Jak skomponować idealne śniadanie na jesień

Jesienią jak zwykle co trzeci Polak wyjdzie z domu bez śniadania. To błąd, bo odpowiednio skomponowany poranny posiłek pozwoli nam zdrowo i w dobrym nastroju przetrwać chłodniejsze dni. Sprawdź, co jeść na śniadanie, aby być w świetnej formie przez całą jesień.
/ 28.09.2010 15:38
Jednym z warzyw wzmagających seksualne żądze jest sałata

Zastrzyk energii

Aby na przekór chłodnym porankom aktywnie zacząć nowy dzień, musimy dostarczyć naszemu organizmowi porcję paliwa w postaci węglowodanów. Niestety tej roli nie spełnią dobrze cukry proste, zawarte w słodyczach, dżemach, bułeczkach i słodkich rogalikach. Takie węglowodany są błyskawicznie przyswajane przez organizm, potem jednak poziom cukru we krwi spada gwałtownie w krótkim czasie, dlatego stajemy się ospali i… znowu głodni. W roli paliwa dla naszego organizmu świetnie sprawdzą się natomiast węglowodany złożone, zawarte w razowym pieczywie, pełnoziarnistych płatkach czy owsiance. Uwaga na popularne słodkie płatki śniadaniowe i gotowe muesli. Zawierają one mnóstwo cukrów prostych i wbrew reklamom nie dostarczą nam energii na cały dzień a co najwyżej kilka dodatkowych kilogramów. Znacznie zdrowiej jest pomieszać zwykłe płatki owsiane z odrobiną orzechów i suszonych owoców.

Niezbędny budulec

W czasie snu w naszym organizmie zachodzi intensywna przemiana białek i aminokwasów, dlatego w porannym posiłku powinny się obowiązkowo znaleźć produkty będące dobrym źródłem pełnowartościowego białka. Może być to mleko, jogurt, chuda wędlina lub ryby. Dla wegetarian dobrym rozwiązaniem będzie wypicie mleka sojowego lub zjedzenie serka tofu.

Polecamy: Piramida zdrowia

Kawa czy herbata

To, czym popijemy śniadanie jest równie ważne jak to, co znajdzie się na talerzu. Dla wielu osób poranna kawa jest najlepszym lekiem na jesienną szarugę i nie musimy sobie tej drobnej przyjemności odmawiać, pod warunkiem przestrzegania kilku zasad. Nigdy nie należy pić kawy na pusty żołądek, najlepiej ograniczyć jej spożycie do 2 filiżanek dziennie a każdą filiżankę popijać szklanką wody, ponieważ kawa odwadnia organizm. Herbata też ma delikatne działanie odwadniające, dlatego po niej również przyda się szklanka wody, np. z plasterkiem cytryny. Jeśli mamy ochotę na sok, koniecznie wybierzmy ten naturalnie wyciskany zamiast sztucznego, z kartonika. W tej chwili w większości sklepów spożywczych można znaleźć tzw. „jednodniowe”, świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców.

Szczególnie ważne jesienią

Warzywa i owoce powinniśmy jeść przez cały rok, ale jesienią, kiedy spada nasza odporność, szczególnie potrzebujemy witamin i mikroelementów. Dlatego zadbajmy o to, żeby w każdym śniadaniu znalazła się porcja warzyw lub owoców. Jesienią warto jeść szczególnie bogatą w witaminę C paprykę. 75 gram tego warzywa wystarczy, żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminę C.

Na koniec warto przypomnieć, że prawidłowo skomponowane śniadanie może uchronić nas przed nadwagą, wrzodami trawiennymi, a nawet jesienną depresją. Pozostaje tylko usiąść do stołu. Smacznego.

Polecamy: Dieta dla cierpiących na chorobę wrzodową

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)