ashwagandha fot. Adobe Stock

Ashwagandha: właściwości, działanie, dawkowanie

Ashwagandha wspiera organizm w okresie silnego stresu i obciążenia fizycznego. Zyskuje popularność dzięki wyjątkowym właściwościom zdrowotnym. Dowiedz się, na co pomaga oraz jak ją stosować.
Marta Słupska / 09.12.2019 17:00
ashwagandha fot. Adobe Stock

Ashwagandha (witania ospała, indyjski żeń-szeń) to roślina pochodząca z Indii. Występuje też między innymi w Iranie, Pakistanie, Afganistanie czy na Sri Lance. Osiąga około 150 cm wysokości, a surowcem leczniczym, który jest z niej pozyskiwany, są korzeń i owoce. Obecnie to popularny suplement diety, który słynie z właściwości wzmacniających organizm przy intensywnym wysiłku, korzystnie działa na stawy, poprawia pracę mózgu, a także działa przeciwnowotworowo.

Spis treści:

  1. Ashwagandha - właściwości
  2. Ashwagandha - działanie
  3. Ashwagandha - dawkowanie
  4. Ashwagandha - przeciwwskazania
  5. Ashwagandha - opinia

Ashwagandha - właściwości

Ashwagandha zawiera witanolidy, które wykazują właściwości antynowotworowe i przeciwbakteryjne, a także  aktywne biologicznie, korzystne dla człowieka alkaloidy, fitosterole, kumaryny i fenolokwasy. Roślina ta działa:

  • antyoksydacyjnie,
  • odtruwająco,
  • antydepresyjnie,
  • antystresowo,
  • antynowotworowo,
  • obniża ciśnienie tętnicze krwi,
  • ułatwia uczenie się,
  • dodaje energii.

Ashwagandha - działanie

Wiele osób zastanawia się, jak działa ashwagandha. Korzeń ashwagandhy jest popularnym ziołem stosowanym w Ajurwedzie– uważa się, że jest lepszy żeń-szeń chiński. Określa się go często nazwą „stabilizator nastroju”. Jest również ceniona przez sportowców, ponieważ poprawia wydolność organizmu, a także wzmacnia stawy. Na co jeszcze pomaga ashwagandha?

  • Roślina ta nazywana jest adaptogenem, co oznacza, że wspomaga w stanach skrajnego napięcia psychicznego i fizycznego. Dodatkowo wzmacnia wydolność fizyczną, koordynację psychomotoryczną i zmniejsza czas reakcji – z tego powodu chętnie stosowany jest przez sportowców. Zapewnia właściwe odżywianie tkanek, szczególnie mięśni i kości.
  • Szeroko stosowano go jako środek uspokajający, wyciszający i przynoszący zdrowy sen, np. po stresujących sytuacjach. Pozwala lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach, zebrać myśli i utrzymać homeostazę (równowagę) w organizmie. Może być środkiem wspomagającym przy depresji, stanach lękowych i nerwicy. Przeciwdziała chorobom wywoływanym przez stres. Wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu II i stanu przewlekłego przemęczenia.
  • Substytut żeń-szenia dla młodych osób, który może być dla nich zbyt stymulujący. Nie jest natomiast zalecany jest kobietom w ciąży i karmiącym.
  • Owoce ashwagandhy korzystnie wpływają na układ krążenia i polepszają wnikanie substancji odżywczych do wnętrza komórek. Działają także odmładzająco. Ponadto poprawiają pamięć, sprawność seksualną i hamują siwienie włosów, wzmacniają system immunologiczny i regulują układ hormonalny.
  • Ashwagandha jest zalecana przy niedoborach żelaza (np. w przypadku anemii). Jest ziołem o dużej zawartości żelaza, co zwiększa poziom hemoglobiny we krwi, dzięki czemu wpływa na odpowiednie natlenienie organizmu i jego właściwą pracę.

Ashwagandha - dawkowanie

Ashwagandha jest dostępna na rynku głównie w postaci kapsułek zawierających wyciąg z korzenia tej rośliny. Uznaje się, że sproszkowany korzeń można przyjmować w dawce 6-7 g dziennie (przeważnie 1-2 kapsułki w ciągu dnia). Korzystne działanie tej rośliny na organizm zauważysz po kilku tygodniach stosowania.

Jaka jest cena ashwagandhy? Suplement diety z wyciągiem z korzenia kupisz już za 16 zł, ale niektóre preparaty mogą kosztować nawet powyżej 100 zł za opakowanie.

Możemy też kupić ashwagandhę w postaci olejku pielęgnacyjnego do ciała – w takiej formie działa odmładzająco, zwiększa elastyczność skóry.

Ashwagandha - przeciwwskazania

Mimo wielu zalet ashwagandhy, jej stosowanie jest polecane dla wszystkich. Spożywanie ashwagandhy nie jest wskazane m.in. dla:

  • kobiet w ciąży,
  • osób przyjmujących niektóre leki: uspokajające, nasenne, przeciwpadaczkowe.

W przypadku innych leków oraz chorób przewlekłych warto skonsultować decyzję o przyjmowaniu ashwagandhy z lekarzem.

Ashwagandha - opinia

Wpisy na tematy ashwagandhy pochodzące z blogów są bardzo pozytywne. A jak jest naprawdę, czy znajduje to potwierdzenie w badaniach naukowych? Oto opinia dietetyka.

Stosowanie ashwagandhy ma zapewnić wysoki poziom energii życiowej i wzmacniać w okresie wzmożonego wysiłku psycho-fizycznego. Niestety badania indyjskiego żeń-szenia ograniczają się do kilku prac na zwierzętach lub testów in vitro. Nieliczne badania przeprowadzone na ludziach nie dają dostatecznych dowodów, na podstawie których można by jednoznacznie rekomendować ashwagandhę jako cudowny specyfik
- podkreśla Barbara Dąbrowska, dietetyk.

Więcej o suplementach diety:
Chlorella - właściwości zdrowotne, cena i opinie
Spirulina w tabletkach i w proszku - właściwości, dawkowanie

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.