Jajko użyte do maseczki powinno pochodzić z gospodarstwa rolnego, a nie supermarketu.

Jajka – fakty i mity

Wokół jajek, które są podstawą wielkanocnych potraw, narosło przez lata wiele mitów. Jak dużo jest w nich więc cholesterolu? Czy są zdrowe? Czym powinniśmy się kierować podczas kupowania jaj? Czy wszystkie jajka są takie same?
Jajko użyte do maseczki powinno pochodzić z gospodarstwa rolnego, a nie supermarketu.

Jakie jajka jemy?

Jaja towarzyszą człowiekowi od początku jego istnienia. Są bardzo bogatym źródłem substancji odżywczych i podstawą wielu potraw, w tym wielkanocnych. W Polsce najczęściej spożywa się jaja kurze, czasem też kacze, gęsie i przepiórcze (ostatnimi czasy wzrasta popularność jaj strusich). Jaja rybie zwane są ikrą – kawior jest uznawany za wyrafinowany przysmak.

Zobacz też: Czy jajko jest zdrowe?

Co drzemie w jajku?

Jajo kurze składa się średnio w 74,8% z wody, 12,6% z białka, 10,0% z tłuszczu (z czego 3,8% to tłuszcze jednonienasycone, 3,1% tłuszcze nasycone, 1,4% wielonienasycone, a ok. 0,42% to cholesterol), w 1,1% z węglowodanów (prawie wyłącznie cukrów prostych).

Ile cholesterolu jest w jajku?

Jaja są bogate w cholesterol. Średniej wielkości jajko zawiera 212 miligramów tej substancji. To całkiem sporo jak na jeden produkt. Pod tym względem jajo jest liderem. Danie składające się jednocześnie z wątróbki, krewetek i kaczego mięsa może mieć większą zawartość cholesterolu.

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stanowi on składnik potrzebny do syntezy wielu ważnych biologicznie czynnych cząsteczek, tj.: hormonów płciowych, witaminy D3 i jej metabolitów, glikozydów nasercowych oraz kwasów żółciowych. Jego obecność w błonach komórek nerwowych mózgu ma duże znaczenie dla funkcjonowania synaps. Istnieją też doniesienia, że odgrywa on dużą rolę w działaniu systemu odpornościowego.

Nadmiar cholesterolu jest oczywiście szkodliwy i może powodować choroby takie jak: miażdżyca, choroba wieńcowa i zawał serca, udar mózgu i miażdżyca zarostowa kończyn dolnych.

Nieprawdą jest, że cały cholesterol przedostaje się do układu krwionośnego i zwiększa jego stężenie we krwi. Większość cholesterolu znajdującego się w krwi produkowana jest w wątrobie z nasyconych kwasów tłuszczowych.

100 gramów jajek – czyli średnio 2 sztuki – mają około 147 kcal. Najbardziej zdradliwe są połączenia jaj z majonezem, gdyż przez to stają się one wysoce kaloryczne.

Jajko na śniadanie? Tak!

Jajka są dobre na śniadanie, nie tylko wielkanocne, ponieważ stabilizują poziom cukru we krwi i są w stanie nasycić nas na dłużej.

Jajka działają jak kapsułki o przedłużonym działaniu, podtrzymujące stały poziom cukru we krwi. Jest to szczególnie ważne dla dzieci w wieku szkolnym, które potrzebują stałego poziomu cukru we krwi, wspomagającego uczenie się podczas porannych godzin lekcyjnych.

Jem jajka – czy moje serce jest zagrożone?

Nieprawdą jest, że jajeczny posiłek zwiększa ryzyko choroby serca. Ostatnie badania wskazują, że umiarkowane spożycie jaj nie zwiększa ryzyka ataku serca i udaru.

Jaja są wysoko odżywczym pokarmem o małej zawartości kalorii, zawierają 13 niezbędnych witamin i minerałów, wzorcowe białko i antyoksydanty. Jaja zawierają też dużo witamin A, D oraz niektórych witamin z grupy B.

Które jajka wybrać?

Gdy kupujemy jajka, zwracajmy uwagę na ich pochodzenie i sposób hodowli kur niosek:

  • 0 to produkcja ekologiczna - najlepsza jakość;
  • 1 to chów wolno wybiegowy;
  • 2 to chów ściółkowy;
  • 3 to chów klatkowy;

Kolor jajek nie ma znaczenia. Kolor skorupki zależy od rasy kury, która je zniosła. Pod względem wartości odżywczych barwa jaja nie ma znaczenia ani wpływu na ich jakość.

Zobacz też: Jajko w diecie niemowlęcia