Jak kupić zdrowe płatki śniadaniowe?

Płatki na mleku to typowe śniadanie, niestety, jeśli nie wiemy jakie płatki wybrać, takie śniadanie może dostarczyć nam jedynie całodziennej dawki cukru i solidną porcję konserwantów. Czym się kierować aby posiłek był pełnowartościowy i jak kupić zdrowe płatki?
/ 04.02.2013 14:31

Płatki śniadaniowe

Rodzaje płatków dostępnych w sklepach

  • płatki kukurydziane - zmielone, ugotowane ziarna kukurydzy. Następnie rozwałkowywane i opiekane. Często dodawane są do nich witaminy oraz słodkie dodatki smakowe.
  • płatki owsiane - zwykłe, błyskawiczne, górskie
  • płatki  otrzymywane maszynowo - najbardziej przetworzone, z wytworzonego ciasta wycinane są najróżniejsze kształty i maczane w  słodkich dodatkach takich jak: czekolada, syropy cukrowe,  miód.
  • płatki otrzymywane poprzez pęcznienie - nadmuchane ziarna zbóż, podobnie jak płatki otrzymywane maszynowo macza się w syropach cukrowych czy miodzie.
  • musli - mieszane płatki zbożowe z dodatkiem suszonych i kandyzowanych owoców, orzechów, nasion.
  • płatki „fit” oraz „light” - płatki w różnych formach,  posiadające zazwyczaj więcej kalorii niż te kierowane do wszystkich.

Zobacz także: Ile kalorii mają musli i płatki śniadaniowe?

Wartości odżywcze

Płatki to przede wszystkim cenne źródło błonnika oraz węglowodanów.  Posiadają w swoim składzie także witaminy z grupy B, witaminę E, magnez, cynk, żelazo.  Dodając do nich owoce oraz mleko wzbogacamy posiłek  w  składniki mineralne, białko, wapń czy witaminy rozpuszczalne w wodzie oraz tłuszczach (B2, A, D)

Czym kierować się przy wyborze płatków?

Przede wszystkim - czytajmy etykiety. Kierujmy się przede wszystkim informacjami dotyczącymi zawartości cukru (poniżej 6g/100g), błonnika (powyżej 3g/100g), sprawdzajmy, czy nie zawierają zbędnych dodatków. Im lista składników będzie krótsza tym lepiej, ponieważ świadczy ona o niskim stopniu przetworzenia produktu.

Pamiętajmy także, że syrop glukozowo-fruktozowy czy syrop kukurydziany to również cukier.

Unikajmy emulgatorów, konserwantów, sztucznych barwników i aromatów.  Mleko w proszku oraz tłuszcze trans są zupełnie niepotrzebne do stworzenia pełnowartościowych płatków.  Kupujmy produkty naturalne, smaku możemy dodać im świeżymi lub suszonymi owocami lub orzechami. Jeśli wybierzemy musli, sięgnijmy po te z suszonymi owocami, a nie kandyzowanymi. Te drugie zawierają zdecydowanie więcej cukru.  

Musli - zrób samodzielnie

Jeżeli mamy taką możliwość warto przygotować własną, domową mieszankę płatków. Wystarczy kupić np. ziarna słonecznika, pestki dyni, rodzynki, orzechy, suszone owoce, nieprzetworzone płatki owsiane, żytnie czy jęczmienne, lub otręby i wymieszać. W okresie letnim możemy przygotować także mieszankę samych płatków i dodawać do niej świeże owoce, np. maliny, truskawki, jagody, banany, jabłka, brzoskwinie. Dla głodnych słodyczy mamy propozycję - dodajcie łyżkę miodu gryczanego.

Zobacz także: Etykiety na opakowaniach pod lupą!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (8)
/22.08.2015 20:37
Do Autora tekstu: cukier poniżej 6g/100g mają tylko płatki owsiane. Nawet "czyste" płatki kukurydziane (30g) lub żytnie (10g) mają znacznie więcej. Oczywiście racja, cukier należy eliminować, ale warto też wiedzieć, o czym się pisze i jakie podaje granice ;-))
/12.07.2015 07:56
Prawda
/10.06.2015 11:44
zdrowe płatki śniadaniowe.. no raczej nie kupimy takich w almie czy żabce, mimo że z nazwy może tak wynikać :/ najlepiej jeść płatki owsiane z bakaliami, owocami, czy z czym kto ma ochotę
POKAŻ KOMENTARZE (5)