figi fot. Fotolia

Jakie są właściwości figi? To bogactwo wapnia i witamin z grupy B

Figa to najwcześniej „udomowiona” przez człowieka roślina. Doceniono ją także z praktycznych względów - owoce figowca są łatwe do zabezpieczenia przed zgniciem.
/ 11.07.2019 11:43
figi fot. Fotolia

Spis treści

  1. Skąd brać figi?
  2. Właściwości lecznicze
  3. Figi w diecie
  4. Afrodyzjak
  5. Do czego wykorzystać?

Skąd brać figi?

Prawdopodobnie przybyły do nas z Azji Mniejszej. Obecnie uprawiane są na terenach śródziemnomorskich.

Wybierając się na wakacje, np. do Grecji, Włoch, Chorwacji, Turcji, warto skorzystać z możliwości skosztowania świeżych fig. W Polsce bardzo trudno je kupić – tutaj w zdecydowanej większości przypadków możemy cieszyć się jedynie suszonym rarytasem.

Kupując suszone pamiętajmy, że powinny być miękkie. Nie powinien nas niepokoić biały nalot na owocach – nie jest to pleśń, a cukier będący sygnałem, że owoce są wilgotne, soczyste i miękkie.

Właściwości lecznicze

Zawierają witaminy: C, B1, B2, B6, PP, a także prowitaminę A. Są również bogate w składniki mineralne, takie jak: żelazo, wapń, fosfor, magnez. Dzięki dużej zawartości żelaza, figi skutecznie pomagają w walce z anemią.

Spośród wszystkich roślin, figi są najbogatsze w wapń – w 100 gramach owoców jest go tyle, co w szklance mleka; jego działanie wzmacnia obecny w owocach fosfor. Nie dziwi więc, że zaleca się je osobom mającym problemy z osteoporozą. Dzięki zawartości magnezu redukują stres; co więcej owoce te wzmacniają serce, naczynia wieńcowe, zapobiegają nowotworom – zwłaszcza jelit i piersi.

Jeśli masz podwyższony cholesterol, figi pomogą ci obniżyć jego poziom we krwi. Natomiast te gotowane w mleku uśmierzą ból gardła i pomogą zwalczyć kaszel.

Owoce figowca działają wzmacniająco i antybakteryjnie, dlatego zaleca się picie herbatki figowej dla wzmocnienia odporności. Co ciekawe, mogą okazać się również pomocne dla walczących z paleniem papierosów.

Nie tylko owoce figowca, ale cała roślina ma szereg właściwości leczniczych, np. sok wypływający po „zranieniu” kory pomaga leczyć rany, a nalewka z liści fig zalecana jest dla osób mających astmę, gdyż zmniejsza duszności.

Figi w diecie

100 g suszonych owoców zawiera dość dużo kalorii – jedna figa ma około 47 kcal (249 kcal/100 g). Świeże owoce oczywiście mają ich mniej – 74 kcal na 100 gram.

Suszone figi mają najwyższą zawartość błonnika pokarmowego, jaką można znaleźć w owocach! Dzięki temu wspomagają pracę jelit, zapobiegają zaparciom i co więcej – pełnią rolę środka łagodnie przeczyszczającego.

Należy jednak pamiętać, że zawierają dużo cukrów (do 75% figi stanowi glukoza i fruktoza), dlatego chorzy na cukrzycę powinni ograniczać te owoce i spożywać je z produktami o niskim indeksie glikemicznym, gdyż same figi mogą powodować dość duże wahania stężenia glukozy we krwi.

Afrodyzjak

Dowiedziono naukowo, że figi pobudzają nasze zmysły. Nie na próżno uważa się je za symbol dobrobytu i płodności. Mężczyźni mający problemy z erekcją powinni sięgnąć po ten afrodyzjak – figi bowiem zawierają aminokwasy zwiększające popęd seksualny i poprawiające wytrzymałość podczas stosunku.

Jak wykorzystać figi?
fot. Adobe Stock

Jak wykorzystać figi?

Używajmy suszonych fig do ciast, kompotów, deserów, dodawajmy je do herbat. Niech będą dla nas zamiennikiem kalorycznych przekąsek, takich jak batony czy orzeszki ziemne. Zaś świeże owoce możemy wykorzystać na konfitury i dżemy lub podawać jako przystawkę z serem typu camembert.

Ponadto figi mają zastosowanie w przemyśle alkoholowym – dodaje się je do piwa, wytwarza się z nich wina, a z liści figowca robi się nalewki mające walory smakowe, a także medyczne.

Warto więc wprowadzić te śródziemnomorskie owoce do naszego codziennego menu, bo na pewno nie okaże się to figą z makiem dla naszego zdrowia i samopoczucia.

Zobacz też:
Warzywa i owoce, których nie ma sensu kupować w sklepach  żywnością ekologiczną Przepisy na ciasto i sałatkę z figami