Witamina na jesień

Jesień to okres szczególnego narażenia na działanie szkodliwych bakterii i wirusów. Częste zmiany temperatury i plucha za oknem nie sprzyjają naszej odporności, warto więc wzmocnić organizm poprzez dietę. Naszą barierę przed chorobotwórczymi „intruzami” wzmocni żywieniowa „perełka” – witamina C. Gdzie jej szukać?
/ 03.09.2010 14:38
Czy wiesz, gdzie szukać witaminy jesieni?

Wzmacnianie przez odżywianie

Kwas askorbinowy, czyli inna nazwa witaminy C, wspomaga uszczelnianie naczyń krwionośnych, przez co przenikanie chorobotwórczych mikroorganizmów jest utrudnione. Niestety niedobory tej witaminy często obserwuje się w okresie jesienno-zimowym, kiedy to o wiele trudniej jest o świeże warzywa i owoce. Jak zadbać o prawidłową ilość witaminy C, aby nie sięgać po suplementy diety. Witaminę C znajdziemy w wielu produktach, musimy tylko nauczyć się, gdzie jej szukać.

Co do koszyka?

Sporo tego cennego składnika zawierają jagody (doskonale sprawdzą się także owoce mrożone, gdyż witamina C jest odporna na działanie niskich temperatur), cytrusy, kiwi. Z warzyw możemy pokusić się o: zieloną pietruszkę, paprykę, kapustę czy chrzan. Źródłem tej witaminy są owoce dzikiej róży –warto więc pozwolić sobie od czasu do czasu na herbatkę na jej bazie. Dobrym źródłem tej witaminy są także owoce żurawiny. Jeśli na śniadanie preferujemy płatki mesli, możemy dosypać łyżkę czy dwie suszonego smakołyku. Jeśli nie, warto spróbować żurawiny w formie przekąski między posiłkami.

Polecamy: Lecznicze działanie ziół

Jesień – czas na „kwaszonki”

Kwaszenie warzyw i owoców pozwala na bardzo dobre zachowanie witaminy C w produkcie. Jeśli więc nie mamy pomysłu na dodatek do jesiennego obiadu – zdrową propozycją będzie sałatka z kwaszonej kapusty i marchewki z dodatkiem oleju rzepakowego (dobre źródło wzmacniającego odporność kwasu omega-3) i soku z cytryny (zawierającego witaminę C).

Zachowaj letnie smakołyki na dłużej

Jeśli dysponujesz sporą zamrażarką warto zapamiętać nie tylko smak, ale i wartość żywieniową, jaką niosą za sobą owoce lata. Truskawki, jagody, maliny, agrest, czarne i czerwone porzeczki są doskonałym źródłem witamin (nie tylko witaminy C). Łatwo też poddają się procesowi mrożenia i rozmrażania (smak praktycznie nie ulega zmianie). Co więcej, straty witamin w tym procesie są nieznaczne. Chyba warto przypomnieć sobie smak letniego kompotu, gdy za oknem deszcz i nieprzyjemny wiatr? Owocowy aromat z pewnością doskonale wkomponuje się także w smak domowego ciasta.

Przeczytaj również: Co jeść, aby mieć piękną cerę?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/22.12.2010 16:45
a czy cytryny można jeść bez ograniczenia? nie psują żołądka? w końcu to kwas
/11.10.2010 09:34
a ja polecam gorącą czekoladę, ale taką co się samemu robi: pół tabliczki gorzkiej czekolady rozpuszczamy w gorącym mleku i jest. Bez cukru, a jest gęsta, pożywna i jak wszyscy wiedzą zapobiega depresji ! ;D
/03.10.2010 22:41
[quote=kasiuniaz] a jak dla mnie ciepła herbatka z cytrynką jest perfekcyjna.[/quote]Zgadzam się, tylko dodaję do niej jeszcze łyżkę miodu:)
POKAŻ KOMENTARZE (2)