POLECAMY

Zasady wykonywania ćwiczeń jogi

Poniżej prezentujemy zasady i wskazówki specjalisty, dotyczące wykonywania ćwiczeń jogi. Ich uwzględnienie pozwoli bezpiecznie i spokojnie rozpocząć oraz kontynuować naukę jogi.
Zasady wykonywania ćwiczeń jogi

• regularność i systematyczność – są niezbędnym warunkiem osiągnięcia poprawy kondycji fizycznej i zdrowia, uzyskania oczekiwanych rezultatów zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Pozytywne efekty można zaobserwować już po paru tygodniach regularnych ćwiczeń,
• spokój i opanowanie – praktykując jogę nie należy się śpieszyć, ćwiczenia należy wykonywać powoli i starannie, w granicach swoich możliwości. Uczucie bólu i napięcia jest sygnałem alarmowym ciała i nie wolno go lekceważyć. Ćwiczenia rozpoczyna się i kończy powoli i w tym samym tempie, co pozwala uniknąć kontuzji na skutek zbyt gwałtownego napięcia i rozkurczu mięśni,
• koncentracja na wykonywanym ćwiczeniu – umożliwia ona jego prawidłowe i bezpieczne wykonanie,
• naturalny oddech – podczas wszystkich ćwiczeń należy oddychać przez nos w swoim naturalnym tempie, pamiętając o tym, że skłony, skręty i wygięcia robimy podczas wydechu, a każde ćwiczenie rozpoczynamy od głębokiego wdechu,

Zobacz też: Ćwiczenia oddechowe

• zdrowy rozsądek i pokora – joga to nie współzawodnictwo ani rywalizacja, to ćwiczenia nie tylko ciała, ale i umysłu. Nie należy więc porównywać się z innymi i ćwiczyć na pokaz, lecz – uwzględniając własne możliwości i ograniczenia – dostosować do nich tempo ćwiczeń,
• rozgrzewka i relaks – przed przystąpieniem do ćwiczeń należy wykonać kilka ćwiczeń rozgrzewających i rozciągających ciało, aby uniknąć kontuzji. Po zakończeniu praktyki należy odpocząć i zrelaksować się, aby utrwalić efekty ćwiczeń i przygotować się do innych codziennych zajęć i obowiązków,
• odpowiednia pora i czas ćwiczeń – na ćwiczenia jogi dobra jest każda pora dnia dogodna dla ćwiczącego ze względu na jego tryb i styl życia. Ważne tylko, aby był to czas, kiedy nie absorbują nas inne zajęcia i obowiązki; istotne jest, aby ćwiczyć 2–3 godziny po posiłku – z pustym żołądkiem. Wskazane jest wykonywanie ćwiczeń zawsze o tej samej porze. Trening w zależności od możliwości i potrzeb ćwiczącego powinien trwać nie mniej niż pół godziny i nie przekraczać 2 godzin. Krótsza sesja codziennie jest lepsza niż dłuższa praktyka co kilkanaście dni, gdyż podstawowym warunkiem osiągnięcia stopniowego i długotrwałego postępu jest systematyczność i regularność ćwiczeń,

Polecamy: Gadżety do jogi

• odpowiednie miejsce do ćwiczeń – najlepszym miejscem do uprawiania jogi jest takie, gdzie ćwiczący ma zapewniony spokój i wystarczająco dużo miejsca. Aby rozłożyć matę lub koc do ćwiczeń, wystarczą 4 metry kwadratowe. Ważne jest, aby podłoże było równe i płaskie, a temperatura otoczenia odpowiednia do ćwiczeń. Pomieszczenie, w którym odbywają się zajęcia, należy dobrze wywietrzyć, a o ile pozwalają na to warunki pogodowe, zaleca się ćwiczyć przy otwartym oknie lub na świeżym powietrzu. Podstawowym warunkiem dobrej praktyki jest możliwość skupienia się i koncentracji, w czym niektórym osobom pomagać może spokojna muzyka relaksacyjna lub odtwarzanie głosów natury – śpiewu ptaków, szumu oceanu itp.,
• wygodny strój – ćwiczenia jogi, czyli asany, zaleca się wykonywać boso, gdyż praca stóp jest bardzo ważna, a noszenie obuwia uniemożliwia swobodę ruchów. Osoby, którym marzną stopy, mogą do ćwiczeń wykonywanych w pozycjach siedzącej i leżącej założyć skarpety. Ćwiczyć należy w stroju, który nie krępuje ruchów, nie przeszkadza i nie rozprasza. Zbyt obcisły strój przeszkadza zarówno w ruchach, jak i w swobodnym oddychaniu.
Przed przystąpieniem do ćwiczeń należy zdjąć wszelkie ozdoby, zegarek i – jeżeli to możliwe – okulary, które przy wykonywaniu niektórych asan należy zdjąć bezwzględnie.

Zobacz też: Joga - lekarstwo dla duszy i ciała

• pomoce do ćwiczeń – oprócz koca lub maty, na których wykonuje się ćwiczenia, można korzystać z dodatkowych pomocy: pasków, lin, kostek i pianek.

Uwzględnienie powyższych zasad i wskazówek pozwoli bezpiecznie i spokojnie rozpocząć oraz kontynuować naukę jogi.

UWAGA:

• przez rozciągnięcie kręgosłupa rozumiemy ruch kości ogonowej w kierunku kości łonowej z równoczesnym rozciągnięciem tyłu szyi,

• przez wyprostowanie nóg rozumiemy rozciągnięcie stopy, przyciągnięcie rzepki kolana do uda i wydłużenie tyłów nóg,

• ręce rozciągamy od łopatek do koniuszków palców,

• w czasie wykonywania ćwiczeń nigdy nie napinamy mięśni szyi czy twarzy.

Joanna Górna i Janusz Szopa, fragment książki: "Joga (Ruch - Oddech - Relaks)", Wydawnictwo KOS

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)