Jak kupić dobrego karpia? Mamy dla was kilka praktycznych rad

Co jest lepsze: duży czy mały karp? Czy kupowanie żywego karpia jest dobrym pomysłem?
/ 11 miesięcy temu
Jak kupić dobrego karpia? Mamy dla was kilka praktycznych rad fot. Fotolia.pl

Wśród polskich konsumentów najpopularniejsze są karpie o masie od 1 do 2 kg. Okazuje się, że wielkość karpia nie ma jednak wpływu na jego smak. Karp jest rybą, która dojrzewa późno i przez pierwsze lata wzrostu buduje przede wszystkim swoje mięśnie. Dla smaku karpia niewielkie znaczenie mają również występujące różnice w ubarwieniu oraz ilości łusek, które zależą od rasy i odmiany ryby.

Mięso karpia jest białe, z różowym lub żółtym odcieniem, delikatne, soczyste i odznacza się specyficznym aromatem. Karp ma grube międzymięśniowe ości (99 sztuk), rozmieszczonych w okolicy płetwy grzbietowej i części ogonowej.

Jak kupować karpia?

Warto zdać sobie sprawę, że wartości odżywcze i smakowe karpia zależą od tego, czym był karmiony. Jeśli spożywał kiepskiej jakości paszą, to będzie zawierał więcej tłuszczu niż białka. Wartościowy karp nie może rosnąć zbyt szybko. Dobra ryba powinna być karmiona przez trzy sezony naturalną paszą (tyle trwa optymalny cykl hodowli karpia).

Dlatego przy wyborze ryby na wigilijny stół warto zapytać o jej pochodzenie i wiek. Każdy sprzedawca powinien udostępnić takie informacje na żądanie klienta.

Czy warto kupować żywego karpia?

Z punktu widzenia jakości mięsa nie ma potrzeby zabijania karpia tuż przed jego przyrządzeniem. Wręcz przeciwnie, ryba podduszona w reklamówce i w ciasnym zlewie narażona jest na dodatkowy stres. A to, że jakość mięsa zestresowanych zwierząt ulega pogorszeniu, zostało naukowo udowodnione.

Jak przechowywać karpia?

Ryba może być przechowywane w lodówce (+4°C) nie dłużej niż 1 dzień, a w zamrażarce (< -18°C) przez kilka miesięcy.

Walory dietetyczne karpia

Karp należy do średnio tłustych ryb, co nie jest jednoznaczne z ciężkostrawnością. Dużo zależy oczywiście od sposobu jego przyrządzenia, ale zasadniczo mięso karpia jest lekkostrawne i zalecane jako składnik zdrowej diety.

Karp zawiera dużą ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które przeciwdziałają m.in. rozwojowi chorób nowotworowych, wpływają korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego i krwionośnego.

Tak samo, jak inne ryby słodkowodne karp, jest źródłem dobrze przyswajalnego białka, którego zawartość w rybach kształtuje się na poziomie 16-20%. W skład białek mięsa ryb wchodzą zarówno albuminy, jak i globuliny, a w tkankach łącznych obecny jest kolagen. Skład aminokwasowy tych białek jest zbliżony do składu białek mięsa.

Mięso ryb charakteryzuje się wysoką zawartością składników mineralnych. Można znaleźć w nich wapń, fosfor, sód i potas, a w mniejszych ilościach fluor, jod i miedź. Z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach na uwagę zasługuje obecność witamin D i A. W tkankach ryb występują również niektóre witaminy z grupy B.

Zdrowe święta? Tak, z redakcją polki.pl! Zobacz więcej:

Masz cukrzycę? Oto 7 zasad, których powinnaś przestrzegać w święta
Jak przetrwać święta na diecie? 13 najważniejszych zasad
Rozważania dietetyka. Święta Bożego Narodzenia – najgorsza wymówka ever!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/2 lata temu
Karp karpiem, to zawsze jest zdrowe, ale gorzej z pierogami, bo to chyba najbardziej tuczy. Widziałem takie mini porady Malwiny, która teraz daje wykłady na kanale media expert i niektóre triki wykorzystam i w ogóle zacznę chyba bardziej tym się interesować.
/4 lata temu
Na rybach zupełnie sie nie znam dlatego dania rybne na wigilie zamawiam gotowe w restauracji Mekong w Krakowie.