Stewia fot. Adobe Stock

Stewia - co to jest? Kalorie, uprawa i cena stewii

Martwisz się o kalorie w diecie? Zastosuj stewię - naturalny słodzik kilkaset razy słodszy od cukru. Stewia jest bezkaloryczna i możesz ją uprawiać w domu!
Marzena Bartoszuk / 02.07.2019 14:42
Stewia fot. Adobe Stock

Stewia na świecie jest znana i stosowana od stuleci! W Unii Europejskiej, jako dodatek do żywności stosuje się ją od 2011 roku.Od tego momentu cieszy się coraz większą popularnością. Reklamuje się ją jako idealny słodzik, nawet kilkaset razy słodszy od cukru, który pomaga w walce z nadwagą.

Spis treści:

1. Co to jest stewia?

Stewia to liściasta roślina (Stevia rebaudiana) pochodząca przede wszystkim z Ameryki Południowej i Środkowej. Stewia to także określenie na naturalny słodzik otrzymywany z tej roślinny , który pełni rolę zamiennika cukru. Suszone liście stewii są około 20 razy słodsze od zwykłego cukru, a słodzik (stężone substancje słodzące) na jej bazie może być nawet 300 razy słodszy.

2. Dlaczego stewia jest słodka?

Swoje właściwości słodzące stewia zawdzięcza glikozydom stewiolowym. To 9 różnych związków, z których najważniejsze to stewiozyd i rebaudiozyd A. Najwięcej tych substancji zawierają liście (do 20% suchej masy), które są znacznie słodsze niż kwiaty. Glikozydy stewiolowe dają wyraźny, słodki smak długo utrzymujący się w ustach. Niestety ekstrakt ze stewii może pozostawiać gorzki, lukrecjowy posmak, który nie dla wszystkich jest akceptowalny. Z tego powodu słodzików na jej bazie używa się w minimalnej, potrzebnej dla osiągnięcia efektu ilości.

5 zdrowych zamienników cukru, czyli słodycz bez wyrzeczeń

3. Czy to bezpieczny słodzik?

W przeciwieństwie do sztucznych substancji słodzących stewia jest w 100% naturalna. Zawarte w niej glikozydy są rozkładane przez bakterie jelitowe w przewodzie pokarmowym do stewiolu. Związek ten jest wydalany wraz moczem i kałem, nie kumuluje się w organizmie.

Dotychczasowe badania nie wykazały toksycznego wpływu na zdrowie ani liści, ani otrzymanych z nich wyciągów. Mimo to, dla glikozydów stewiozowych ustalono dzienną bezpieczną dawkę spożycia, która wynosi 4 mg na kilogram masy ciała na dobę. Glikozydy stewiolowe oznaczane są na opakowaniu symbolem E 960.
- tłumaczy Barbara Dąbrowska, dietetyk z poradni barbaradabrowska.pl

Stewia - świeże liście
fot. Adobe Stock

4. Dla kogo jest stewia?

To idealny produkt dla wszystkich, którzy nie potrafią żyć bez smaku słodkiego. Słodzik sprawdzi się w czasie odchudzania, a także jako zamiennik cukru dla osób z cukrzycą. Stewia nie ma kalorii, bo używa jej się tak mało, że kaloryczność ta nie ma znaczenia. Ponieważ nie zawiera cukru i ma niski indeks glikemiczny, nie podnosi poziomu glukozy i insuliny we krwi. Przeciwnie, zwiększa wrażliwość organizmu na insulinę, a także wspomaga jej wydzielanie przez trzustkę. Niektóre badania dowodzą, że roślina ta może także regulować ciśnienie tętnicze krwi, poprzez rozkurczanie ścian naczyń krwionośnych.

Wprowadzenie stewii zamiast cukru ogranicza kaloryczność jadłospisów. Dzięki temu, pośrednio, słodzik ten zapobiega nadwadze i otyłości. Glikozydy stewiolowe nie wywołują także próchnicy zębów, a dodatkowo wykazują lekkie działanie antybakteryjne i antyoksydacyjne. 
- mówi Barbara Dąbrowska, dietetyk

 

5. Czy stewia może zastąpić cukier?

Stewia z powodzeniem może zastąpić cukier, ale trzeba używać jej umiejętnie. Możesz zastosować świeże liście (świetnie sprawdzą do herbaty) lub słodzik w proszku lub płynie. Pamiętaj, że liście są mniej słodkie niż skoncentrowany słodzik.Do napoi i deserów wystarczy dosłownie szczypta stewii w proszku lub 2-3 krople w płynie. Zawsze staraj się czytać zalecenia producenta, to one powinny być dla ciebie najważniejszą wskazówką ilościową. Pamiętaj, że glikozydy stewiolowe nie są dobrą pożywką dla drożdży, a nawet hamują ich rozwój, dlatego nie nadają się do ciasta drożdżowego.

Stewia dość dobrze rozpuszcza się w wodzie, jest odporna na działanie światła słonecznego i wysoką temperaturę do 200 stopni Celsjusza. Możesz jej zatem używać do ciast i przetworów. Przechowywanie nie wpływa na jej właściwości słodzące
- wyjaśnia Barbara Dąbrowska, dietetyk

Każdy sklep ze zdrową żywnością oraz dobrze zaopatrzony supermarket ma w ofercie stewię (słodzik). Cena stewii zależy od jej formy i zaczyna się od kilkunastu złotych za opakowanie.

Stewia pomaga w walce z próchnicą! Wykorzystaj jej właściwości!

6. Jak uprawiać stewię w domu?

Uprawa stewii w warunkach domowych jest prosta. Można zacząć od nasion, ale najłatwiej kupić gotowe sadzonki w sklepie ogrodniczym i postawić je na słonecznym parapecie lub na balkonie. Podlewa się je umiarkowanie, ale nie możesz dopuścić do przesuszenia gleby. Warto też na dno doniczki wsypać warstwę kamyków, by zapewnić roślinie odpowiedni drenaż (korzenie nie powinny stać w wodzie).

Stewię można też wysadzić do ogrodu, w ciepłe, słoneczne miejsce. Warto co jakiś czas obcinać końcówki pędów, by stewia rozkrzewiła się. Nie powinno się dopuszczać do kwitnienia (zawiązki kwiatów trzeba obrywać), bo to osłabia roślinę. Liście najsłodsze są jesienią, wówczas zrywa się je i suszy.

Dowiedz się więcej o stewii i innych słodzikach:
Jak uprawiać stewię w warunkach domowych? Sadzenie nasion i rozmnażanie krok po kroku!
Szok! Stewia z dodatkiem cukru? Sprawdź, co powinnaś wiedzieć o słodzikach na bazie stewii
Ksylitol czy stewia? Wybierz najlepszy słodzik! Bitwa na argumenty

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.