Jak się nie odżywiać – choroby dietozależne

Jak się nie odżywiać – choroby dietozależne

W związku z ciągłym biegiem i napiętym stylem życia, coraz częściej zaniedbujemy swoją dietę i coraz częściej czujemy tego skutki. Medycyna wyróżnia ponad 80 jednostek chorobowych, na które wpływ ma niewłaściwe odżywianie. Choroby te określa się wspólnym mianem chorób dietozależnych. Należą do nich między innymi choroby układu krążenia, cukrzyca, niektóre choroby przewodu pokarmowego, osteoporoza, otyłość, nowotwory oraz niedokrwistości niedoborowe.
/ 08.11.2010 12:39
Jak się nie odżywiać – choroby dietozależne

Smutne statystyki

Polskie dane epidemiologiczne wykazują, że największa zachorowalność dotyczy choroby niedokrwiennej serca (280/100 tys. w 1995 r.). Większość zgonów w tej grupie (blisko 80%) była skutkiem choroby wieńcowej. Również inne choroby układu krążenia wyraźnie odznaczają się w statystykach - współczynnik umieralności z powodu nadciśnienia tętniczego wynosi 21/100 tys. (1991 rok). Dane Instytutu Żywności i Żywienia wskazują, że rocznie udar mózgu występuje u ok. 70 tys. ludzi, a nadciśnienie tętnicze dotyczy około 3 milionów osób. Choroby nowotworowe rocznie dotykają 26 tys. osób. Coraz większe żniwo zbiera także cukrzyca typu II - choruje na nią lub podlega zachorowaniu blisko 3 mln osób. Nierzadkie są także przypadki kamicy pęcherzyka żółciowego – ok. 400 – 600 tysięcy.

Choroby układu krążenia są główną przyczyną zgonów na świecie!

Gdzie popełniamy błąd?

Praktycznie na każdym kroku. Dzisiejsze trendy w „modzie kuchennej” sprawiają, że spożywamy stanowczo za dużo produktów wysokoenergetycznych oraz tłuszczy zwierzęcych. Natomiast za mało „dobrych” tłuszczy wielonienasyconych oraz warzyw i owoców. Te błędy dietetyczne przyczyniają się do otyłości, rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, takich jak choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze czy udary, a także cukrzycy typu II.

Czytaj także: Skąd się bierze cukrzyca typu II?

Nadużywamy także soli i produktów bogatosodowych, które również wpływają na rozwój nadciśnienia tętniczego. To właśnie ono jest głównym czynnikiem ryzyka wystąpienia udaru mózgu, który rok rocznie zabija ponad 5 milionów osób na świecie.

Polecamy: Ogranicz sól - walcz z nadciśnieniem tętniczym!

Z powodu naszej diety cierpi także układ trawienny. Wysokie spożycie tłuszczu obciąża wątrobę i sprzyja powstaniu nowotworu jelita grubego. Nadużywanie ostrych przypraw oraz soli kuchennej niekorzystnie wpływa na błonę śluzową przełyku i żołądka powodując stany zapalne tych narządów.

Jak możemy sobie pomóc?

Przede wszystkim zmieniając nawyki żywieniowe, ograniczając spożycie produktów, które nam szkodzą na rzecz zwiększenia konsumpcji tych, które nam pomagają. I tak zamiast tłustego mięsa jedzmy rośliny strączkowe – zawierają one nie mniej białka, a dodatkowo wykazują działanie przeciwmiażdżycowe. Kluczem do sukcesu są warzywa i owoce. Zawierają one witaminy i mikroelementy, które wywierają ochronne działanie na serce, mózg i kości.