Joga fot. Fotolia

Mudry – gesty, które leczą

Mudry to gesty dłoni, które łączą się z pozycjami jogi. Przypisuje się im działanie energetyzujące, wspomagające osiąganie harmonii duchowej.
/ 27.09.2016 13:29
Joga fot. Fotolia

Mudry (z Sanskrytu: pieczęcie), czyli symboliczne gesty i układy rąk, wspomagają przepływ energii życiowej prana do różnych części ciała. W połączeniu z pewnymi asana, mudrami mogą stać się także dwie z drishti – patrzenie na czubek nosa lub środek brwi. Pozwalają one skierować uzdrowicielską siłę prana na układ nerwowy i spowodować wyciszenie lub poprawić koncentrację. Mudry oddziałują poprzez sfery odbicia, poprzez które każda z części dłoni łączy się z częścią ciała i mózgu. Wykorzystuje się je podczas medytacji i ćwiczeń oddechowych.

W hatha jodze w różne asana wplata się określone układy dłoni. Inne mudry wykorzystuje się w  medytacji a inne do ćwiczeń oddechowych.

Mudry wykorzystywane w medytacji

Anjali Mudra (Pieczęć Modlącego się) – to dłonie złożone jak do modlitwy. Często rozpoczyna lub kończy sesję jogi i wyraża powrót do swojego wnętrza i odzyskanie wyciszenia. Wzajemny nacisk dłoni powoduje odzyskanie równowagi pomiędzy lewą i prawą półkulą mózgu. Czasami jednocześnie naciska się kciukami obojczyk – co ma zharmonizować pracę serca. Anjali Mudra stosuje się najczęściej na początku i na końcu cyklu Powitania Słońca.

Zobacz także: Jak medytować?

Dhyani Mudra – lewa dłoń jest ułożona na prawej a kciuki stykają się ze sobą czubkami. Taki układ dłoni używany jest przy medytacji. Dłonie splecione na kształt koszyczka, czy też czary, mają podkreślić otwartość umysłu i gotowość do kontemplacji.

Sanmukhi Mudra (Zamknięcie Sześciu Bram) – wskazujące palce układamy na zamkniętych powiekach, środkowe palce dotykają boków nozdrzy, serdeczne i małe spoczywają powyżej i poniżej warg, a kciuki w okolicy małych wypustek z przodu małżowny usznej. Łokcie należy trzymać prosto w górze. Ta mudra pozwala odpocząć naszym zmysłom od bodźców z zewnątrz, wyciszyć się i spojrzeć we własne wnętrze. Palce ułożone na uszach, powiekach, nozdrzach i ustach symbolizują odcięcie się od zmysłowego odbierania świata. Należy przy tym oddychać w równym tempie i oddać się kontemplacji.

Zobacz także: Joga na stres

Mudry wykorzystywane w ćwiczeniach oddechowych

Chin Mudra – najbardziej charakterystyczny dla jogi układ palców, gdzie kciuk i palec wskazujący stykają się czubkami, a pozostałe trzy palce trzyma się prosto. Kciuk symbolizuje tutaj siłę bóstwa, a palec wskazujący – ludzką świadomość, tak więc mudra ta oznacza pragnienie zjednoczenia swojej świadomości z świadomością wszechświata. W zależności od ułożenia palca wskazującego oraz od tego, którą stroną dłoń jest skierowana do góry, otrzymujemy Asaka Mudra, Jnana Mudra lub Gyana Mudra.

Zobacz także: Joga na płaski brzuch

Chinmaya Mudra (Pieczęć Manifestowania Świadomości) – układ dłoni przypomina Chin Mudra, lecz reszta palców jest zgięta i dotkają czubkami wnętrza dłoni. Ta mudra wykorzystywana jest najczęściej w Kwiecie Lotosu, Swobodnej Pozycji Siedzącej (Sukhasana), Pozycji Doskonałej (Siddhasana) i wielu innych, w których pozycjach siedzących. Stymuluje wewnętrzne oddychanie poprzez rozszerzenie boków klatki piersiowej i środka tułowia.

Adhi Mudra – kciuk zawijamy do środka dłoni i przykrywamy go palcami. Stymuluje oddychanie obojczykowe poprzez rozszerzenie górnej części płuc.

Brahma Mudra – palce układamy w taki sam sposób jak w Adhi Mudra i stykamy obie pięści zewnętrzną częścią palców (odwrócony „żółwik”), trzymając ręce tuż pod mostkiem. Małe palce powinny dotykać brzucha. Ta mudra stymuluje głęboki oddech. Ważne, by przy takim układzie rąk, obserwować każdy wdech, który zaczyna się w brzuchu, następnie wypełnia środkowe i boczne partie tułowia i na koniec wypełnia górne partie płuc. Przy wydechu należy skupić się na kurczeniu się wymienionych partii ciała.