Soki nie tak zdrowe jak myślałaś! Poznaj najnowsze zalecenia specjalistów.

Najnowsze zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej zalecają ograniczenie spożycia soków owocowych. Zobacz dlaczego!
Kobieta przed laptopem pijąca sok. fot. Fotolia

Kojarzysz takie sceny? Odwiedzasz chorego w szpitalu, a tam na szafce same soki. Mijasz matkę z rocznym dzieckiem, które przez butelkę ze smoczkiem pije sok. Na spotkaniu z przyjaciółką obserwujesz jak twoja Kasia (czy Paulina :)) wypija litrowy karton ze 100% sokiem. Wszystkie te sytuacje łączy jedno: przekonanie osób biorących w nich udział, że sok to samo zdrowie. Niekoniecznie!

Te darmowe aplikacje na telefon pomogą ci żyć zdrowo!

Organizm ludzki ewolucyjnie przystosowany jest do picia płynów bezkalorycznych. W "jaskini" piło się tylko wodę. Soki, napoje, słodzona kawa i herbata pojawiły się dopiero wraz z rozwojem rolnictwa oraz przemysłu spożywczego. W ten sposób picie stało się źródłem energii (kalorii). Twoje ciało choć przyswaja cukier zawarty w sokach owocowych, to nie sygnalizuje tego faktu (do mózgu) w postaci uczucia sytości. To właśnie odróżnia 300 kcal wypite z sokiem, od 300 kcal zjedzonych z posiłkiem. Po tym drugim będziesz najedzona. Problem w tym, że po kalorycznych płynach mimo, iż nie czujesz sytości to tyjesz.

Soki, nawet te 100% i świeżo wyciskane, kalorycznością są zbliżone do napojów gazowanych. Choć ich wartość odżywcza jest znacznie wyższa, to niewątpliwie są one źródłem znacznej ilości cukru, który należy ograniczać.

Zawsze, gdy myślisz o szklance soku zastanów się ile owoców potrzeba, by ją uzyskać? Czy byłabyś w stanie zjeść taką porcję nie pod postacią soku? No właśnie!

Soki są kaloryczne i słodkie, dlatego mogą się przyczyniać do rozwoju nadwagi, otyłości oraz próchnicy. W maju 2017 roku zmienione zostały zalecenia dotyczące ich spożycia przez dzieci. Obecnie Amerykańska Akademia Pediatryczna zaleca, by:

  • dzieciom do 12 miesiąca życia nie podawać soków owocowych,
  • dzieci w wieku 1-3 wypijały maksymalnie 120 ml soku owocowego na dobę, w wieku 4-6 lat: maksymalnie 120-180 ml, zaś w wieku 7-8 lat maksymalnie 240 ml.

Choć zalecenia te dotyczą dzieci zwróć na nie uwagę, bo według nas powinny dotyczyć także osób dorosłych. Wyciągnij z nich wnioski i nie pij więcej niż jednej szklanki soku dziennie, a gdy sięgasz po sok zawsze rozrabiaj go wodą w stosunku 1:1. 

Dowiedz się więcej o zdrowym odżywianiu!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/rok temu
Może i zawierają cukier, ale przynajmniej jest to cukier naturalnie występujący w owocach. Chyba już więc lepiej wypić szklankę świeżego soku niż poić się niby sokami z supermarketów albo co gorsza gazowanym świństwem nafaszerowanym słodzikami.
/rok temu
prawda jest taka, że we wszystkim zwyczajnie trzeba znać umiar, to raz a z drugiej strony niestety wiele napojów, które sokiem nie powinny się mianować mają w sklepie taką etykietę i łatwo się nabrać, dlatego czytanie etykiet to podstawa, ja chętnie sięgam po naturalne soki, w ekopiramidzie jest bardzo fajny wybór i ostatnio odkryłam pyszny sok z granatu więc tak naprawdę sok sokowi też jest nierówny