żywności /fot. Fotolia fot. Fotolia

Jak zmniejszyć kaloryczność potraw i zachować składniki odżywcze?

Niewiele osób wie, jak prawidłowo przeprowadzać obróbkę technologiczną produktów na poszczególnych etapach produkcji. Wiedza ta jest niezbędna do zachowania możliwie jak najwyższej zawartości poszczególnych składników odżywczych oraz odpowiedniej (niższej) kaloryczności przygotowywanych potraw.
/ 05.10.2011 14:19
Osoby z ortoreksją całą swoją uwagę skupiają na tym, co jedzą, ile to ma składników odżywczych i czy spełnia wymagania ekologicznej żywności /fot. Fotolia fot. Fotolia

W celu uzyskania pożądanych efektów należy stosować się do kilku prostych wskazówek.

Zobacz także: Kaloryczność makaronu i pieczywa - plansze do wydrukowania

Najzdrowsze sposoby przyrządzania posiłków:

  • gotowanie na parze lub w małej ilości wody (bez dodatku tłuszczu, cukru i soli),
  • duszenie ( bez uprzedniego obsmażania na tłuszczu),
  • pieczenie w folii (bez tłuszczu) 180-250 st. C,
  • grillowanie.

Unikać smażenia! A jeśli już to smażyć beztłuszczowo w temp. 160-180 st. C!

Warzywa i owoce należy:

  • płukać szybko i dokładnie w zimnej wodzie - nie moczyć! (wyjątek -  nasiona roślin strączkowych);
  • wrzucać do wrzątku (wyjątek - warzywa zielone) i gotować w małej ilości wody pod przykryciem (wyjątek - warzywa kapustne) nie przedłużając czasu gotowania ponad niezbędne minimum;
  • przyrządzać na krótko przed spożyciem i spożywać bezpośrednio po przygotowaniu (przetrzymywanie w podwyższonej temperaturze sprzyja tworzeniu szkodliwych związków - nitrozoamin).

Mleko (niesterylizowane) należy zagotować i po szybkim schłodzeniu przechowywać w lodówce, używać do zabielania zup i sosów - unikać śmietany! 

Mięso i ryby świeże przeznaczone do:

  • gotowania wkładamy do wrzącej osolonej wody co powoduje ścięcie się zewnętrznej części białka, która zapobiega wyciekaniu soku na zewnątrz;

  • smażenia (bez panierki) należy kłaść na dobrze rozgrzaną patelnię, co chroni przed wysiękaniem mięsnego soku ograniczając straty skł. odżywczych; jednocześnie należy pamiętać by obróbka nie była zbyt długa ani drastyczna, gdyż sprzyja to wytworzeniu związków szkodliwych dla zdrowia;

Do smażenia używaj nowoczesnych patelni teflonowych lub stalowych o grubym dnie.

Zamrożone ryby i mięso należy rozmrażać powoli w temp. 0-8 stopni C, następnie umyć w ciepłej wodzie i osuszyć, obrabiać termicznie.

Zobacz także: Jak przygotować zdrowe posiłki?

Suche produkty pochodzenia roślinnego - mąka, kasze ryż należy przechowywać w suchych i przewiewnych pomieszczeniach.